کد خبر : 113331
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
-

شما چه نمره‌ای به این بازدیدکنندگان می‌دهید؟

شما چه نمره‌ای به این بازدیدکنندگان می‌دهید؟

به گزارش قائم آنلاین، تصاویری که محمود اکسیری‌فرد از این بنای تاریخی ثبت کرده خود گواه ادعایش است. وندالیسم فرهنگی روی دیوارهای سفید آتشکده، زباله‌های سرگردان در فضاهای داخلی و بیرونی این محوطه‌ی تاریخی، نم‌گرفتگی دیوارها، ته‌مانده‌های سیگارها و نشانه‌ی دود سیاه روی بدنه‌ی آتشکده به خوبی این وضعیت را تصویر می‌کنند. تصویری که در

به گزارش قائم آنلاین، تصاویری که محمود اکسیری‌فرد از این بنای تاریخی ثبت کرده خود گواه ادعایش است. وندالیسم فرهنگی روی دیوارهای سفید آتشکده، زباله‌های سرگردان در فضاهای داخلی و بیرونی این محوطه‌ی تاریخی، نم‌گرفتگی دیوارها، ته‌مانده‌های سیگارها و نشانه‌ی دود سیاه روی بدنه‌ی آتشکده به خوبی این وضعیت را تصویر می‌کنند.

تصویری که در کنار تابلوی ثبت ملی این بنای تاریخی در ناحیه‌ی جنوبی شهر جهرم و دامنه‌ی شمالی رشته کوه البرز بیشتر غمگین‌تان می‌کند تا این‌که اگر ثبت نشده بود،‌ می‌شد دل‌خوش داشت به این‌که میراث‌فرهنگی هنوز این بنا را نشناخته تا از نظر فیزیکی و حفاظتی، حمایت‌اش کند.

آتشکده‌ی باقی مانده از دوره‌ی ساسانی که مردم محلی آن را با نام «قدمگاه» می‌شناسند و حتی یکی از «معابد آناهیتا» نامیده می‌شود که به نیایش زنان اختصاص داشته و آن‌قدر اهمیت داشته که دهم شهریور ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۱۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت کنند.

اکسیری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت این بنای تاریخی می‌گوید: ساختمان این آتشکده از یک صحن مرکزی و اتاق‌هایی که به آن متصل شده‌اند تشکیل شده است، صحن مرکزی زیرزمینی دارد که به صورت اتاق زیر آن قرار گرفته است، با توجه به شاخصه‌های این بنا، می‌توان آن را اثر باستانی شاخص جهرم و شناخته شده‌ترین اثر باستانی بین مردم منطقه دانست.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر متاسفانه بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادها به این اثر تاریخی در شهر جهرم به وضوح دیده می‌شود، ادامه می‌دهد: تا کنون هیچ تلاش چشمگیری برای مرمت، بازسازی یا نگهداری این اثر صورت نگرفته است. بخش‌هایی از این بنا با بی‌دقتی و سهل‌انگاری بازسازی شده به گونه‌ای که بافت تاریخی‌اش را مخدوش کرده است و بخش‌های زیادی از این بنا که نیاز به بازسازی دارند، هنوز بازسازی نشده و رو به تخریب‌اند.

او با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی و سایر سازمان‌های ذیربط حتی اقدامی برای تمیز نگه داشتن این بنا انجام نمی‌دهند، می‌گوید: به گونه‌ای که در هر بخش از این بنا زباله جمع شده است، از سوی دیگر هیچ حفاظتی از این بنای تاریخی نمی‌شود و در نقاط مختلف محوطه نیز نشانه‌های روشن کردن آتش به چشم می‌خورد، از سوی دیگر در صحن مرکزی قدمگاه اثر تردد لاستیک موتور که گویا حرکات اکروباتیک انجام می‌دهند، به چشم می‌آید.

وی همچنین به انباشته شدن ته سیگار، پاکت خالی سیگار و سرنگ‌ در گوشه‌های مختلف قدمگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به قدیمی بودن این موارد، به نظر می‌رسد هیچ اقدامی برای جمع‌آوری و تمیز کردن این بنا انجام نمی‌شود. در چند گوشه از قدمگاه مدفوع خشک شده انسان دیده می‌شود که نشان می‌دهد این زباله‌ها مدت زیادی آنجا قرار داشته‌اند. ته مانده پاکت‌های چیپس، جعبه‌ های پیتزا، بطری‌های پلاستیکی خالی و سایر زباله‌هایی که در آنجا ریخته و جمع آوری نشده‌اند چهره نامطلوبی به این اثر باستانی داده‌اند، در محوطه نیز آثاری از مدفوع سگ و دام دیده می‌شود.

این فعال میراث فرهنگی، با اشاره به چشم‌انداز منحصر به فرد این بنا، در شهر جهرم، ادامه می‌دهد: جوانان شب‌ها در این مکان تجمع می کنند و حتی به راحتی روی سقف این بنا می‌روند و به استعمال دخانیات می‌پردازند، بدیهی است که زباله‌های حاصل از این جمع‌ها در این بنا باقی می‌ماند و از آنجا که این بنا تمیز نمی‌شود، چهره ای نامطلوب به آن می‌دهد.

او با بیان این‌که جمع شدن افراد بر سقف این بنا نیز تا اندازه‌ای باعث تخریب آن شده است، می‌گوید: سقف قدمگاه کاملا عایق نشده است. دیوارهای این بنا نم زده‌اند و بر اثر رطوبت در حال تخریب‌اند. از سویی روی همه دیوارهای داخلی با زغال یادگاری نوشته‌اند، به گونه‌ای که هیچ دیواری از این نوشته‌ها در امان نمانده است و حتی بسیاری از دیوارها به دلیل روشن کردنِ آتش، دوده گرفته‌اند.

*تصاویر این گزارش توسط محمد اکسیری‌فرد ثبت شده‌اند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =