کد خبر : 112508
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
-

دو سینماگر برای حفاظت از “عمارت آمریکایی‌ها” دست به‌کار شدند

دو سینماگر برای حفاظت از “عمارت آمریکایی‌ها” دست به‌کار شدند

به گزارش قائم آنلاین،حدود یک‌ماه قبل، دوستداران میراث فرهنگی همدان هشدارهایی را نسبت به مجوز صادر شده برای ساخت برج‌های دوقلو در چند متری «عمارت آمریکایی‌ها» – نورمهال- که امروز در اختیار شهرداری همدان و به عنوان فرهنگسرای پرواز استفاده می‌شود، مطرح کردند. مجوزی که با اجرایی شدن آن این عمارت تاریخی نه تنها زیر

به گزارش قائم آنلاین،حدود یک‌ماه قبل، دوستداران میراث فرهنگی همدان هشدارهایی را نسبت به مجوز صادر شده برای ساخت برج‌های دوقلو در چند متری «عمارت آمریکایی‌ها» – نورمهال- که امروز در اختیار شهرداری همدان و به عنوان فرهنگسرای پرواز استفاده می‌شود، مطرح کردند. مجوزی که با اجرایی شدن آن این عمارت تاریخی نه تنها زیر سایه‌ی آن برج‌ها قرار می‌گیرد، بلکه در هر شرایطی گودبرداری در محوطه آسیب‌هایی را به این بنای تاریخی وارد می‌کند.

هر چند از همان زمان مسئولان میراث فرهنگی اعلام کردند تلاش میکنند تا با ارائه‌ی راهکارهایی مانند دادن زمین معوض به مالکِ زمینِ عرصه‌ی این بنای تاریخی، فضای موجود را به فضای سبز تبدیل کنند و آن عمارت تاریخی را نجات دهند، اما نه تنها آن صحبت‌ها تا امروز به نتیجه نرسیده‌اند، بلکه پیمانکار پروژه نیز از ۱۵ شهریور با ریختن برخی مصالح ساختمانی در زمین خود نشان داد که قرار است کار را به زودی آغاز کند، بلکه از روز گذشته ۱۸ شهریور نیز رسما با انتقال کانکس‌ها و ساخت چند دیوار در بخشی از فضای باز قرار گرفته در کنار عمارت آمریکایی‌ها، نشان داد که قصدش برای ساخت‌وساز و استفاده از مجوزی که سال گذشته و بدون گرفتن استعلام از میراث فرهنگی تمدیدش کرده است، قطعی است.

اکنون پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان دو سینماگر همدانی که هر دو دغدفه‌های حفظ محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی زادگاهشان را دارند و در مرداد امسال نیز به عنوان شهروندان برگزیده همدانی توسط مسئولان شهری انتخاب شدند، در نامه‌ای مشترک خطاب به محمدناصر نیکبخت استاندار،  عباس صوفی شهردار، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیمان ترکمانه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان درخواست کردند تا ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی متوقف شود و دستور داده شود تا از این اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم حفاظت شود.

در متن این نامه آمده است؛ «چندی است در عرصه و حریم اولیه عمارت تاریخی  “نورمهال” یا “پارک پرواز”، ساخت‌وساز یک یا دو برج آغاز شده است که عملا به این بنای ارزشمند، امکان توسعه فضای سبز  و منظر آن آسیب خواهد رساند، با توجه به مجوز صادره از سوی شهرداری و سایر ادارات، بهتر است علاوه‌بر منافع عموم مردم و آیندگان، منافع مالک زمین نیز در نظر گرفته شود و با تهاتر زمین دیگری به کمیته امداد واگذار شود.

ما به عنوان دوستداران میراث فرهنگی این کهن‌شهر، خواهشمندیم با توجه به این که همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ٢٠١٨ معرفی شده، نسبت به توقف این ساخت‌وساز دستور لازم صادر فرمایید تا از یک اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم حفاظت شود. از مساعدت‌های آتی شما سپاسگزاریم و منتظر اقدام سریع شما هستیم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 9 =