کد خبر : 114001
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
-

نگرانی از تقابل فرانسه و انگلیس با ترامپ، سبب تغییر دستور کار نشست شورای امنیت شد

نگرانی از تقابل فرانسه و انگلیس با ترامپ، سبب تغییر دستور کار نشست شورای امنیت شد

به گزارش قائم آنلاین، چند روز بعد از انتشار خبر تغییر دستور کار جلسه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ» از تمرکز صرف بر ایران به موضوع گسترده‌تر «منع اشاعه»، رسانه آمریکایی گزارشی درباره دلیل این تغییر دستور کار منتشر کرد. «واشنگتن پست» در این گزارش از تائید نکردن درخواست و طرح پیشنهادی

به گزارش قائم آنلاین، چند روز بعد از انتشار خبر تغییر دستور کار جلسه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ» از تمرکز صرف بر ایران به موضوع گسترده‌تر «منع اشاعه»، رسانه آمریکایی گزارشی درباره دلیل این تغییر دستور کار منتشر کرد.

«واشنگتن پست» در این گزارش از تائید نکردن درخواست و طرح پیشنهادی «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به منظور ریاست ترامپ بر جلسه شورای امنیت با تمرکز بر ایران خبر داد.

این روزنامه گزارش داد: «دیپلمات‌های مطلع خبر دادند که دولت ترامپ در حال رد کردن طرح نیکی هیلی نماینده (آمریکا در ) سازمان ملل برای برگزاری نشست هفته‌ آینده در شورای امنیت سازمان ملل با تمرکز بر ایران با ریاست رئیس‌جمهور ترامپ است».

نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از آغاز ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت اعلام کرده بود که ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) ترامپ نشستی با موضوع ایران را ریاست خواهد کرد «تا نقض قوانین بین‌‌المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهد».

به دلیل ریاست دوره‌ای آمریکا بر شورای امنیت سازمان ملل در ماه کنونی میلادی (سپتامبر)، این کشور می‌تواند درباره دستور کار نشست شورای امنیت تصمیم‌گیری کند.

واشنگتن پست در گزارش خود به اختلاف‌نظرهای متحدان اروپایی آمریکا درباره نشست آتی شورای امنیت درباره ایران پرداخته است.

در گزارش آمده است: «تمرکز بر ایران، به سرعت نگرانی‌های متحدان آمریکا را به دنبال داشته است چرا که آنها معتقدند تمرکز بر موضوع ایران سبب آشکار شدن اختلاف نظرهای شدید میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران (برجام) خواهد شد، توافقی که ترامپ ماه می یکجانبه از آن خارج شد».

ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد تمامی تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده ذیل این توافق علیه ایران را احیا خواهد کرد. وی ۱۵ مرداد فرمانی را برای احیای اولین بسته از تحریم‌ها امضا کرد و قرار است ۱۳ آبان دومین بسته تحریم‌ها علیه ایران بازگردند.

اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی ضمن مخالفت با خروج آمریکا از برجام، از تدابیر خود برای حفظ توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا خبر داده‌اند.


امضای ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

طبق گزارش تازه واشنگتن پست، برخی از مقام‌های آمریکایی درباره حضور نماینده ایران در نشست شورای امنیت با ریاست ترامپ «ابراز نگرانی کرده‌اند».

در گزارش آمده است: «مقام‌های آمریکایی درباره یک بند از منشور سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌اند، بندی که به ایران اجازه می‌دهد به دلیل آنکه “یک طرف از موضوع مورد بررسی” در نشست شورای امنیت است، در جلسه مشارکت داشته باشد و این موضوع احتمال مواجهه ناخوشایند و  ستیزه‌جویانه بین ترامپ و نماینده ایران را به دنبال خواهد داشت».

  «ریچارد گووان» عضو ارشد دانشگاه سازمان ملل در مصاحبه با واشنگتن پست بر خطر و ریسک حضور ترامپ در نشست شورای امنیت با تمرکز صرف روی ایران بر روی روابط آمریکا با فرانسه و انگلیس تاکید کرد.

از نظر این تحلیلگر، «ترامپ در سازمان ملل با خطر مقابله و برخورد با بریتانیا و فرانسه بر سر ایران مواجه است».

به گفته او، نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه «چاره‌ای جز دفاع از توافق هسته‌ای (برجام) در شورای امنیت سازمان ملل نخواهند داشت».

 واشنگتن پست می‌نویسد: «گسترده کردن موضوع جلسه و عدم اشاره صریح به یک کشور، سبب می‌شود دیگر نیازی به دعوت از ایران برای حضور در نشست شورای امنیت نباشد و به این ترتیب، احتمال جدایی و تفرقه علنی بین دموکراسی‌های غربی (درباره ایران) کاهش می‌یابد».

کاخ سفید و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هنوز درباره دلیل تغییر دستور کار نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ اظهارنظری نکرده‌اند این در حالی است که نیکی هیلی چهارم سپتامبر گفته بود تمرکز این نشست صرفا روی ایران خواهد بود.

واشنگتن پست در این باره می‌نویسد: «سخنان هیلی اظهاراتی در خلاء نبود. دیپلمات‌های آمریکایی به صورت خصوصی به چندین کشور خارجی گفتند که ترامپ در ماه جاری ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل با تمرکز بر ایران را برعهده خواهد گرفت».

پیش از گزارش واشنگتن پست، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز چهارشنبه خود خبر داده بود که کاخ سفید دستور کار جلسه‌ای از شورای امنیت به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که قبلاً قرار بود صرفاً بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد را تغییر داده و آن را گسترده‌تر کرده است.

این روزنامه دلیل این اقدام را هشدار دستیاران ترامپ و متحدان اروپایی آمریکا دانسته که معتقدند ایران ممکن است از این جلسه برای پررنگ کردن اختلافات میان کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − نه =