کد خبر : 113194
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۳۵
-

گذشت ۲۵ سال از قرارداد «اسلو»؛ مذاکرات بی‌ثمر برای فلسطین

گذشت ۲۵ سال از قرارداد «اسلو»؛ مذاکرات بی‌ثمر برای فلسطین

به گزارش قائم آنلاین، روز پنجشنبه ۱۳ سپتامبر مصادف بود با بیست و پنجمین سالگرد قرارداد «اسلو» که بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و رژیم صهیونیستی منقد شد. این قرار داد در ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۳ در آمریکا به امضا رسید. «محمود عباس» دبیر کل کمیته اجرایی ساف در آن زمان با «شیمون پرز» وزیر

به گزارش قائم آنلاین، روز پنجشنبه ۱۳ سپتامبر مصادف بود با بیست و پنجمین سالگرد قرارداد «اسلو» که بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و رژیم صهیونیستی منقد شد.

این قرار داد در ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۳ در آمریکا به امضا رسید. «محمود عباس» دبیر کل کمیته اجرایی ساف در آن زمان با «شیمون پرز» وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی این معاهده را امضا کردند.

 در جریان امضای این قرارداد «یاسر عرفات» رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین، «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و «بیل کلینتون» رئیس جمهور پیشین آمریکا حضور داشتند.

خبرگزاری فلسطینی «صفا» به این قرار داد پرداخت و نوشت که قرار بود این قرار داد پایانی بر درگیری باشد که طی چند دهه بین ساف و اسرائیل در جریان بود.

این قرار داد بر اساس کنار گذاشتن مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیل بود و طرفین باید حقوق سیاسی و قانونی یکدیگر را رعایت می‌کردند.

در این توافق بر تحقق «همزیستی مسالمت آمیز و دستیابی به یک حل و فصل عادلانه، فراگیر و دائمی» تأکید شده بود که برای  تشکیل حکومت خودمختاری انتقالی فلسطین لازم بود.

قرار بود پس از گذشت سه سال از امضای این قرارداد، سایر مسائل از جمله قدس، آوارگان، شهرک‌های صهیونیستی، تدابیر امنیتی، مرزها، روابط و همکاری با سایر همسایگان بررسی شود.

به گزارش وبگاه خبری فلسطینی «صفا»، در خصوص امنیت نیز، مقرر شد که یک گروه پلیسی قدرتمند برای تضمین نظم عمومی کرانه باختری و غزه تشکیل شود.

برآیند این توافق این بود که سرزمین فلسطین به چهار منطقه غیر مجاور (ا، ب، ج و د) تقسیم شد و اختیارات ادارای و امنیتی بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خود گردان توزیع شد و فلسطینیهای ۱۹۴۸ از فلسطینیان ۱۹۶۷ و کرانه باختری نیز از غزه جدا شد.

از زمان امضای این توافق تا به امروز، رژیم صهیونیستی اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام داده است که با توافقات موجود در قرار داد در تناقض است؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۲ دست به اشغال شهرها و مناطقی زد که در منطقه (الف) واقع شده بود.

بنا بر این گزارش، امروز از این توافق به جز هماهنگی که برای فلسطینیان آوازه خوشی ندارد، چیزی باقی نمانده است. بر اساس این هماهنگی طرفین با هم تبادل اطلاعات می‌کنند و رژیم صهیونیستی از مسئولان امنیتی تشکیلات خودگردان می‌خواهد هر کس را که «برای اقدامات ضد اسرائیلی برنامه‌ریزی می‌کند، بازداشت کند.

این توافق همچنین راه را به روی اسرائیل باز کرد تا سرزمینهای کرانه باختری و قدس اشغالی را با ساخت دهها هزار واحد مسکونی چند پاره و با بهانه‌های واهی اراضی فلسطینیان را غارت کند.

وبگاه خبری صفا گزارش داد که رژیم صهیونیستی در این قرارداد به مفادی پایبند است که به سود این رژیم است و مهمترین آن استفاده از عادی‌سازی روابط خود با کشورها عربی است.

بسیاری از مردم فلسطین این توافق را سقوط آزادی می‌دانند که اهداف سیاسی آن محقق نشد؛ چرا که پس از امضای آن، روند شهرک‌سازی در کرانه باختری به هفت برابر افزایش یافت.

رژیم صهیونیستی همچنین ۴۲% از اراضی کرانه باختری را به گسترش فعالیت‌های شهرک سازی اختصاص داد و تعداد شهرک‌نشینان از ۱۱۱ هزار نفر به ۷۵۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش این خبرگزاری، بسیاری از مردم فلسطین خواستار اعلام لغو قرارداد اسلو و هماهنگی امنیتی و اجرای برنامه‌های مقاومتی برای آزادسازی هستند.

سالگرد این قرار داد مصادف شده است با زمزمه‌ههای اجرای «معامله قرن»؛ معامله‌ای که مجموعه‌ای از سیاستهای دولت کنونی آمریکاست و در صورتی که اجرایی شود، با گرایشهای راستگراهای افرطی اسرائیل همخوانی دارد.

هر چند جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده است، ولی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا ادعا کرد که مسئله قدس را از روی میز مذاکرات حذف خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 12 =