کد خبر : 114133
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
-

نذری از نوع کتاب دیجیتال

نذری از نوع کتاب دیجیتال

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام «کتاپ» اولین سامانه امانت آنلاین کتاب در ایران، افراد بسیار زیادی هستند که اگرچه سالیان درازی است که در هیات و دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند، هنوز به درک کافی از عاشورا نرسیده‌اند. درس‌هایی در حماسه عاشورا وجود دارد که در هر زمان و مکانی و برای هر شخصیتی فارغ از

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام «کتاپ» اولین سامانه امانت آنلاین کتاب در ایران، افراد بسیار زیادی هستند که اگرچه سالیان درازی است که در هیات و دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند، هنوز به درک کافی از عاشورا نرسیده‌اند. درس‌هایی در حماسه عاشورا وجود دارد که در هر زمان و مکانی و برای هر شخصیتی فارغ از دین و مذهب، آموزنده خواهد بود. برخی موسسات و سازمان‌ها می‌کوشند تا افراد را با آموزه‌های عاشورا آشنا کنند.

اپلیکیشن کتاپ (KetApp) یکی از مجموعه‌هایی است که تلاش کرده تا با گردآوری مجموعه عظیمی از کتاب‌ها و مقالات مختلف با محوریت ماه محرم، عاشورا، چگونگی انجام آن، بایدها و نبایدها، وارثان آن و موضوع‌های اساسی و مهم دیگر به صورت نذری (کاملا رایگان) نسل جوان و کتابخوان را با این حماسه آشنا کند. در ادامه اشاره‌ای به پدیده عاشورا آمده است:

امام حسین، بزرگمرد عاشورا

امام حسین تجسم عینی رسول الله است که با قیام خونین خود سند تداوم سنت احیای دین را امضا فرمود و شیعه با تاَسی به رسول اکرم که بر سوگ امام حسین (ع) گریه کرد به عزاداری او می‌پردازد. مجالس عزای حسینی به مثابه دانشگاهی است که استادان متخصص و اندیشمندان متفکر هر یک به بیان اهداف این قیام به مقتضای دانش خویش می‌پردازند، زیرا تحقیق در اقوال و افعال امام حسین (ع) انسان را با اسلام راستین آشنا می‌سازد که آن نیاز فریضه‌ای برای هر طالب حقیقت است.

یکی از برکات مجالس عزای حسینی تحکیم مبانی توحیدی ملت اسلام است که خطیبان با بیان کلمات آن حضرت درباره ذات حق و اینکه او چیست و چه تعریفی می‌توان برایش ذکر کرد و اینکه از هرگونه تشبیه و تمثیلی منزه و از هرگونه کیفیت و چگونگی مبراست. اراده و خواست، قدرت و عملش بر سراسر عالم نافذ است، ستایش‌کنندگان از بیان جلال و عظمت و صفات او عاجزند و اندیشه اندیشمندان از درکش ناتوان، جز از طریق ایمان به غیب نتوان او را شناخت.

حماسه ماندگار و با شکوه عاشورا، این رخداد بی‌نظیر و استثنایی در طول همه تاریخ، از چنان جلال و عظمتی برخوردار است که بیش از هر پدیده‌ای برای بخشی به حرکت تاریخ، به ویژه تاریخ اسلام و تشیع علوی نقش موثر و انکارناپذیری داشته است. بی‌گمان هیچ حادثه‌ای را نمی‌توان یافت که به اندازه این حماسه سرنوشت ساز، با نفوذ در عمق جان و فطرت انسان‌های آزاده و آگاه، تشنگان زلال حقیقت را سیراب سازد و حق باوران عالم را تا مرز شیفتگی و شیدایی بکشاند و عرصه‌های گوناگونی از حیات بشری را تجلی‌گاه شکوه و عظمت خود کند.

عاشورا؛ روزی بس بزرگ

این روز به اعتبارجبهه‌های گوناگونش سه قسمت می‌شود:

  1. ثلث اول روز: قسمت اول طرف صبح است که وقت با مبادلات سخن و رد و بدل شدن آرا و مذاکرات فیمابین، اشغال شد. خطابه‌های خطبا و مدافعه‌های ناطقان که برای دفاع از غرض و شرف و جان و حرم و حرمت دودمان پیفمبر خود به پا ایستاده بودند، محوریت این زمان بود.
  2. جنگ و خون: قسمت دوم بعد از تصمیم به جنگ است که جنگ و نبرد اهل رزم ثلث میان را گرفت و تا اواخر آن که مردان رزم به خاک افتادند.
  3. تاراج و یغما: قسم سوم، پایان روز است که موقع طغیان اشرار است و جنون فتح، دشمن را با نهایت وقاحت دیوانه‌اش به تاراج می‌برد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 8 =