کد خبر : 116557
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۵۰
-

مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت است

مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت است

به گزارش قائم آنلاین،  ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت محسوب می‌شود، گفت: برخی از مشکلات مربوط به مصرف الکل عبارتند از؛ اختلالات عصبی و روان پزشکی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها، بیماری‌هاي قلبي عروقي، آسيب به جنين، بیماری های عفونی،

به گزارش قائم آنلاین،  ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت محسوب می‌شود، گفت: برخی از مشکلات مربوط به مصرف الکل عبارتند از؛ اختلالات عصبی و روان پزشکی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها، بیماری‌هاي قلبي عروقي، آسيب به جنين، بیماری های عفونی، ديابت و جراحات عمدی و غیرعمدی.
حریرچی با اشاره به این که شایع‌ترین این اختلالات، مصرف آسیب‌رسان و اعتیاد و وابستگی به الکل است، افزود: مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نقش دارد، همچنين میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه علیتی وجود دارد.
وی با اشاره به این که مصرف الکل در ایجاد سرطان های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری، روده بزرگ، مقعد، کبد و سینه در زنان نقش دارد، گفت: مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و مصرف الکل در بارداری نیز اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد ضمن این که مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می کند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: مصرف آسیب‌رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات الریه را افزایش می دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تاثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می شود.
مصرف الکل همسرآزاری را افزایش می‌دهد
حریرچی با بیان این که مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت، ارتباط علیتی دارد و مصرف الکل همسرآزاری را افزایش می‌دهد، گفت: آسیب به دیگران ممکن است عمدی باشد مثل حمله یا دیگر کشی، یا غیر عمدی باشد مانند تصادفات اتومبیل یا آسیب در محیط کار. غفلت یا سوءرفتار با فرزند یا همسر یا سایر افراد خانواده، کوتاهی در انجام نقش اجتماعی و آسیب به اموال از دیگر اثرات مصرف الکل است.
وی همچنین با اشاره به این که اثرات سمی مثل سندرم الکل جنینی و احساس ناامنی و تهدید سلامت روان اعضای خانواده از سایر مصادیق آسیب به دیگران بر اثر مصرف الکل است، افزود: تشخيص‌هاي روانپزشكي كه اغلب با اختلالات مرتبط با الكل ديده مي‌شوند عبارتند از: سایر اختلالات مصرف مواد، اختلال شخصيت ضداجتماعي، اختلالات خلقي و اختلالات اضطرابي.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ميزان خودكشي در افراد مبتلا به اختلال مصرف الكل بسیار بیشتر از جمعيت عمومي است، گفت: مرگ و میر به دلیل مصرف الکل، بیش از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مهم و شایعی چون سل، ایدز و دیابت در جهان است.
بستری شدن ۴۶۰ نفر به دلیل مسمومیت با الکل از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر
حریرچی با اشاره به این که از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ٤٦٠ نفر به دليل مسموميت با الكل در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند، افزود: اين افراد از استان‌هاي البرز، مركزي، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان و هرمزگان هستند.
وی با بیان این که از این ٤٦٠ نفر که به دليل مسموميت با الكل در بيمارستان‌ها بستري شده اند، ٤٢ نفر دچار مرگ مغزي شده و فوت كرده اند، گفت: ٩٣ درصد افرادي كه فوت كرده‌اند، مرد هستند و جوانترين فردي كه فوت شده خانمي ١٩ ساله و مسن‌ترين آنها آقايي ٥٧ ساله است. ۴١ درصد مسموم‌شدگان مربوط به محدوده سني ٢٥ تا ٣٦ سال هستند و در حال حاضر ١٧٧ نفر در مراكز درماني بستري بوده و ٢٤١ نفر نيز مرخص شده‌اند و تاكنون ١٧٠ نفر دياليز و ١٦ نفر نابينا شده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است، اما میزان الکل مصرفی در هر بار استفاده مصرف کنندگان، بالاتر از میزان مصرف بیشتر کشورهای غربی است، به همین دلیل است که در ایران رفتارهای پرخطر ناشی از الکل بیشتر دیده می‌شود.
حریرچی افزود: موارد ذكر شده در مورد مصرف الکل غیرتقلبی است، ولی عمده مشکلات اخیر به وجود آمده در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی بوده است.
وی با بیان این که بسیاری از الکل‌های شربی که در بازار غیرقانونی ایران به شکل پلمب‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند، گفت: این مشروبات در کارگاه‌‌های زیرزمینی تولید می‌شوند و به اسم مشروب‌های معروف و برند به فروش می‌رسند و درواقع، به همین دلیل است که خرید و فروش شیشه‌های الکلی در ایران بسیار رواج دارد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در کشور هر از چند گاهی شاهد همه‌گیری‌های ناشی از مسمومیت با الکل‌های سمی و تقلبی
هستیم.
حریرچی با اشاره به این که مسمومیت با الکل متانول از جمله موارد اورژانس‌هایی است که می‌تواند طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارض متعددی از جمله ناتوانی‌های جسمی، نابینایی و مرگ مواجه کند، گفت: متانول همان الکل چوب است که به‌عنوان حلال در بسیاری از محصولات از جمله چسب‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. این ماده در روند تولید الکل‌های غیراستاندارد ازجمله مشروبات زیرزمینی نیز ایجاد می‌شود و افراد را با مصرف مقادیر بسیار کم دچار مسمومیت‌های شدید می‌کند.
وی اظهارداشت: مصرف همزمان الکل، موادمخدر و داروهای خواب‌آور نیز باعث تشدید اثر هر یک از آنها می‌شود و جان فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد. متاسفانه امروزه بسیاری از افراد همزمان با الکل از داروهایی مثل ترامادول و داروهای آرام‌بخش مثل دیازپام، کلونازپام، اگزازپام و لورازپام استفاده می‌کنند، بدون اینکه از خطرات آن آگاه
باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + 18 =