کد خبر : 126495
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
-

سهم ناچیز وام ۸۰ میلیونی در بهای مسکن

سهم ناچیز وام ۸۰ میلیونی در بهای مسکن

به گزارش قائم آنلاین، وقتی تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن در سال ۹۳ طراحی شد، سهم این تسهیلات از قیمت مسکن به اندازه‌ای بود که متقاضیان خانه اولی مسکن را ترغیب به سپرده‌گذاری در این صندوق کند. اما به تدریج و به خصوص از ۶ ماهه دوم سال ۹۶ روند صعودی قیمت‌ها به حدی شدت

به گزارش قائم آنلاین، وقتی تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن در سال ۹۳ طراحی شد، سهم این تسهیلات از قیمت مسکن به اندازه‌ای بود که متقاضیان خانه اولی مسکن را ترغیب به سپرده‌گذاری در این صندوق کند.

اما به تدریج و به خصوص از ۶ ماهه دوم سال ۹۶ روند صعودی قیمت‌ها به حدی شدت گرفت که سهم این وام از قیمت مسکن را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. قیمت مسکن در یک سال منتهی به آبان ماه امسال ۹۱٫۵ درصد رشد کرده است. این رشد در برخی مناطق به بیش از ۱۰۰ درصد هم رسیده است.

اگر یک گیرنده تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم که با سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی و انتظار یک ساله می‌توانست قدرت خرید مسکن خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، امروز با سرمایه‌گذاری در این صندوق، امکان چندانی برای خرید مسکن پیدا نخواهد کرد.

براساس آمارهای بانک مرکزی از قیمت مسکن در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، سهم وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن در مهر ماه ۹۶ به طور متوسط ۲۲٫۲ درصد بوده است اما این سهم در ۱۱ منطقه شهر تهران بالای ۳۰ درصد و در سه منطقه بالای ۴۰ درصد از قیمت مسکن بوده است.

آخرین آمار بانک مرکزی از قیمت مسکن به آبان ماه امسال مربوط می‌شود. در این ماه سهم وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی از قیمت مسکن در هیچ‌یک از مناطق شهر تهران بالای ۳۰ درصد نیست. بالاترین سهم منطقه ۱۸ با ۲۹٫۵ درصد است.

با توجه به اینکه متقاضی وام ۸۰ میلیون تومانی به ازای سپرده ۴۰ میلیون تومانی خود، یک سال باید صبر کند، قطعا تقاضا برای این نوع سرمایه‌گذاری به شدت کاهش خواهد یافت. بانک مسکن گزارشی درخصوص سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن در ماه‌های اخیر و تفاوت آن با چند سال گذشته منتشر نکرده است اما تغییرات بهای مسکن این گزاره احتمالی را تقویت می‌کند.

* ارقام به هزار تومان

منطقه شهری متوسط قیمت در مهر ۹۶ قیمت ملک در متراژ ۷۵ متر مربع در مهر ۹۶ سهم وام ۸۰ میلیون از قیمت مسکن در مهر ۹۶ متوسط قیمت مسکن در آبان ۹۷ قیمت ملک در متراژ ۷۵ متر در آبان ۹۷ سهم وام ۸۰ میلیونی از قیمت مسکن
منطقه یک ۱۰،۲۵۹ ۷۶۹،۴۲۵ ۱۰٫۳ درصد ۱۸،۷۶۸ ۱،۴۰۷،۶۰۰ ۵٫۶ درصد
منطقه ۲ ۷،۰۸۸ ۵۳۱،۶۰۰ ۱۵ درصد ۱۳،۶۸۴ ۱،۰۲۶،۳۰۰ ۷٫۸ درصد
منطقه ۳ ۸،۳۹۱ ۶۲۹،۳۲۵ ۱۲٫۷ درصد ۱۵،۸۶۸ ۱،۱۹۰،۱۰۰ ۶٫۷ درصد
منطقه ۴ ۴،۹۱۴ ۳۶۸،۵۵۰ ۲۱٫۷ درصد ۹،۳۰۶ ۶۹۷،۹۵۰ ۱۱٫۴ درصد
منطقه ۵ ۵،۴۳۷ ۴۰۷،۷۷۵ ۱۹٫۶ درصد ۱۱،۱۲۶ ۸۳۴،۴۵۰ ۹٫۵ درصد
منطقه ۶ ۶،۵۲۱ ۴۸۹،۰۷۵ ۱۶٫۳ درصد ۱۱،۶۱۰ ۸۷۰،۷۵۰ ۹٫۱ درصد
منطقه ۷ ۴،۵۰۶ ۳۳۷،۹۵۰ ۲۳٫۶ درصد ۸،۰۷۲ ۶۰۵،۴۰۰ ۱۳٫۲ درصد
منطقه ۸ ۴،۵۰۸ ۳۳۸،۱۰۰ ۲۳٫۶ درصد ۸،۱۲۵ ۶۰۹،۳۷۵ ۱۳٫۱ درصد
منطقه ۹ ۳،۲۰۵ ۲۴۰،۳۷۵ ۳۳٫۲ درصد ۵،۹۹۲ ۴۴۹،۴۰۰ ۱۷٫۸ درصد
منطقه ۱۰ ۳،۲۰۹ ۲۴۰،۶۷۵ ۳۳٫۲ درصد ۵،۸۳۵ ۴۳۷،۶۲۵ ۱۸٫۲ درصد
منطقه ۱۱ ۳،۳۹۲ ۲۵۴،۴۰۰ ۳۱٫۴ درصد ۵،۴۶۰ ۴۰۹،۵۰۰ ۱۹٫۵ درصد
منطقه ۱۲ ۳،۱۱۶ ۲۳۳،۷۰۰ ۳۴٫۲ درصد ۴،۴۰۵ ۳۳۰،۳۷۵ ۲۴٫۲ درصد
منطقه ۱۳ ۴،۲۷۳ ۳۲۰،۴۷۵ ۲۴٫۹ درصد ۸،۰۰۰ ۶۰۰،۰۰۰ ۱۳٫۳ درصد
منطقه ۱۴ ۳،۵۶۶ ۲۶۷،۴۵۰ ۲۹٫۹ درصد ۶،۳۷۴ ۴۷۸،۰۵۰ ۱۶٫۷ درصد
منطقه ۱۵ ۲،۷۶۷ ۲۰۷،۵۲۵ ۳۸٫۵ درصد ۴،۸۰۲ ۳۶۰،۱۵۰ ۲۲٫۲ درصد
منطقه ۱۶ ۲،۷۱۷ ۲۰۳،۷۷۵ ۳۹٫۲ درصد ۴،۴۹۳ ۳۳۶،۹۷۵ ۲۳٫۷ درصد
منطقه ۱۷ ۲،۵۹۹ ۱۹۴،۹۲۵ ۴۱ درصد ۳،۹۴۷ ۲۹۶،۰۲۵ ۲۷ درصد
منطقه ۱۸ ۲،۲۷۴ ۱۷۰،۵۵۰ ۴۶٫۹ درصد ۳،۶۱۴ ۲۷۱،۰۵۰ ۲۹٫۵ درصد
منطقه ۱۹ ۲،۸۳۹ ۲۱۲،۹۲۵ ۳۷٫۵ درصد ۴،۲۱۱ ۳۱۵،۸۲۵ ۲۵٫۳ درصد
منطقه ۲۰ ۲،۶۲۴ ۱۹۶،۸۰۰ ۴۰٫۶ درصد ۴،۰۰۵ ۳۰۰،۳۷۵ ۲۶٫۶ درصد
منطقه ۲۱ ۳،۳۸۱ ۲۵۳،۵۷۵ ۳۱٫۵ درصد ۶،۲۷۵ ۴۷۰،۶۲۵ ۱۶٫۹ درصد
منطقه ۲۲ ۴،۱۶۵ ۳۱۲،۳۷۵ ۲۵٫۶ درصد ۷،۹۷۳ ۵۹۷،۹۷۵ ۱۳٫۳ درصد
متوسط شهر ۴،۷۸۹ ۳۵۹،۱۷۵ ۲۲٫۲ درصد ۸،۶۱۰ ۶۴۵،۷۵۰ ۱۲٫۳ درصد

 

قطعا یکی از اقداماتی که برای تقویت قدرت خرید مسکن باید در دستور کار قرار گیرد، افزایش سقف وام مسکن است چراکه با چنین سقفی، انتظار یک ساله برای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن که حتما اعتبار آن باید صرف خرید مسکن شود، کارکرد خود را از دست داده است و براساس آخرین آمارها حجم معاملات مسکن در آبان ماه امسال ۵۳ درصد نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش یافته و نسبت به یک ماه قبل بیش از ۲۶ درصد افت داشته است.

در صورتی که سقف وام مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان برسد، قدرت خرید مسکن تقریبا به سطح قبل از افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر، بازمی‌گردد. اما این سوال به وجود می‌آید که در صورت اتخاد این تصمیم، واکنش بازار مسکن به آن چیست؟ بیم آن می‌رود مجددا با افزایش قدرت خرید، بازار مسکن که همواره واکنششدیدی نسبت به اندک تقاضای بازار نشان می‌دهد، دوباره حرکت کرده و شیب قیمت‌ها را بیش از پیش صعودی کند.

بنابراین افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدام کافی برای تسهیل در خرید مسکن نیست و سیاست‌های جانبی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر معاملات مکرر مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی و ثبت همه معاملات در سیستمی الکترونیکی، از جمله اقدامات جانبی برای مدیریت بازار مسکن و تسهیل خانه‌دار شدن خانه‌ اولی‌ها، اقدامی بدیهی و بسیار ضروری است.

به اعتقاد اغلب کارشناسان اقتصادی تا زمانی که از ابزارهای مالیاتی و کنترلی برای مدیریت عرضه و تقاضای مسکن استفاده نشود، هرگونه افزایش قدرت خرید مسکن منجر به رشد قیمت‌ها به صورت لجام گسیخته خواهد شد. به همین دلیل است که در طول چند دهه گذشته همواره منحنی قیمت در بازار مسکن یک حرکت سینوسی داشته است. جهش قیمت‌ها، رکود ۴ ساله در معاملات، افت اندک قیمت‌ها، ترمیم نسبی قدرت خرید از دست رفته در طول ۴ سال، جهش قیمت‌ها بعد از ورود تقاضای جدید و مجددا شکل‌گیری رکودی چند ساله.

این جریان تا زمانی که دولت از ابزارهای مالیاتی خود برای مدیریت بازار مسکن استفاده نکند، وجود خواهد داشت. شاید وقت آن رسیده باشد تصمیم‌گیران اقتصاد ایران، از دولت گرفته تا نمایندگان مجلس، با بررسی سیاست‌های مربوط به مدیریت بازار مسکن و در نظر نگرفتن دغدغه‌های سوداگران مسکن که گاهی در ظاهری شیک و علمی ارائه می‌شود، صنعت مسکن و خانوارهای ایرانی را از دغدغه رشدهای نجومی قیمت مسکن رها کنند

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =