کد خبر : 117131
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۸:۰۵
-

معلولیت، فرصت پرش به‌سکوی افتخار

معلولیت، فرصت پرش به‌سکوی افتخار

به گزارش قائم آنلاین، فرد کم‌توان یا فرد معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد گردد، به‌طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود و نیاز است با حمایت مادی و معنوی

به گزارش قائم آنلاین، فرد کم‌توان یا فرد معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد گردد، به‌طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود و نیاز است با حمایت مادی و معنوی و سخت‌افزاری زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کرد.

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند، به این منظور باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.

گلناز وطن‌خواه موسس مرکز نگهداری معلولان ذهنی راه بهشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولین ذهنی پسران بالای ۱۴ سال راه بهشت در شهر سورک از شهریور سال گذشته شروع به کار کرده است.

وی بیان کرد: در این مرکز ۵۰ بچه معلول داریم که ۲۰ نفر آنها بی‌سرپرست هستند که ۱۵ پرسنل برای ارائه خدمات به آنها در این مرکز مشغول به کار هستند.

موسس مرکز نگهداری معلولان ذهنی راه بهشت درباره تامین هزینه‌های مرکز، گفت: هزینه‌های مرکز بخشی از طریق یارانه دولتی و بخشی از طریق کمک خیرین تامین می‌شود.

وطن‌خواه خاطرنشان کرد: افراد در این مرکز در قالب‌های مختلف مانند مراقب بچه‌ها، مددیار، پزشک روانشناس، فیزیوتراپ و بهیار با ما همکاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: خیلی دوست داریم که مرکز را گسترش دهیم و کارگاه حرفه آموزی را به آن اضافه کنیم یا تیم ورزشی داشته باشیم اما امکانات فنی لازم را نداریم.

وطن‌خواه افزود: احتیاج داریم که فضای بزرگتری داشته باشیم اما با توجه به مشکلات فنی که اکثرا مالی است نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

پرداخت ماهانه بیش از ۸۰ میلیون تومان برای نگهداری افراد معلول
سیدمرتضی موسوی رئیس اداره بهزیستی میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در شهرستان میاندورود یک هزار و ۲۵۰ معلول جسمی، حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، نابینا و ناشنوا داریم، گفت: بهزیستی در حمایت از مراکز نگهداری معلولین ماهیانه به ازای هر نفر ۵۷۰ هزار تومان به‌عنوان هزینه نگهداری به این مرکز می‌پردازد و همچنین به پرستاران ۲۶ نفر از افراد ضایعه نخاعی حق پرستاری می‌دهد که در این مورد ماهانه مبلغی حدود ۵۳ میلیون تومان می‌شود.

وی از جمله خدماتی که بهزیستی به افراد معلول می دهد را پرداخت مستمری به معلولین، پرداخت حق پرستاری به معلولان ضایعه نخاعی، ارائه لوازم کمک توانبخشی و بهداشتی، کمک های مودی جهت تهیه لوازم ضروری زندگی، کمک مالی جهت مناسب سازی مسکن معلولین، کمک هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی و دانشجویان معلول، ساخت ارتز و پروتز، ویزیت در منزل سالمندان و ضایعه نخاعی، کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولین، پرداخت حق بیمه معلولین، پرداخت وام اشتغال، پرداخت وام کارفرمایی، استفاده از معافیت امتیاز آب، برق و گاز و… بیان کرد.

رئیس بهزیستی میاندورود با بیان اینکه در قبال معلولان سه رویکرد فرد، خانواده و اجتماع داریم، خاطرنشان کرد: در رویکرد فرد به معلول خدمات می دهیم و در رویکرد خانواده سعی می کنیم که توانمند شوند و در رویکرد اجتماع که مربوط به نگاه جامعه نسبت به معلول ما است.

موسوی با تاکید بر اینکه باید معلولیت را به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، افزود: در این صورت می توانیم معلول را توانمند کنیم که امروز معلولان موفقی در شهرستان داریم که موفقیت هایی را در سطح ایران و جهان کسب کردند.

خانواده‌ها باید نسبت به معلول آگاهی تخصصی داشته باشند
وی یکی از موضوعاتی که بهزیستی در دستور کار دارد را سلامت روانی معلول و خانواده آن دانست و گفت: روانشناسان و مددکاران در حوزه های مختلف مثل مهارت های زندگی، مشاوره قبل از ازدواج، مسائل خانوادگی، تاب آوری اجتماعی و… را به معلول و خانواده آنها آموزش می دهند.

موسوی تصریح کرد: یک بخش آموزش ها آموزش تخصصی است که به خانواده ها و معلولان می دهیم و آن اینکه معلول با توجه به شرایط معلولیتی که دارد کاری کند که معلولیت آن بیشتر نشود.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها باید نسبت به معلول آگاهی تخصصی داشته باشد، افزود: آموزش و آگاهی باعث می شود از معلولیت بیشتر جلوگیری شود و در کنار آن آموزش اشتغال و مهارت آموزی را هم داریم.

موسوی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندان معلول، مشاوره ژنتیک را برای همه زوجین سطح شهرستان داریم و معلول ما در اولویت است و هزینه آن نیز رایگان است.

رئیس بهزیستی میاندورود، تاکید کرد: دید ما در رویکرد اجتماعی این است که معلول ما از امکانات مساوی با دیگر افراد جامعه برخوردار باشد و مناسب سازی را شهرداری ها و ادارات و بانک ها انجام دهند تا معلول ما احساس ناامیدی و تبعیض نکند.

معلولان ما نیاز به دلسوزی ما ندارند بلکه نیاز به مدیریت هوشمندانه دارند تا بتوانند کارهایی که به آن علاقه دارند و یا تخصص پیدا کردند را به راحتی انجام دهند و نیاز به کمک کس دیگری نداشته باشند.

بسیاری از افراد معلول بدون توجه به نگاه های ترحم آمیز راه خود را انتخاب کرده و برای شکوفایی و استعداد های خود محکم قدم بر می دارند تا ثابت کنند که می توانند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =