کد خبر : 119360
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
-

چرا مراسم تاريخي اربعين، فقط براي امام حسين(ع) برگزار مي شود؟

چرا مراسم تاريخي اربعين، فقط براي امام حسين(ع) برگزار مي شود؟

به گزارش قائم آنلاین، ۱- به صورت خلاصه بايد گفت: به دليل گستره‌ي كمي و كيفي واقعه ‌ي عاشورا، عزاداري براي امام حسين (عليه السلام) با عزاداري براي ساير امامان متفاوت گشته است. چراكه وضعيت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاكمان مسلمان و ظلم هاي آنان، تحقير امت اسلامي، تشديد ظلم عليه شيعيان، فراموشي

به گزارش قائم آنلاین، ۱- به صورت خلاصه بايد گفت: به دليل گستره‌ي كمي و كيفي واقعه ‌ي عاشورا، عزاداري براي امام حسين (عليه السلام) با عزاداري براي ساير امامان متفاوت گشته است.

چراكه وضعيت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاكمان مسلمان و ظلم هاي آنان، تحقير امت اسلامي، تشديد ظلم عليه شيعيان، فراموشي آموزه‌هايي چون امر به معروف و نهي از منكر، شيوع بدعتها و … از يك سو، و موقعيت ويژه‌ي ابا عبدالله الحسين (ع) از جهت مظلوميت و تنهايي و نوع جنگ و برخورد فيزيكي با آن حضرت و خانواده و اهل و اصحاب ايشان، درسهاي تربيتي، اجتماعي‌، سياسي ، فرهنگي و ديني آن از سوي ديگر، همه و همه شكل خاصي به اين حادثه داده كه باعث شده كه حتي پيامبر اكرم (ص) و حضرت زهرا و تمام ائمه‌ي اطهار، بر احياي عزاداري آن حضرت تأكيد فراوان داشته باشند.

۲- لذا اين تأكيد به عزادارى بر حضرت سيدالشهدا(ع) به خاطر فلسفه‏ هاى سازنده و تربيتى متعدد آن است، كه برخي از آنها عبارتست از:
الف) زنده داشتن ياد و تاريخ پرشكوه نهضت حسينى
ب) الهام بخش روح انقلابى و ستم ستيزى همراه با اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و…
پ) اقامه مجالس دينى در سطح وسيع و آشنا شدن توده‏ هاي جامعه با معارف دينى
ت) پالايش روح و تزكيه نفس

۳- همچنين شايد رسيدن كاروان اسيران در سفر بازگشت به صحراي كربلا در چهلم شهادت آن حضرت، و عزاداري معروفي كه شد، به همراه زيارت اربعين در اين مسئله دخالت داشته باشد.

نتيجه :

با توجه به اينكه عزاداري براي سيد الشهدا به طور خاص از سوي اهل بيت (ع) تأكيد شده است لذا اساساً نبايد آن را با ساير عزاداري ها مقايسه كرد. چراكه اين اهميت، به ماهيت پيامي باز مي گردد كه اين قيام داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + سه =