کد خبر : 113829
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
-

تخریب مقبره فروغی صحت ندارد

تخریب مقبره فروغی صحت ندارد

به گزارش قائم آنلاین، چند روزی است که در فضای مجازی خبر تخریب قبر مرحوم محمد‌علی فروغی در گورستان ابن بابویه دست به دست می‌شود تا جایی که این خبر در شورای شهر تهران هم مطرح و قرار بر پی‌گیری آن شد. برای اطلاع از صحت و سقم این ماجرا به سراغ مدیر آستان شیخ

به گزارش قائم آنلاین، چند روزی است که در فضای مجازی خبر تخریب قبر مرحوم محمد‌علی فروغی در گورستان ابن بابویه دست به دست می‌شود تا جایی که این خبر در شورای شهر تهران هم مطرح و قرار بر پی‌گیری آن شد.

برای اطلاع از صحت و سقم این ماجرا به سراغ مدیر آستان شیخ صدوق (ابن بابویه) رفتیم و توضیحات وی در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام علی منصوری مدیر آستان شیخ صدوق شهرری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فضاسازی ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شکسته شدن سنگ قبر «محمد علی فروغی» سیاستمدار دوران مشروطه علیه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به اینکه در بخشی از آستان شیخ صدوق آرامگاه خانوادگی فروغی وجود داشت و خاندان آن مرحوم به این دلیل که این آرامگاه ۸۰ سانتی متر از سطح زمین بالاتر بود از اوقاف شهرری درخواست کردند که در حین عملیات همسطح‌سازی اقداماتی هم برای این آرامگاه انجام شود.

فرونشست زمین هنگام بهسازی آرامگاه سبب شکستن سنگ قبر مرحوم فروغی شد

وی در توضیحات بیشتر این موضوع افزود: خاندان فروغی با خریداری سنگ و پرداخت هزینه‌های مربوطه و اعلام درخواست مبنی بر بازسازی مقبره پذیرفتند که کاهش اتفاع قبور این آرامگاه هم انجام و یکسان‌سازی صورت گیرد، البته در حین کار، فرونشست زمین باعث شکسته شدن سنگ قبر فروغی شد که بلافاصله با اجرای مراحل بهسازی آرامگاه مجدداً مرمت شد.

بازسازی آرامگاه باهماهنگی خانواده مرحوم فروغی انجام می‌شود

مدیر آستان شیخ صدوق شهرری تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹ نفر از اعضای خانواده آن مرحوم در این آرامگاه دفن هستند تمامی اقدامات صورت گرفته در این آرامگاه خصوصاً قبر مرحوم فروغی با درخواست و هماهنگی خانواده وی و با نظارت اداره اوقاف شهرری انجام شده خانواده فروغی کاملاً در جریان مراحل بهسازی مقبره هستند.

وی با بیان اینکه آرامگاه خانوادگی محمدعلی فروغی ۶۴ مترمربع مساحت دارد و در جوار آرامگاه شیخ صدوق در شهرری واقع شده افزود: قبور این آرامگاه در حدود ۸۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار داشت که همین امر موجب نشست قبر و شکستن سنگ‌ها شده بود.

سنگ قبر فروغی قدمت تاریخی ندارد

مدیر آستان شیخ صدوق شهرری درباره قدمت این سنگ قبر تصریح کرد: سنگ قبر فروغی قدمت تاریخی ندارد و ۳ سال پیش توسط خانواده‌اش تعویض شده بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه فضاسازی خاصی علیه سازمان اوقاف و امور خیریه در روزهای اخیر به دلیل انتشار تصویری از سنگ قبری شکسته شده در گورستان ابن‌ بابویه شهرری که در آن نام محمدعلی فروغی در میان قطعه‌های شکسته سنگ هم دیده می‌شد، ایجاد شده است که با واقعیت تناقض دارد زیرا اوقاف شهرری به دلیل همین فرونشست با هماهنگی خانواده مرحوم فروغی تمام قبور آرامگاه خاندان فروغی را در راستای همسطح سازی بازسازی کرده است.

حجت‌الاسلام منصوری خاطرنشان کرد: ابن بابویه با مساحت ۱۴ هکتار نخستین گورستان شهرری و دومین گورستان تهران به شمار می‌رود که بسیاری از مشاهیر ایران در آن دفن هستند. نام این گورستان از نام محمد بن بابویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه برگرفته که آرامگاه او در آنجا واقع شده‌ است.

فروغی کیست؟

به گزارش فارس محمد‌علی فروغی متولد ۱۲۵۴ تهران است. وی در طول عمرش فعالیت‌های سیاسی مختلفی داشت که در این میان انتقال قدرت از قاجار به پهلوی توسط فروغی انجام شد و اولین نخست وزیر پهلوی اول بود.

ماجرای کشف حجاب مهم‌ترین اتفاقی است که در دوران نخست‌وزیری فروغی رخ داد و این اتفاق پس از سفر رضاخان به ترکیه به وقوع پیوست، سفری که با اسرار فروغی انجام شد. اما در ادامه اختلافاتی میان او و رضاخان رخ داد و فروغی سیاست را رها کرد و به دنبال فعالیت‌های علمی رفت که از جمله فعالیت‌هایش می‌توان به تصحیح دیوان حافظ، کلیات سعدی و شاهنامه فردوسی اشاره کرد.

سال ۱۳۲۰ و پس از اشغال ایران توسط متفقین فروغی مجدداً به عالم سیاست دعوت شد و زمینه را برای سلطنت محمد‌رضا پهلوی فراهم کرد. فروغی مدتی بعد یعنی در آذر ۱۳۲۱ در تهران درگذشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + چهار =