کد خبر : 112872
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
-

جامعه بین‌الملل دانشگاهی دنبال توسعه روابط علمی با ایران

جامعه بین‌الملل دانشگاهی دنبال توسعه روابط علمی با ایران

به گزارش قائم آنلاین، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو ، در پاسخ به سؤالی درباره کمک دانشگاه‌ها و روابط بین‌المللی آنها به وضعیت کشور، گفت: فعالیت‌های دانشگاهی یکی از حوزه‌هایی است که موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بوده و مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار دارد. وی افزود: اگر تولیدات علمی دانشگاه‌ها

به گزارش قائم آنلاین، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو ، در پاسخ به سؤالی درباره کمک دانشگاه‌ها و روابط بین‌المللی آنها به وضعیت کشور، گفت: فعالیت‌های دانشگاهی یکی از حوزه‌هایی است که موجب افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بوده و مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار دارد.

وی افزود: اگر تولیدات علمی دانشگاه‌ها و اندیشه جاری در آنجا را یکی از دستاوردها و ویژگی‌هایی بدانیم که مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار گرفته قطعا اغراق نکرده‌ایم، البته ممکن است در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی مشکلاتی در مبادلات داشته باشیم در حالی که در عرصه مبادلات دانشگاهی با توجه به شدت اقبال خارجی‌ها به دانشگاه‌های ایران چنین مشکلی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:‌ دانشگاه‌های خارجی از اساتید ایرانی می‌خواهند در کارگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مشترک و در تبادلات علمی حضور داشته باشند، ضمن اینکه از دانشجویان ایرانی برای همکاری های بیشتر استقبال فراوانی صورت می‌گیرد تا کارهای مطالعاتی و پژوهشی مشترک انجام شود.

سلیمی تصریح کرد:‌ دانشگاه‌های اروپایی به شدت تمایل زیادی از خود برای گسترش همکاری‌های علمی با ایران نشان می‌دهند.

وی گفت:‌ متأسفانه برای توسعه همکاری‌های علمی و رایزنی دانشگاهی در عرصه بین‌الملل، برخی محدودیت‌های ارزی و مالی و برخی دیگر از محدودیت‌ها به ویژه در زمینه کسب مجوزهای لازم وجود دارد، در حالی که به نظر می‌رسد مبادلات علمی در عرصه خارجی می‌تواند مشکل‌گشای حوزه‌های دیگر باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در اجلاس شبکه دانشگاهی جاده ابریشم که ۳۰ دانشگاه آن را تأسیس کردند و هم‌اکنون ۱۰۰ عضو دارد، دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان هیأت مدیره این شبکه انتخاب شده و رئیس حوزه دانشجویی هم با رأی بالای حاضرین که یکی از دانشجویان دکترای این دانشگاه است انتخاب شده است،‌ البته این نمادی از اقبال جامعه بین‌المللی به دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: دانشگاه‌ها در برخی از مسائل کلان کشور می‌توانند زمینه‌ساز حل مشکلات شوند و با اینکه با برخی کشورهای منطقه مشکل داشته و استراتژی نظام و دولت ایران آن است که با آنها به تدریج مسائل اختلافی را حل کنیم، اما دانشگاه‌ها می‌توانند با آنها وارد گفت‌وگو شده و مسائل را به تدریج حل کنیم تا زمینه برای گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی فراهم شود.

سلیمی افزود: این قابلیت و پتانسیل فوق‌العاده در روابط دانشگاهی ایران در عرصه بین‌الملل وجود دارد، ولی محدودیت‌های ارزی و مالی می تواند آن را کاملا مسدود کند، اما امیدواریم با نظر مساعد معاون اول رئیس‌جمهور و گشایش ایجاد شده بتوانیم این پتانسیل را فعال‌تر کنیم.

وی درباره تعداد تفاهم‌نامه‌های دانشگاه علامه طباطبایی با مراکز آموزش عالی خارجی گفت: بین ۶۵ تا ۷۰ تفاهم‌نامه بین دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه‌های خارجی وجود دارد که شامل برگزاری دوره‌های مشترک تا پروژه مشترک و مبادله استاد و دانشجو تا اجرای کنفرانس‌های مشترک علمی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =