کد خبر : 113392
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
-

جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها در منطقه؛ هدف مسکو-تهران-آنکارا از نشست سه‌جانبه

جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها در منطقه؛ هدف مسکو-تهران-آنکارا از نشست سه‌جانبه

به گزارش قائم آنلاین، «فرهاد ابراهیم اف» کارشناس مرکز مطالعات کشورهای پساشوروی انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی روسیه در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: «مسکو» و تهران تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از انتقال بی‌ثباتی به افغانستان و ورود شبه‌نظامیان سازمان‌های افراطی مختلف به خاک آسیای مرکزی از جمله به ترکمنستان انجام

به گزارش قائم آنلاین، «فرهاد ابراهیم اف» کارشناس مرکز مطالعات کشورهای پساشوروی انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی روسیه در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: «مسکو» و تهران تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از انتقال بی‌ثباتی به افغانستان و ورود شبه‌نظامیان سازمان‌های افراطی مختلف به خاک آسیای مرکزی از جمله به ترکمنستان انجام می‌دهند.

وی گفت: ظاهراً شبه‌نظامیان در شمال افغانستان قصد ورود به آسیای مرکزی دارند و در مرحله نخست آنها تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را تهدید می‌کنند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: دولت ترکمنستان توانایی کافی برای نظارت بر مرزهای مشترک خود با افغانستان ندارد و اگر این کشور تحت کنترل سازمان‌های تروریستی قرار گیرد در دیگر کشورهای منطقه فضای بی‌ثباتی حاکم خواهد شد بنابراین مسکو و تهران برای جلوگیری از چنین تحولاتی تلاش می‌کنند.

ابراهیم اف تصریح کرد: پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان از این کشور در برابر حمله شبه‌نظامیان دفاع می‌کند و همچنین ارتش ازبکستان نسبتا قوی است و تجریباتی در بخش مبارزه با شبه‌نظامیان دارد اما با این وجود «تاشکند» نیازمند کمک مسکو می‌باشد.

کارشناس سیاسی روس تصریح کرد: احتمال انتقال بی‌ثباتی از عراق و سوریه به افغانستان باعث شده تا تهران، مسکو و «آنکارا» به ادامه مذاکرات و لزوم همکاری سیاسی شوند.

ابراهیم اف خاطر نشان کرد: دیدار سه جانبه سران کشورهای مذکور برای سومین بار انجام شده و این عامل از وجود اهداف مشترک اما همراه با تضاد فکری در موضوع سوریه خبر می‌دهد، در مذاکرات قبلی مسائل عادی‌سازی مناطق مختلف سوری مورد توجه رؤسای جمهوری سه کشور قرار گرفته اما در این دوره مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مربوط به ادلب برای این کشور نتایج بخش نبود.

کارشناس سیاسی روس گفت: اردوغان  در این نشست خواست تا نمایندگان گروه‌های مخالف سوریه نیز حضور و در مذاکرات شرکت کنند که مورد قبول ایران و روسیه قرار نگرفت اما اتفاق مهم این که رئیس جمهور ترکیه «بشار اسد» را به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه پذیرفت و این موضوع نیز قبلا  مورد تائید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته بود.

وی اظهار داشت: آنکارا به خوبی درک می‌کند که خراب کردن روابط با مسکو و تهران با توجه به اینکه در مدت اخیر روابط ترکیه و غرب به طور قابل توجه کاهش یافته است بسیار غیر معقولانه می‌باشد و اردوغان به هر حال مجبور به ادامه همکاری با روسیه و ایران شده است.

ابراهیم اف افزود: نیروهای هوایی روسیه در تلاش هستند تا عملیات نظامی زودتر در ادلب انجام شود هر چند اقدامات در جهت حل مسئله با استفاده از ابزارهای صلح‌آمیز نیز صورت می‌گیرد اما هدف آزادی ادلب است.

کارشناس روس هشدار داد: در آینده نزدیک باید آماده فتنه‌ گری جدید غرب با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله جنگ اطلاعاتی، ادعای حملات شیمیایی، تلاش برای خرابی همکاری روسیه، ایران و ترکیه باشیم زیرا غرب تجربه زیادی در موارد ذکر شده دارد.

ابراهیم اف تصریح کرد: فشار سیاسی و اقتصادی آمریکا بر روسیه و ایران با توجه به موفقیت‌های این کشورها در خاورمیانه تشدید و ادامه خواهد یافت زیرا واشنگتن به مسکو پیشنهاد کاهش حضور ایران در قلمروی سوریه و حذف بخش بیشتری از تحریم‌ها را می‌دهد اما ما همه شاهد رعایت نکردن توافقات توسط آمریکایی ها بودیم و باور کردن سخنان مقامات واشنگتن کار دشواری است.

وی در پایان اظهار داشت: روسیه و ایران منافع مشترک در خاورمیانه دارند و مذاکرات اخیر در تهران این عامل را تأیید کرد ۲ کشور مذکور به ترکیه و کشورهای عضو ناتو این موضوع را اعلام کردند که تنها راه حل مسائل بین المللی و منطقه خاورمیانه گفت‌وگو با تهران و مسکو می‌باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 9 =