کد خبر : 115299
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
-

روش‌های یاددهی – یادگیری ما مربوط به ۷۰ سال پیش است

روش‌های یاددهی – یادگیری ما مربوط به ۷۰ سال پیش است

به گزارش قائم آنلاین،  گردهمایی مدیران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: در این راستا تحول را در دو بُعد ساختار و محتوا دنبال می‌کنیم. وی با

به گزارش قائم آنلاین،  گردهمایی مدیران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: در این راستا تحول را در دو بُعد ساختار و محتوا دنبال می‌کنیم.

وی با بیان نحوه اداره مدارس باید تغییر کند، افزود: تمام بار مسؤولیت در نظام آموزشی نباید بر دوش چند نفر باشد و این باعث شده است که خلاقیت و نوآوری در مدرسه به صفر نزدیک شود.

* وقتی ۸۰۰ صفحه قانون برای اجرا به مدرسه می‌فرستیم

بطحایی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در مدیریت، نباید فقط نسخه بپیچیم، گفت: در نظام آموزشی، مسائل انسان ساعت به ساعت تغییر می‌کند و ما نمی‌توانیم ۷۰۰، ۸۰۰ صفحه قانون تصویب کرده و به مدارس برای اجرا بفرستیم؛ ببخشید اینگونه می‌گویم اما انگار می‌گوییم با یک عده آدم کر و کور با ضریب هوشی ۶۰ مواجهیم و فقط ما نخبه هستیم که دست اینها را می‌گیریم و در مسیر پیچیده تعلیم و تربیت هدایت می‌کنیم و این نگاه اصلا درست نیست.

وی با بیان اینکه باید نحوه مدیریت را تغییر دهیم، اظهار کرد: مدرسه محوری و تفویض اختیار را شروع کردیم ‌و پله اول آن، شایسته محوری است که در گام اول ۳ برنامه را شروع کردیم که از مهر آغاز شده است.

* عقب‌افتادگی مهلک در حوزه‌های دانش، ابزار و روش

وزیر آموزش و پرورش با بیان وزارتخانه نیازمند تحول است چون باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد، گفت: در حوزه‌های دانش، ابزار و روش در هر ۳ زمینه عقب افتادگی بسیار مهلکی داریم البته در حوزه دانش، بهتر هستیم اما در حوزه روش بسیار عقب هستیم و روش‌های یاددهی – یادگیری ما مال ۷۰ سال پیش است و وضعیت نابسامانی داریم؛ البته در ابزار بهتر هستیم.

وی افزود: تا کنون که صحبت از تحول کردیم، تحول مدیریتی و شکلی بوده است؛ بعد از انقلاب اسلامی ایران، در ۳ ، ۴ دوره خیز برای تحول برداشتیم اما عمدتاً ناظر بر ساختار شکل و مدیریت بود و آخرین تغییر ساختار آموزشی، ۳-۳-۶ بود.

* هزینه میلیونی برخی خانواده‌ها برای متلاشی کردن شخصیت فرزند

بطحایی با بیان اینکه تاکنون برای تحول در متن و محتوا غفلت کردیم، اضافه کرد: ما سعی کردیم هر دو محور را به صورت عملیاتی جلو ببریم؛ در این مسیر کار سخت‌تر است اما ما حذف آزمو‌ن‌های زائد را آغاز کردیم که فشار زیاد بود؛ البته اول باید عامل ایجاد آن را مشخص می‌کردیم که چرا عطش برای شرکت در آزمون وجود دارد و چرا مؤسسه‌ای برای بچه ۸ ساله، یک هفته در میان آزمون برگزار می‌کند و رتبه می‌دهد.

وی افزود: این وضعیت انحراف در مسیر اصیل تعلیم تربیت است و اکنون آموزش مؤسسات به دوره پیش‌دبستانی رسیده است در تبلیغات با اسامی مختلف می‌بینید که برای بچه پنج ساله کلاس می‌گذارند و خانواده ها میلیون میلیون پول می‌دهند و با دست خودشان شخصیت بچه را متلاشی می‌کنند و هزاران بیماری از جمله افسردگی ایجاد می‌شود و می‌بینیم مقاومت بچه‌ها در برابر سختی‌ها کم شده و زودرنج هستند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به دنبال عواملی باشیم که بچه‌ها را از مدرسه گریزان می‌کند و این عوامل را به تدریج کنار بگذاریم تا دانش‌آموزان از آمدن به مدرسه احساس خوشحالی کنند.

* دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها دانشگاه مأموریت‌گرای فنی در کشور

وی با بیان اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها دانشگاه مأموریت‌گرا در زمینه فنی در کشور است، گفت: اساتید این دانشگاه باید هیأت‌های اندیشه‌ورز آموزش و پرورش باشند.

بطحایی با بیان اینکه گرایش دانش‌آموزان به علوم تجربی زیاد است، اظهار کرد: مجبور شدیم از مسیرهایی دانش‌آموزان را به شاخه‌های کاردانش و فنی‌و حرفه‌ای الزام کنیم زیرا رشته علوم انسانی که رشته مادر برای مدیریت کشور است و رشته‌های فنی و حرفه‌ای به شدت در حال لاغر شدن بودند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث رشته‌های مهندسی نیز اتفاقات بدی در حال افتادن است، افزود: باید این آسیب‌ها را کم کنیم البته در دولت این زنگ خطر را اعلام کردم و امیدوارم بتوانیم کاری انجام دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =