کد خبر : 113975
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
-

رکود ادامه‌دار صنعت ساختمان تا بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران

رکود ادامه‌دار صنعت ساختمان تا بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران

به گزارش قائم آنلاین، رکود اقتصادی را می‌توان مهمترین عامل در مشکلات امروز صنایع مختلف کشور دانست و در این میان یکی از صنایعی که در این زمینه دچار مشکلات جدی در چند سال اخیر شده، صنعت ساختمان است که نفس آن به نفس بازار مسکن گره خورده است. رکود بازار مسکن عاملی شد تا

به گزارش قائم آنلاین، رکود اقتصادی را می‌توان مهمترین عامل در مشکلات امروز صنایع مختلف کشور دانست و در این میان یکی از صنایعی که در این زمینه دچار مشکلات جدی در چند سال اخیر شده، صنعت ساختمان است که نفس آن به نفس بازار مسکن گره خورده است. رکود بازار مسکن عاملی شد تا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع ساختمانی یا ورشکسته شوند و یا در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

در وضعیت کنونی بسیاری از صنایع ساختمانی با حداقل ظرفیت تولید، فعالیت می‌کنند. واحدهای توليدی مصالح ساختمانی مانند سیمان، آجرماشينی و شيرآلات يا صنوف عرضه‌كننده لوازم بهداشتی، كاشی، سراميك، شوفاژ و سنگ‌های طبیعی و مصنوعی از جمله مشاغلی محسوب می‌شوند كه از ركود بخش مسكن و كسادی فضای كسب و كار بيشترين لطمه را خورده و با كاهش شديد ظرفيت توليد با تعطيلی، ورشكستگی و تعديل نيرو مواجه شده‌اند.

ضربه نخست رکود ساخت‌وساز به کارگران وارد می‌شود
رحمت‌الله پورموسی کارشناس صنعت در این‌باره بیان کرد: تعطیلی ساخت و سازها و بیکاری کارگران ساختمانی بر دیگر مشاغل تأثیر منفی گذاشته و از نظر تولید مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر صنعت ساختمان کند و یا متوقف شود، دیگر مشاغل را دچار مشکل کرده و در این میان ضربه نخست به کارگران در عرصه‌های مختلف وارد می‌شود.

پورموسی از صنعت تولید سیمان،‌ آهن، آجر، شن، سیم و کابل و شیرآلات و دیگر صنایع کاربردی در صنعت ساختمان به عنوان مشاغلی که تحت تأثیر ساخت و ساز قرار دارند، نام برد و افزود: متأسفانه به کارگیری نخستین راهکارها در حل مشکلات اقتصادی کشور، منجر به ضربه زدن به کارگران و بیکاری آنان می‌شود.

 روند گرانی در مصالح ساختمانی موجب رشد حبابی مسکن شده است

حمید بنایی نیز در این خصوص گفت: گرانی مصالح ساختمانی که از ابتدای سال تاکنون آغاز شده در برخی از موارد بیش از حد متعارف بوده و بدون شک تأثیر نامناسبی بر روی بازار مسکن بر جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بیشتر مصالح ساختمانی تولید داخل هستند و نباید افزایش نرخ ارز بر روی آنها تأثیر داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید برای یافتن علت افزایش نرخ مصالح ساختمانی کار کارشناسی انجام شود و مجلس شورای اسلامی نیز قطعا به این موضوع ورود پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادامه روند گران شدن مصالح و باقی ماندن این وضعیت سبب می‌شود که قیمت مسکن رشد حباب گونه داشته باشد که این مسئله به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور و به ویژه مردم نیست.

بنایی خاطرنشان کرد:  رکود فعلی سبب شده که بخش زیادی از مصالح ساختمانی در انبارهای کارخانجات تولیدی آنها باقی بماند و حتی برخی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیمی از ظرفیت واحدهای خود را مورد استفاده قرار نمی‌دهند و با توجه به این موضوع باید با هر اقدامی که سبب تعمیق رکود در صنعت ساختمان می‌شود برخورد قاطع کرد.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت در برخی از مصالح ساختمانی تا ۷ درصد ذکر می‌شود اما در تعدادی از آنها از جمله آهن، فولاد، میلگرد و حتی سیمان میزان افزایش قیمت بسیار بیشتر از این میزان گزارش شده است.

امنیتی برای ساخت‌وساز وجود ندارد

محمد فیروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صنعت ساختمان در رکود به‌سر می‌برد و با وضعیت کنونی، امنیتی برای ساخت‌وساز وجود ندارد.

وی افزود: با افزایش روز افزون مصالح ساختمانی و همچنین صنایع وابسته به آن، سرمایه‌گذار رغبتی به ساخت‌وساز ندارد و این صنعت روز به روز کم تحرک‌تر از قبل می‌شود.

صنعت ساختمان در سراشیبی رکود
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران خاطرنشان کرد: باید دید در وضعیت کنونی فرایند شرایط اقتصادی و ثبات آن به چه سمتی پیش می‌رود تا بتوان نظری در خصوص ادامه رکود و یا خروج از رکود داد.

این فعال صنعت ساختمان در استان ادامه داد: رکود فعلی، روند ساخت‌وساز را کند کرده است و هر رقمی از مصالح مورد نیاز در ساخت، ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است.

فرایند ساخت‌وساز چالشی است

مهران فرصت نیز با بیان اینکه قاعدتا با روند افزایشی قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی و آهن آلات، فرایند ساخت و ساز چالشی است؛ گفت: وضعیت قیمت‌ها ثبات ندارد و در واقع قیمت‌ها و نرخ‌ها بلاتکلیف‌اند و این آشفتگی، نقش بسزایی در وضعیت رکود فعلی دارد.

وی با بیان اینکه ساخت‌وساز در وضعیت فعلی در دو مرحله قرار دارد، افزود: سازندگانی که ساخت‌وساز را شروع نکرده‌اند و یا قصد آغاز ساخت‌وساز را داشته‌اند یا پروژه را متوقف کرده‌اند و یا با سرعت کند در حال ساخت هستند؛ در مقابل آنانی که در نیمه ساخت‌وساز قرار دارند، با وضعیت آشفته و بی‌ثبات کنونی، تعجیل در اتمام پروژه دارند.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی مازندران در خصوص پیش‌بینی وضعیت ساخت‌وساز طی ماه‌های آینده و مقایسه قیمت‌تمام شده امسال با سال گذشته، عنوان کرد: اصلا نمی‌شود عدد یا رقم گفت، همه می‌دانند که گران شده و به‌طور مثال مصالح ساختمانی و آهن‌الات از ابتدای امسال در مقایسه با سال قبل، ۲ تا ۳ برابر رشد داشته است.

فرصت با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی مازندران ۳۵ هزار عضو دارد، بیان کرد: از این میزان، ۱۳ هزار عضو، پروانه اشتغال به کار دارند و طبیعتا رکود صنعت ساختمان بر تمامی این اعضا اثرگذار است.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان، ۴۰۰ حرفه شغلی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که هر گونه نوسانات در این صنعت، بر اقتصاد همه این ‌مشاغل اثرگذار خواهد بود و این وضعیت خیلی نگران‌کننده است.

افزایش ۲ برابری قیمت آهن‌آلات طی سال‌جاری

مجتبی کواکبیان با تایید افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت آهن‌آلات، میله‌گرد، قوطی و تیرآهن در بازار امسال عنوان کرد: از ابتدای فروردین سال‌جاری تا کنون، هر کیلو آهن بیش از ۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برای نمونه قیمت آهن‌الات در فروردین سال‌جاری از کیلویی ۲۸۰۰ تومان به کیلویی ۵ هزار تومان فعلی رسیده است که البته این نوسان قیمت به بیش از ۶ هزار تومان هم رسیده بود.

عدم کنترل و نظارت دلیل اصلی گرانی

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان مرکز مازندران با بیان اینکه علت اصلی این افزایش قیمت به عقیده من، عدم کنترل و نظارت بر تولیدکنندگان داخلی است، تصریح کرد: چرا که این محصولات تماما در داخل کشور تولید می‌شوند و مواد اولیه آن هم در داخل کشور موجود است و نمی‌شود عوامل خارجی و نوسانات ازری را دخیل بر این افزایش قیمت برشمرد.

رکود فعلی ساخت‌وساز موجب کسادی بازار آهن‌فروشان شده است

کواکبیان در پایان با بیان اینکه علیرغم اظهارات مردم که می‌گویند با این افزایش قیمت، وضع کاسبی و درآمد آهن‌فروشان بیشتر شده است، ۱۰۰ درصد این گرانی موجب رکود بازار شده است، اذعان کرد: این افزایش قیمت از یک‌سو قدرت خرید مردم را کاهش داده است و از سوی دیگر چون محصولات این حرفه قیمتش بالا است، لذا قدرت خرید کسبه را نیز کاهش داده است.

در هر صورت آشفتگی قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی، آهن‌آلات، شیرآلات، لوله و اتصالات، سنگ و کاشی و سایر مصالح ساخت‌وساز و از سویی دیگر کاهش قدرت خرید مردم و بی‌ثباتی و عدم امنیت سرمایه‌گذاری، صنعت ساختمان را در سراشیبی رکود قرار داده است که با توجه به حجم نیروهای شغلی و کارگاه‌های تولیدی فراوانی که از این صنعت ارتزاق می‌کنند، وضعیت کنونی موجود برای حیات شغلی این مشاغل بحرانی و خیلی نگران‌کننده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 11 =