کد خبر : 112149
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
-

معرفی فرهنگ اصیل مازندرانی با تلفیق هنرهای اسلامی

معرفی فرهنگ اصیل مازندرانی با تلفیق هنرهای اسلامی

به گزارش قائم آنلاین، هفت سالی است که با شروع تابستان، جشنواره فرهنگی پارک پاک در برخی پارک‌های استان مازندران برگزار می‌شود و اکنون، یازدهمین هفته است که این جشنواره در تعطیلات آخر هفته‌ پارک جوارم سوادکوه برپا می‌شود. همراه گروه، پیش از ظهر، راهی پارک جوارم می‌شوم. این پارک نیز همچون دیگر پارک‌های جنگلی

به گزارش قائم آنلاین، هفت سالی است که با شروع تابستان، جشنواره فرهنگی پارک پاک در برخی پارک‌های استان مازندران برگزار می‌شود و اکنون، یازدهمین هفته است که این جشنواره در تعطیلات آخر هفته‌ پارک جوارم سوادکوه برپا می‌شود. همراه گروه، پیش از ظهر، راهی پارک جوارم می‌شوم.

این پارک نیز همچون دیگر پارک‌های جنگلی استان، بواسطه زیبایی‌های خدادادی‌اش، مملو از مسافران از جای‌جای کشور است.

آفتاب می‌درخشد و گروه بساط خود را بر سفره زمین و زیر سایه درختان سرسبز می‌چیند. برخی از افراد، ساکنان همین شهرستان هستند و با سلام به پیشواز افراد گروه می‌آیند؛ گویا منتظر بوده‌اند که جشنواره دیار علویان، این آخر هفته نیز در پارک جوارم برگزار شود. مسافرانی که برای اولین بار به این پارک آمده‌اند نیز، از جایی که اتراق کرده‌اند این تکاپو را زیر نظر گرفته‌اند.

هر کدام از اعضای گروه مشغول انجام کاری است؛ یکی بنر جشنواره را نصب و دیگری سیستم صوتی را آماده می‌کند، حصیر خوش نقش‌ونگار بخش مهد پهن می‌شود و مریم که کار نقاشی صورت کودکان را در مهد غنچه‌های جشنواره پارک پاک به عهده دارد، لوازمش را از کیف بیرون می‌آورد و منتظر اعلام شروع کار می‌شود، هر چند پیش از اعلام شروع برنامه، کودکان برای نقاشی چهره آمده‌اند و او نیز بلافاصله نقاشی را شروع می‌کند تا کودکان را منتظر نگذاشته باشد.

عفت قاسمی، مسئول آیتم غنچه‌ها، با بیان اینکه الگوهای نقاشی چهره کودکان با اندیشه انتخاب شده، ادامه می‌دهد: در نقاشی چهره سعی شده تا از کشیده طرح حیوانات درنده همچون گرگ و پلنگ بر روی صورت بچه‌ها اجتناب شود، چرا که عقیده داریم این امر با روحیه لطیف کودکان سازگار نبوده و شاید به‌صورت ناخودآگاه خُلق خشن را در آنها ایجاد کند.

وی بازی، نقاشی با مدادرنگی و مسابقات جمعی میان کودکان را از دیگر قسمت‌های آیتم مهد غنچه بیان می‌کند و می‌گوید: موضوع نقاشی مرتبط با مناسب‌های تقویمی است و در بخش مسابقات نیز سعی شده بازی‌های جمعی انتخاب شود تا مهارت ارتباطی کودکان تقویت شود.

سیستم صوتی که برپا می‌شود و مجریان رادیو پارک با سلام به گویش‌ها و زبان‌های مختلف سرزمین پهناور ایران، آغاز به کار کرده و برنامه امروز جشنواره دیار علویان را به گردشگران پارک معرفی می‌کنند. با صدایی سرشار از انرژی، مسافران حاضر در پارک را به شرکت در جشنواره دیار علویان دعوت می‌کند. آتنا سلمانیان، یکی از همراهان قدیمی جشنواره پارک پاک و از هفت سال پیش که جشنواره در تعطیلات تابستان پارک جوارم شکل گرفت، مجری رادیو پارک جوارم است.

وی یکی از نیازهای جامعه امروز را با توجه به وضعیت پارک‌ها، برگزاری برنامه‌هایی فرهنگی با رویکرد اعتقادی می‌داند و می‌افزاید: مطالب رادیو پارک با توجه به اقتضای مسائل موجود در پارک‌ها و اهداف جشنواره، نوشته، تدوین و اجرا می‌شود.

اسحاق رحمانی، یکی دیگر از مجریان رایو پارک است و درباره این جشنواره می‌گوید: به دلیل برخی مسائل اقتصادی کمتر به کار فرهنگی پرداخته شده اما به دلیل معضلات اجتماعی و فضای مجازی پرداختن به مسئله فرهنگ ضروری است و جشنواره دیار علویان با زبان نمایش و طنز و در آیتم‌های مختلف قصد دارد تا فرهنگ اصیل مازندرانی را با تلفیق هنرهای اسلامی به مردم معرفی کند و آنها را نسبت به آسیب‌ها آگاه سازد.

آفتاب به میانه آسمان رسیده و از رادیو پارک، طنین اذان در میان درختان می‌پیچد و به آسمان می‌رود. دیگر آیتم‌ها به حرمت اذان دست از کار می‌کشند و نماز جماعت توسط روحانی مجموعه اقامه می‌گردد. با صحبت روحانی در رابطه با موضوع روز و احکام، بخش صبح‌گاهی برنامه تمام می‌شود.

با اعلام برنامه عصرگاهی پارک پاک، دوباره شور و هیجان به پارک باز می‌گردد و اولین مخاطبان برنامه کودکان هستند. شادمانی کودکان با آمدن مرد بارانی و بازی با او به اوج می‌رسد. مرد بارانی یکی از نقاط عطف در این جشنواره است. مرد بارانی با پوشش سنتی مردان مازندران و با گویش محلی بازگوکننده فرهنگ سنتی این دیار است. سید حسین رحیمی، بازیگر آیتم مرد بارانی است که فرهنگ اصیل مازندرانی را با زبان طنز و به دور از لودگی به مسافران  معرفی می‌کند. با خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کند و صفا و صمیمیت فرد مازندرانی را به مسافران ساکن در پارک نشان می‌دهد.

کم‌کم خانواده‌ها هم به جمع جشنواره اضافه می‌شوند و مسابقات بزرگسالان نیز آغاز می‌شود. مسابقه طناب‌کشی که افراد از شهرهای مختلف را گردهم آورده است و آنها با هم لحظات و تجربه‌ای خوش و سالم را خلق می‌کنند.

هیاهو جشنواره مسابقه طناب‌کشی که تمام می‌شود، مسابقه چولنگ (یکی از بازی‌های سنتی و فراموش شده مازندران) به‌راه می‌افتد، مسابقه‌ای که هم برای خود مردم مازندران خاطره‌انگیز است و هم برای دیگر مسافران بازی جالبی است که تاکنون نمونه‌اش را ندیده‌اند. در سمت دیگر مسابقه دارت بانوان برپاست که لحظه به لحظه متقاضیان شرکت در آن بیشتر می‌شود و پیکان‌هایی که به هدف می‌خورد و خنده بر لبان همه می‌آورد و پیکان‌هایی که به هدف نمی‌خورد و باز لبخند بر لبان شرکت‌کنندگان می‌آورد چرا که همه می‌دانند، آمده‌اند تا تجربه‌ای شیرین و شادی سالمی را در کنار دیگر هموطنان خود تجربه کنند.

حسین قاسمی با اشاره به اینکه این برنامه فرهنگی به مدت هفت سال از ابتدای تابستان هر پنج‌شنبه و جمعه در پارک جوارم در حال اجراست، با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در پارک‌ها، از جمله اهداف این برنامه فرهنگی به ایجاد شادی و تفریح حلال در پارک‌ها و ایجاد امنیت و سلامت معنوی در این اماکن عمومی اشاره کرد.

دبیر اجرایی جشنواره دیار علویان در پارک جوارم، با بیان اینکه از طرف کانون فرهنگی-تبلیغی عماریون، در پارک‌ها کار فرهنگی انجام می‌دهند، گفت: با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و موقعیت‌یابی انجام شده، پارک جوارم در منطقه سوادکوه به‌عنوان نقطه آسیب‌پذیر فرهنگی شهرستان شناسایی و تصمیم بر این شد تا برای انجام کار فرهنگی به این منطقه بیائیم.

وی هفت آیتم برنامه را رادیو پارک (آوای محلی، سلام اقوام، مشاوره و مسابقه)، مردبارانی، اجرای نمایش، نمازجماعت، مشاوره (خانواده و احکام)، غنچه باران (بازی، مسابقه، نقاشی با مدادرنگی و نقاشی روی صورت کودکان) و بازی‌های بومی محلی مختص بزرگسالان (بازی‌های فراموش‌شده محلی مانند چولنگ و بازی‌های معمول مانند دارت، با کیسه دویدن و طناب‌کشی) برشمرد.

قاسمی با بیان اینکه اعضای گروه، بدون چشمداشت به مسائل مالی و برای اجرای فرامین رهبری و کار تمیز فرهنگی، به اجرای برنامه می‌پردازند، افزود: هدف ما این است تا مسافران احساس امنیت کنند و فضای پارک به گونه‌ای باشد که همه اقشار بتوانند از این فضا استفاده کنند و مختص به یک قشر خاص نباشد و با حضور ما فضا برای افراد هنجارشکن، ناامن ‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره دیار علویان در پارک جوارم خاطرنشان کرد: جشنواره دیار علویان با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی سپاه و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در پارک جنگلی جوارم شهرستان سوادکوه در حال برگزاری است.

جشنواره به پایان رسیده؛ هرچند ساعت‌ها ایستادن و یا راه رفتن، تدارک چیدن و اجرای برنامه کاری توان‌فرسا است اما همه اعضای گروه امید دارند که این جشنواره، در کنار ایجاد لحظات خوش برای مسافران، محیطی امن را برای خانواده‌ها فراهم کند و بتواند الگویی برای تفریح سالم و بدون آسیب باشد و این امید به آنها انگیزه می‌دهد که روزهای گرم تابستان به این پارک‌ها بیایند و برای مردم سرزمین‌شان برنامه اجرا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − شش =