کد خبر : 112273
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
-

روحانی: مصرف دارو چند برابر متوسط جهانی است

روحانی: مصرف دارو چند برابر متوسط جهانی است

به گزارش قائم آنلاین، صحبت‌های دیروز رئیس جمهور درباره تجویز غیرمنطقی دارو توسط پزشکان با واکنش‌های مختلفی از سوی جامعه پزشکی کشور همراه بود. بسیاری از پزشکان این مسئله را ناشی از گزارشات ارائه شده برای رئیس جمهور می‌داند. روحانی روزگذشته در جشنواره ملی شهید رجایی اظهار داشت: چرا در کشور مصرف دارو بیش از

به گزارش قائم آنلاین، صحبت‌های دیروز رئیس جمهور درباره تجویز غیرمنطقی دارو توسط پزشکان با واکنش‌های مختلفی از سوی جامعه پزشکی کشور همراه بود. بسیاری از پزشکان این مسئله را ناشی از گزارشات ارائه شده برای رئیس جمهور می‌داند.

روحانی روزگذشته در جشنواره ملی شهید رجایی اظهار داشت: چرا در کشور مصرف دارو بیش از نرم جهانی است؟ مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور را ببینید! عارضه‌ای که با یک استراحت و نوشیدن مایعات خوب می شود باید سریعا آنتی بیوتیک بگیرد. چه کسی این کار را می کند نمی دانیم! من گفته ام برگه A5 نسخه ها را باید نصف کنیم. چون برخی پزشکان تاجایی که جا دارد دارو می‌نویسند و می‌داند این قرص فایده‌ای هم ندارد. من از ده‌ها پزشک پرسیده‌ام که چرا تا آخر صفحه می‌نویسید، می‌گوید اگر کم بنویسم مریض دیگر پیش من نمی‌آید و می‌گوید این دکتر به درد نمی‌خورد. دستش برکت و شفا ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو: سرانه مصرف دارو در کشور اصلا بالا نیست

البته بلافاصله اصغری معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: «مصرف دارو در کشور اصلا درصد بالایی نیست و سرانه مصرف دارو در کشور ۶۳ دلار است که رقم بالایی نیست.»

هر چند در سخنان روحانی اشاره به هیچ کشوری نشد و مقایسه کاملا با میانگین جهانی بود، اما معاون وزیر بهداشت معتقد است که: «رئیس جمهور ما را با کشور انگلستان مقایسه کردند؛ که در این مورد هم  ما فقط در بعضی اقلام دارای آمار مصرف بالاتر هستیم و آنهم به دلیل سیستم منظم بهداشت و درمان آن کشور است که البته در خیلی از اقلام هم نسبت به سرانه خود انگلستان نیز  دارای آمار مصرف پایین تر هستیم.»

سازمان غذا و دارو: هرکسی هر چیزی خواست می‌گوید و نمی‌گویند آمارشان از کجاست؟ 

سخنان در حالی از سوی رئیس جمهور بیان شد که در اردیبهشت ماه امسال چراغعلی، مشاور رئیس سازمان‌غذا و دارو در پاسخ به مطرح شدن مسائلی در خصوص مصرف زیاد دارو در کشور اعلام کرده بود: در مورد بازار دارویی ایران حرف‌ها و شایعاتی وجود دارد که پایه علمی ندارد و متاسفانه برخی هر اطلاعی را ارائه می‌دهند و کسی نمی‌گوید آمار ‌آنها به چه چیزی استناد دارد که این موضوع باعث تصمیم‌گیری‌های غلط می‌شود. گفته می‌شود ایران بزرگترین مصرف‌کننده دارو در خاورمیانه و چهارمین مصرف‌کننده دارو در دنیا است که اصلا جنبه علمی ندارد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته مصرف سرانه دارو در ایران ۶۰ دلار بود در حالی که در ترکیه ۹۰ دلار، اسپانیا ۴۵۰ دلار و در کشورهایی همچون الجزایر، مالزی و اردن کمتر از ایران بود که ۶۰ دلار برای ایران مصرف سرانه دارو مطلوب و منطقی است و این نشان می‌دهد که ما در حوزه دارو پرمصرف نیستیم. برای ما جای سوال دارد و واقعا چنین مسائلی چگونه مطرح می‌شود.

رییس سابق سازمان غذا و دارو و مشاور فعلی وزیر بهداشت: سرانه مصرف دارو در ایران بسیار کمتر از میانگین دنیاست

دیناروند: ایران نه تنها در رتبه‌های نخست مصرف دارو در دنیا قرار ندارد بلکه سرانه مصرف دارو در کشورمان بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

دیناروند در سال ۹۳: اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در سال ۹۴

اما نکته دیگری که روحانی به آن اشاره کرد، نسخه الکترونیک بود؛ برنامه‌ای که سالهاست توسط کارشناسان به وزارت بهداشت تذکر داده می‌شود و مسئولان این وزارتخانه تنها با وعده‌های مختلف امروز و فردا می‌شود.

سال ۹۳ معاون غذا و داروی وزارت بهداشت قول داده بود تا پیگیر طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی که یکی از راهکارهای موثر در کنترل فرآیند تجویز، عرضه و مصرف دارو در کشور است، باشد.

دیناروند معاون سابق وزیر در سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود پنج یا شش کشور در جهان مجری طرح نسخه‌نویسی الکترونیک هستند، اظهار کرد: در این کشورها نسخه‌های دست‌نویس منسوخ شده است و تجویز دارو تنها از طریق نرم‌افزار امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی از اولویت‌های سازمان غذا و دارو در سال جدید است، خاطرنشان کرد:‌ در صورت اجرای این طرح می‌توان پروتکل‌های تجویز دارو را تعریف کرد و نقل و انتقال دارو قابل ردیابی، مدیریت و اعمال نظر خواهد بود.

«حال باید دید چرا بعد از گذشت ۴ سال از وعده‌های مسئولان و پیگیری کارشناسان، هنوز وزارت بهداشت تن به اجرای این کار نداده و این کم‌کاری برای چه در حوزه شفافیت صورت گرفته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =