کد خبر : 111771
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
-

کارگزارانی‌ها دیگر عملکرد دولت را بزک نمی‌کنند

کارگزارانی‌ها دیگر عملکرد دولت را بزک نمی‌کنند

به گزارش قائم آنلاین، ظهارات عضو مرکزیت کارگزاران در بی‌کفایت توصیف کردن دولت، خلاف مواضع یکی دو سال اخیر وی است. سعید  لیلاز گفته اختیاراتی که به روحانی داده شده اگر به چوب هم داده می‌شد تا الان یک کاری برای اقتصاد کرده بود. سعید لیلاز که قائم مقامی مدیرعامل ایران خودرو دیزل را برعهده

به گزارش قائم آنلاین، ظهارات عضو مرکزیت کارگزاران در بی‌کفایت توصیف کردن دولت، خلاف مواضع یکی دو سال اخیر وی است. سعید  لیلاز گفته اختیاراتی که به روحانی داده شده اگر به چوب هم داده می‌شد تا الان یک کاری برای اقتصاد کرده بود.

سعید لیلاز که قائم مقامی مدیرعامل ایران خودرو دیزل را برعهده دارد، در گفت‌وگو با یورو نیوز اظهار داشت: ورود اسکناس (دلار) از دی ماه سال گذشته به بازار ایران از سوی آمریکایی‌ها ممنوع شد و دولت روحانی هم در این زمینه بسیار بی‌کفایت و بسیار بد عمل کرد و دقیقاً پا جای پای احمدی‌نژاد گذاشت و نتیجه شد وضعیتی که شاهد هستیم.»
وی گفت: «وقتی بازار ملتهب می‌شود از حالت نرمال و طبیعی خود خارج می‌شود، مردم دارایی‌های خود را تبدیل به طلا و دلار می‌کنند و این بر التهابات بازار دامن می‌زند. عامل دیگر اما سوء مدیریت دولت آقای روحانی است که به ناشیانه‌ترین شکل ممکن با این پدیده برخورد کرد. به نظر من آقای روحانی هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم‌هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شد نداشت. تصمیم‌هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد. مثلاً به جای اینکه جلوی مصرف ارزی را بگیرند شروع کردند به یک سلسله اقدامات مشوق مصرف ارز از جمله اعطای ۵۰۰ یا هزار یورو برای سفر خارجی که منجر به افزایش تقاضای سفر خارجی شد در حالی که ما باید جلوی آن را می‌گرفتیم.»
وی خاطرنشان کرد: «در این وضعیت فساد هم سوار بر کار شده و از کوچکترین روزنه‌ها دارد برای غارت سازمان یافته منابع استفاده می‌کند. این را در قالب ال‌سی‌های دروغین و واردات تقلبی می‌توانید ببینید. فساد در گمرک‌ها، وزارت صنایع، تخصیص ارز، عدم انطباق وارداتی باثبت سفارش می‌توانید ببینید. پول گرفتند جنس وارد نکردند و کسی نبود که بپرسد چه می‌کنید؟ به گونه‌ای آقای روحانی و آقای جهانگیری با این مسئله رفتار کردند که گویی بار اول است ما با این مسایل روبرو هستیم و بی‌کفایتی و فسادی که دستگاه دولت را گرفته عامل تشدید وخامت اوضاع ارز است.»
به گفته سعید لیلاز تدابیر دولت تاکنون ناکافی و بسیار متناقض بوده و باعث سردرگمی شده است. مثلاً دهها میلیون تن کالا در گمرک‌های کشور مانده و مردم امکان ترخیص این کالاها را ندارند. اگر ترخیص می‌کردند قیمت‌ها پایین می‌آمد.
وی معتقد است: با روند فعلی من فکر می‌کنم دلار به ۱۵ و ۱۶ تومان هم می‌رسد چون دولت روحانی عملاً هیچ کاری نمی‌کند و دارد تماشا می‌کند.»
لیلاز گفت: «من پشت پرده را نمی‌دانم ولی اختیاراتی که آقای خامنه‌ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند. اما ناشایست‌ترین مردانی که ممکن بود در ۲۵۰ سال گذشته در آمریکا سر کار بیایند الان روی کار آمده‌اند. مسئولیت این را من اساساً متوجه آقای روحانی می‌دانم چون ما از ۸ یا ۹ ماه قبل مکرر به آقای روحانی هشدار دادیم که بحران در پیش است و دلار را بحران خواهد گرفت.»
اظهارات تند عضو شورای مرکزی کارگزاران علیه روحانی در حالی است که وی مهر ماه ۹۵ ضمن دو اظهارنظر گفته بود «کاهش تورم دستاورد اقتصادی دولت است و نشانه‌های رونق اقتصادی نمایان است… دولت روحانی اقتصاد را در مسیری شایسته قرار داد.» لیلاز ۱۱ اردیبهشت ۹۶ گفت: «ثبات سیاسی ایران نتیجه اقدامات اقتصادی دولت یازدهم است. رشد شاخص اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، تورم و فلاکت اقتصادی در دولت یازدهم باعث افزایش رفاه و تقویت قدرت خرید در آحاد جامعه شده است و نشانه‌های آن را می‌توان در افزایش چشم‌گیر فروش خودروهای داخلی و پیشی گرفتن سهم سفرهای لوکس از سفرهای مقرون به صرفه مشاهده کرد».
عضو کارگزاران همچنین ۱۴ اردیبهشت ۹۶ در دانشگاه اراک تصریح کرد: «اگر روحانی نمی‌آمد سقوط اقتصاد قطعی بود.» من از روی علم و کارشناسی مسایل را مطرح می‌کنم؛ اگر روحانی نبود امروز ایران به مانند ونزوئلا بود که بدون هیچ گونه تحریم، با تورم دو هزار درصدی و زیر خط فقر بودن ۴۰ درصد مردم مواجه است و بدون دولت یازدهم می‌توان ایران را در آیینه ونزوئلا دید.»
لیلاز ۲۴ اردیبهشت نیز گفته بود منافع توافق هسته‌ای به جیب محروم‌ترین مردم رفت اما دلواپسان نمی‌گویند.
یادآور می‌شود حزب کارگزاران اخیراً ضمن بیانیه‌ای دولت روحانی را به سرگشتگی و سردرگم کردن فعالان اقتصادی متهم کرد و نوشت: دولت مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 18 =