کد خبر : 112912
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
-

سکه در گرداب نوسانات قیمتی

سکه در گرداب نوسانات قیمتی

به گزارش قائم آنلاین، در حالی‌ که برخی اصرار بر این دارند که دلایل غیرفنی را عامل جهش ارزی معرفی کنند و به نظام تحریم‌های جدید مرتبط کنند؛ اما آن‌هایی که نگاه علمی به این موضوع دارند بارها تاکید کردند ارزش پول کشور با رکود بازاری که معطل برجام است و دولت با مسکن آن

به گزارش قائم آنلاین، در حالی‌ که برخی اصرار بر این دارند که دلایل غیرفنی را عامل جهش ارزی معرفی کنند و به نظام تحریم‌های جدید مرتبط کنند؛ اما آن‌هایی که نگاه علمی به این موضوع دارند بارها تاکید کردند ارزش پول کشور با رکود بازاری که معطل برجام است و دولت با مسکن آن را کنترل می‌کند.

اما با بی تدبیری که در زمستان گذشته صورت گرفت و نرخ سود بانکی در برهه‌ای که نیاز به کنترل گردش نقدینگی برای ترمیم بازار ارزی کشور وجود داشت کاهش یافت و دیگر سیاست‌های تسکین دولت نیز جوابگو نبود.

بهنام طالبی استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق «ع» طی گفت‌وگویی در این‌باره اظهار کرد: بی‎تدبیری سرمایه‎ها را به سمت بازار سکه و ارز کوچ داد.

کاهش سرمایه‌گذرای در تولید و کوچ سرمایه به سمت ارز و سکه
وی با بیان اینکه خطری که اکنون اقتصاد کشور را به شدت تهدید می‌کند کاهش رونق سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و کوچ سرمایه عده زیادی از مردم به سوی بازار سکه و ارز است، افزود: در چنین شرایطی مهمترین مسأله حمایت از تولید کنندگان است و یک بی‌تدبیری در این زمینه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند؛ مثل بی‌تدبیری در وضع قوانین مالیاتی که فرد به طور رسمی هزاران سکه از بانک خریداری می‌کند و معاف از مالیات است؛ اما در عوض تولید کننده باید مالیات بپردازد که وضع چنین قوانینی فقط می‌تواند در راستای نابودی تولید باشد.

 عدم برنامه دولت برای مهار گرانی تا بازار متلاطم طلا و ارز
این استاد دانشگاه می‌گوید: اثر تبعی دیگری که گرانی ارز و طلا دارد بحث حالت روانی که در جامعه ایجاد می‌کند است به این صورت که به تبع گرانی آن نه تنها تولیدکنندگان بلکه حتی فروشندگان و واسطه‌ها نیز انتظار فروش کالای خود به تناسب آن گرانی ارز و طلا را دارند و وقتی دولت برنامه‌ای برای مهار بازار و مبارزه با گران‌فروشی نداشته باشد، باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

سکه در گرداب نوسانات قیمتی
سیدفاضل تاج‌الدین رئیس اتحادی طلا و جواهر ساری با بیان اینکه قیمت سکه در گرداب نوسانات گیر افتاده است، اظهار کرد: قیمت سکه طی این روزها به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم رسیده است و دوباره کمی افول پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت طلا هیچ حساب و کتابی ندارد و ثانیه‌ای تغییر پیدا می‌کند.

کاسبی تعطیل است
این فعال صنفی بازار طلا می‌گوید: در این اوضاع که نمی‌شود کاسبی کرد، همه نشسته‌اند و بازار هیچ خبری نیست.

به گفته تاج‌الدین قیمت امروز هر گرم طلای آب شده تقریبا ۳۸۰ هزار تومان است.

تب‌وتاب پلکانی قیمت سکه در بازار
مهدی معلمی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره این اتحادیه در ساری با بیان اینکه قیمت طلا و سکه یک تب‌وتاب پلکانی دارد، گفت: مزنه امروز بازار در ساعات اولیه کاری، اوج گرفت و در این لحظه و در ساعات پایانی کاری امروز کمی تقلیل یافته است.

وی افزود: قیمت مزنه هر مثقال طلا در بازار امروز با قیمت یک‌میلیون و ۶۶۰ هزار تومان آغاز و به یک‌میلیون و ۶۸۵ هزار تومان رسید و هم اکنون نیز دوباره با نزول به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت امروز سکه، طلا و دلار در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری بحران دلار و قیمت بالای ۱۴ هزار تومانی دلار در بازار آزاد امروز را یکی از دلایل عمده این نوسان قیمتی برشمرد و بیان کرد: قیمت امروز سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

خریداران بدون اطلاعات ورود نکنند
معلمی ادامه داد: الان بیشتر مردم می‌خواهند روی پول‌شان سرمایه‌گذاری کنند و متاسفانه بدون اطلاعات ورود پیدا می‌کنند که باعث زیان‌های مالی می‌شود.

وی عنوان کرد: من از همشهریان و شهروندان استان تقاضا می‌کنم حداقل به واحدهای صنفی مراجعه کنند که صادقانه و مسئولانه، قیمت‌های به‌روز و لحظه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

قیمت‌ها را لحظه‌ای بگیرید/ تفاوت قیمت واریزی و کالای تحویلی!
عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری تصریح کرد: برخی‌ها پول را به حساب طرف معامله واریز می‌کنند و در هنگام تحویل طلا یا سکه، متوجه می‌شوند قیمت چیز دیگری است و باید هنگام واریز وجه، قیمت را با فروشنده، ببندند و تمام کنند.

وی متذکر شد:خریداران حتما هنگام خرید از فروشنده سوال کنند قیمت هر گرم طلا را چه‌قدر محاسبه کرده است و با اطلاع کافی خرید کنند تا متضرر نشوند.

گفتنی است قیمت طلا در بازارهای جهانی امروز سه شنبه بار دیگر تحت تاثیر افزایش ارزش دلار آمریکا و ادامه تنش های تجاری بین آمریکا و چین با کاهش روبرو شده است.

کسی نمی‌داند کابوس سیاه فلز زرد کی تمام می‌شود، کابوسی که اقتصاد کشور را به ورطه رکود و گرانی کشانده که تمام شدنی هم نیست و هر روز خبر از افزایش قیمت کالایی به بهانه نوسانات ارزی منتشر می‌شود.

در این آشفته بازار، مردم و اقشار کم درآمدند که هر بار زیر این  ناملایمات، دست و پا می‌زنند و چشم امیدشان به تدبیر مسئولان کشوری از دولتی‌ها گرفته تا نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی است، حال که خبر از تدبیری نیست، دیگر امید هم در دل مردم در حال رنگ باختن است!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =