کد خبر : 112932
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
-

یادگاری: علت اصلی مشکلات اقتصادی در داخل است

یادگاری: علت اصلی مشکلات اقتصادی در داخل است

به گزارش قائم آنلاین،  کامران شیرازی- در یکی از دیدارهایی که اساتید دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب داشتند، معظم‌له آسیب‌شناسی و گره‌گشایی از تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را که در سطح کشور به نتیجه مطلوب نمی‌رسد را زمینه های نقش آفرینی استادان دانشگاهها دانستند و با ذکر چند مثال در این باره باز کردن گره‌های علمی و شناسایی و

به گزارش قائم آنلاین،  کامران شیرازی- در یکی از دیدارهایی که اساتید دانشگاه‌ها با رهبر معظم انقلاب داشتند، معظم‌له آسیب‌شناسی و گره‌گشایی از تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را که در سطح کشور به نتیجه مطلوب نمی‌رسد را زمینه های نقش آفرینی استادان دانشگاهها دانستند و با ذکر چند مثال در این باره باز کردن گره‌های علمی و شناسایی و باز کردن آن را بر عهده اساتید دانشگاه قرار دادند.

امروز هم کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که به نظر می‌رسد اساتید دانشگاه باید برای باز کردن گره‌های علمی آن دست به کار شوند و البته دولت هم از حضور اساتید برای حل این مشکلات استقبال کند، مشکلاتی که بسیاری از اساتید دانشگاه معتقدند بیش از آنکه آمریکا و تحریم‌ها در ایجاد آنها نقش داشته باشند سوءمدیریت باعث ایجاد این مشکلات شده اند.

به همین دلیل این بار به سراغ محمد حسین یادگاری عضو هیأت علمی و مسوول بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس رفتیم تا از او درباره مشکلات اقتصادی و راهکارهایی که برای حل ان وجود دارد گفت وگو کنیم.

این استاد دانشگاه در این گفت‌وگو از  ۳ دلیل مهم ایجاد مشکلات اقتصادی سخن گفت و راهکارهایی را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه داد. مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

* مسئولیت همه مشکلات اقتصادی با دولت و رئیس‌جمهور است

فارس: به نظر شما  چه چیزی باعث شد تا در کشور با وجود ظرفیت‌های فراوان، مشکلات اقتصادی بوجود بیاید؟

یادگاری: مسئولیت اصل و اساس مشکلاتی که هم اکنون در حوزه اقتصادی در کشور ما بوجود آمده به عهده دولت و به خصوص آقای روحانی است.

علتش هم این است که دولت و رئیس‌جمهور تمام مشکلات را با تحریم‌ها و مذاکره با کدخدا پیوند زدند و ۶ سال مملکت را تعطیل کردند برای اینکه بتوانند از طریق تعطیلی صنایع هسته‌ای و امتیاز دادن به کشورهای غربی به خصوص آمریکا مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

با کنار رفتن آمریکا از برجام و عمل نکردن به تعهداتی که داده بودند شاهد اتفاقات جدیدی بودیم. ایران به تعهداتی که داده بود عمل کرد ولی طرف مقابل هیچ‌کدام از تعهداتش را عملی نکرد. قرار بود مشکلات پولی و بانکی ما حل شود، قرار بود مشکل فروش نفت حل شود، و در نهایت هم قرار بود تحریم‌ها برداشته شود ولی هیچ‌کدام عملی نشد و خوشبختانه هیچ اتفاقی رخ نداد!

فارس: چرا خوشبختانه؟!

یادگاری: از این بابت گفتم خوشبختانه چون ما این مسئله را پیش‌بینی می‌کردیم. نظر دلسوزان انقلاب اسلامی و دلواپسان آن وضعیت این بود که آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و خوشبختانه این بدعهدی اثبات شد و مشخص شد که منتقدان و دلسوزان نظام حرف‌های درستی می‌زنند.

البته مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که به اینها اعتماد نکنید چون زیر دستکش مخملی اینها دست چدنی پنهان شده است.

* عدم خودباوری مسئولان اجرایی

مسئله بعدی عدم خودباوری مسئولان اجرایی کشور به خصوص دولتمردان به این مسئله بود که مشکلات می‌تواند از طریق توانایی داخلی حل شود.

ما هم بحث زیرساخت‌های اقتصادی را داریم هم راهکاری به عنوان «اقتصاد مقاومتی»که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند ولی متأسفانه دولت هیچ اقدام اساسی اجرایی در این خصوص انجام نداد و اصلا اعتقادی به این نداشت که با اقتصاد مقاومتی و زیرساخت‌های داخلی می‌تواند مشکلات را حل کرد.

* ۳ دلیل مهم ایجاد مشکلات اقتصادی

فارس:  پس به نظر شما تحریم‌ها و سیاست خارجی تاثیری در ایجاد مشکلات نداشته است؟

یادگاری: اکثر مشکلات ما داخلی است، ممکن است تحریم‌ها هم مقدار خیلی کمی اثر گذاشته باشد ولی وقتی خودباوری در بین مسئولان کشور نباشد  و مدیران هم از افرادی باشند که اعتقادی به این مسئله ندارند مسلما برنامه‌های غلطی هم داده می‌شود.

بحث سوم تفکر اقتصاد لیبرالی است که باعث وجود چنین مشکلاتی شد. پس اول تعطیلی مسائل اقتصادی داخلی کشور و نگاه کردن به دست کدخدای جهان، دوم عدم مدیریت و خودباوری و سوم هم نداشتن یک مدیر خوب برای حوزه اقتصادی و وجود مدیرانی که تفکر ایرانی دارند و با نگاه غرب به دنبال حل مشکلات هستند ۳ دلیلی است که اقتصاد ما را به این مرحله رساند.

فارس: به نظر شما در چنین شرایطی راه‌حل چیست؟

یادگاری: یک راه حل گوش کردن به اظهارات متفکرین و دانشمندان دلسوز نظام است. رهبری انقلاب اخیراً در جلساتی که داشتند فرمودند که از نیروهای داخلی و متفکرین جناح‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید زمینه را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم کنید تا بعد اقتصادی مقاومتی را با قدرت شروع کنیم.

فارس: گاهی اوقات گفته می‌شود این شرایط برای این است که مردم را در فشار قرار دهند تا بحث مذاکره با آمریکا روی تجهیزات دفاعی و امنیتی کشور را باز کنند. به نظر شما این درست است؟

یادگاری: بله، نتیجه دل بستن به کدخدا همین می‌شود که دولتمردان جمهوری اسلامی، مشکلات را مشکلات اقتصادی نمی‌دانند و احساس می‌کنند مسائل سیاسی چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عده‌ای می‌گویند ما باید به کدخدا توجه کنیم، مسائل اقتصادی با مذاکره حل خواهد شد و مسائل و مشکلات ما به خاطر مسائل خارجی ایجاد شده است!

فارس: در چنین شرایطی مجلس چه وظیفه‌ای دارد؟

یادگاری: مجلس باید قوانین و مقررات مناسبی را برای حل مشکلات تصویب کند. البته شنیده‌ می‌شود کمیسیون اقتصادی مجلس طرح پیشنهادی خود را برای خروج از مشکلات اقتصادی به ریش بانک مرکزی داده است. در یک مناظره تلویزیونی هم آقای همتی اعلام کرد پرتابل پیشنهادی شما را مطالعه می‌کنیم. این بسته پیشنهادی می‌تواند زمینه را برای خروج از مشکلات اقتصادی فراهم کند.

* اعتقادی به آقای نوبخت ندارم

فارس: آقای نوبخت در گذشته از ارسال بسته پیشنهادی این سازمان به رئیس‌جمهور برای مقابله با تحریم‌ها خبر داده بود ولی به نظر می‌رسد خیلی اتفاقی رخ نداد، نظر شما چیست؟

یادگاری: من اعتقادی به آقای نوبخت ندارم. تفکر آقای نوبخت تفکر برنامه بودجه است که از سال‌های قبل مشخص است. بعد هم بحث تفکرات آمریکایی بود و بعد هم به این نتیجه رسیدند که برنامه و بودجه باید جایگاه مناسب‌تری داشته باشد. آقای نوبخت تفکر اقتصاد لیبرال دارد که این تفکر هم حل‌کننده مشکلات کشور خواهد بود.

* توصیه جالب آیت‌الله جنتی به رئیس قوه قضائیه 

فارس: آیا قوه قضائیه در شرایط کنونی توانسته به وظیفه‌اش عمل کند؟

یادگاری: آیت‌الله جنتی صحبت خیلی جالبی در مجلس خبرگان داشت و به رئیس قوه قضائیه توصیه کرد که با دانه‌درشت‌ها برخورد شود. یک مشکل ما اشرافی‌گری مسئولان است و امروز به جای رسیده که برخی از مسئولان درگیر تفکر اشرافی‌گری شده‌اند.

مجلس به وسیله قانون‌گذاری با قوه قضائیه می‌تواند کاری کند که جلوی آنها گرفته شود و یک مدیر درآمدی میلیاردی نداشته باشد و چندین شرکت در زیرمجموعه وی فعالیت نکنند. این مسئول مسئول اشرافی‌گری و نمی‌تواند دردی از مردم دوار کند یا اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.

قوه قضائیه به خصوص دادستان محترم به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند با قدرت با اشرافیگری و با دانه‌درشت‌های اقتصادی و حتی با مسئله قاچاق و احتکار کالا و قیمت‌گذاری‌های سرسام‌آور برخورد کند.

فارس: اخیراً نمایندگان مجلس بعد از اینکه طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی را رد کردند به تعطیلات تابستانه رفتند. نظر شما در این رابطه چیست؟

یادگاری: به نظر من نمایندگان این طرح را با این بهانه کنار گذاشتند که کار بیشتری باید روی آن انجام شود. به نظر من مجلس می‌تواند زمینه را فراهم کند تا قانون محکم‌تری نوشته شود. یعنی طرح را تصویب کنند و بعد از تصویب و فعالیت مشکلات، ضعف‌ها و قوت‌های آن را دربیاورند و یک قانون کامل‌تری را از مجلس خارج کنند.

*  جمهوری اسلامی توانایی حل مشکلات جامعه را دارد

فارس: یک عده در کشور با القای ناامیدی در کشور می‌گویند که جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده ، نظر شما چیست؟

یادگاری: یک جنگ نرمی که علیه جمهوری اسلامی شروع شده این است که نظام جمهوری اسلامی توانایی برای حل مشکلات جامعه را ندارد و ما این موضوع را رد می‌کنیم.

مقام معظم رهبری هم این را رد می‌کنند. کشور ما هم زیرساخت‌های مناسبی دارد هم نیروهای خوش‌انگیزه، برنامه‌ریز و جوان زیاد داریم. به خصوص افرادی که حوزه اقتصاد مقاومتی و مسائل اقتصادی کار کردند.

باید از وجود اینها به نفع مطلوب استفاده شود و در مقابل جنگ نرم دشمن از حضور این افراد استفاده شود ما توان بالایی برای مقابله با این وضعیت داریم همه اینها می‌تواند کمک کنند. ما الان باید با نیروهای نفوذی در دستگاه‌ها مقابله کنیم.

* باید خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی آماده کنیم

اگر زمینه فراهم شود ما در مباحث مختلف می‌توانیم، موفق شویم همان‌گونه که در زمین دفاعی، علمی، نانو، پزشکی و… به موفقیت بزرگی رسیده‌ایم.

اینها به ما نشان می‌دهد ما توانایی پیشرفت را داریم و باید با جنگ نرم مقابله کنیم و خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی که بتواند جلوی دشمن را بگیرد، آماده کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + یازده =