کد خبر : 118629
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
-

ماکرون: درباره مهار ایران با آمریکا اتفاق نظر داریم

ماکرون: درباره مهار ایران با آمریکا اتفاق نظر داریم

به گزارش قائم آنلاین، امانوئل ماکرون در گفت‌وگو با فرانس۲۴ گفت: «ما با آمریکا درمورد شیوه رفتار با ایران اختلاف نظر داریم.» مجری از ماکرون پرسید آیا باید گفت ترامپ حق دارد که لحن خود را دربرابر ایران تشدید کرده است؟ ماکرون در پاسخ گفت: در وهله اول باید گفت برخورد با ایران واقعا مشکل

به گزارش قائم آنلاین، امانوئل ماکرون در گفت‌وگو با فرانس۲۴ گفت: «ما با آمریکا درمورد شیوه رفتار با ایران اختلاف نظر داریم.» مجری از ماکرون پرسید آیا باید گفت ترامپ حق دارد که لحن خود را دربرابر ایران تشدید کرده است؟ ماکرون در پاسخ گفت: در وهله اول باید گفت برخورد با ایران واقعا مشکل است. ما هرگز عکس این مطلب را نگفته‌ایم. پس از آن احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من از زمان به دست گرفتن ریاست‌جمهوری بر آن تاکید دارم. من حدود یک سال پیش درمیان دیپلمات‌ها و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کردم برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، نظارت و کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه.
وی افزود: من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم و هرگز گمان نکردم که رفتار با ایران ساده است. اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست. در این شرایط من فکر می‌کنم ما با صرف‌نظر کردن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از خودمان دفاع نمی‌کنیم و از شکل‌گیری اختلافات جدید جلوگیری می‌کنیم. زیرا روزی که ایران از توافق هسته‌ای خارج شود ما هیچ نظارتی بر فعالیت‌های این کشور نخواهیم داشت. ما هرچه در توان داریم برای جلوگیری از خروج ایران انجام می‌دهیم.
در بخش دیگری از این مصاحبه ماکرون درباره همکاری گسترده نظامی و فروش سلاح به عربستان و امارات با وجود نسل‌کشی آنها در یمن گفت: ما با عربستان سعودی و امارات عربی متحده شراکتی مطمئن در منطقه داریم که بسیار مهم است. این شراکت اقتصادی نیست بلکه راهبردی است. ما همچنین در امارات عربی متحده حضور نظامی قابل توجهی داریم. این در حوزه منافع اقتصادی نیست این مسئله دولت فرانسه و تمامیت ارضی ماست. ما منافع مشترکی در منطقه داریم زیرا ثبات منطقه برای ما اهمیت دارد و مبارزه با تروریسم ما با همکاری این کشورها صورت می‌گیرد.(!)
وی افزود: آنچه می‌خواهم به شما بگویم این است که زمانی که تمامیت ارضی و امنیت کشورهایی که شریک ما هستند با تهدید روبه‌رو شود، کاملا عادی است که فرانسه در کنار آنها قرار بگیرد. درمورد عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز همین شرایط مطرح است و همان‌طور که گفتم هیچ منفعت اقتصادی وجود ندارد. از سوی دیگر زمانی که چنین شرایطی پیش می‌آید ما هم خواستار احترام به حقوق بشر و انتشار جزئیاتی می‌شویم که بتوانیم درمورد شرایط داوری کنیم. ما درمورد رعایت نشدن حقوق بشر در یمن خواستار شفاف‌سازی در همه ابعاد شده‌ایم، من در این زمینه با دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت‌وگو کردم. در این میان شراکت‌هایی وجود دارد. کشورهایی هستند که ما در کنار آنها با تروریسم مبارزه می‌کنیم. قوانینی بین‌المللی وجود دارد که ما به آنها پایبند هستیم و امیدواریم که شرکای ما نیز به آن احترام بگذارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =