کد خبر : 111788
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
-

وام‌های کم‌بهره در اختیار هنرمندان تئاتر قرار می‌گیرد

وام‌های کم‌بهره در اختیار هنرمندان تئاتر قرار می‌گیرد

به گزارش قائم آنلاین، شهرام گیل آبادی مدتی است که فعالیت‌اش را به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر در این مرکز صنفی آغاز کرده و در این مدت جلسات متعددی را با مسئولان نهادها و مراکز مختلف برگزار کرده است. گیل آبادی یک هفته است که حکم مدیرعاملی خود را دریافت و فعالیت رسمی خود

به گزارش قائم آنلاین، شهرام گیل آبادی مدتی است که فعالیت‌اش را به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر در این مرکز صنفی آغاز کرده و در این مدت جلسات متعددی را با مسئولان نهادها و مراکز مختلف برگزار کرده است.

گیل آبادی یک هفته است که حکم مدیرعاملی خود را دریافت و فعالیت رسمی خود را در عمارت جدید خانه تئاتر آغاز کرده است. درباره چشم‌اندازها و فعالیت‌های پیش رو و برنامه‌های در دست انجام خانه تئاتر با او گفت‌وگو کردیم.

* نخستین صحبت شما با رسانه‌ها مربوط به ابتدای حضورتان در این مکان صنفی و هم اندیشی با رسانه‌ها صورت گرفت. در این مدت با کانون‌ها و مراکز مختلف جلساتی برگزار کردیم و در ابتدا می‌خواهیم بدانیم که طی جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتید چه دستاوردهایی برای خانه تئاتر دریافت شد؟

واقعیت این است من کمتر از یک هفته است کار خود را در خانه تئاتر شروع کردم، در این مدت هم یک جلسه خوب با وزیر کشور داشتیم. اولا اینکه تئاتر واقعا یک هنر جدی، گروهی، معرفتی و خاص است که در تمام دنیا بهره ویژه‌ای از آن در زمینه توسعه گرفته می‌شود یعنی اینکه از تئاتر برای آموزش، رفتارسازی و تغییر نگرش استفاده می‌شود و به جز وجوه هنری در فضاهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

آدم‌ها به لحاظ یادگیری سمعی، بصری و هیجانی هستند، تئاتر هنری است که هر سه دسته می‌توانند از آن استفاده و نظام‌های آموزشی از آن بسیار بهره می‌برند.

تئاتر یک هنر جدی، گروهی، معرفتی و خاص است که در تمام دنیا برای فعالیت‌های توسعه‌ای از آن بهره گرفته می‌شود

همانطور که اشاره کردید ما با هیئت مدیره خانه تئاتر خدمت وزیر کشور، آقای رحمانی فضلی رسیدیم و برخی مسائل را با هم طرح موضوع کردی.م یکی از موضوعات جدی که درباره آن قرار شد استانداری‌ها برای توسعه تئاتر در کشور و خانه‌های تئاتر کمک کنند، ایجاد یک تفاهم نامه با وزارت کشور است. این تفاهم‌نامه به امضای ما و رییس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور خواهد رسید.

*این تفاهم نامه چه مفادی خواهد داشت؟

یکی از موارد مورد تفاهم، استفاده از پتانسیل خانه تئاتر برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی  است، تمام کارهایی که مبارزه با آسیب‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند و از سوی خانه تئاتر معرفی می‌شوند، قرار است مورد حمایت قرار بگیرند این برای ما خبر خیلی خوبی است.

در ارتباط با توسعه و راه‌اندازی کمپانی‌های تئاتری صحبت کردیم در دنیا کمپانی‌های تئاتر تمام کارها را برعهده می‌گیرند و در آنها گروه‌های حرفه‌ای، نوجوان، جوان، کودک و فضاهای آموزشی و پژوهشی و تأمین اجتماعی برای هنرمندان و حقوق آنها مدنظر قرار می‌گیرد.

*این کمپانی‌ها چه کمکی به فضای تئاتر می‌کنند؟

به نظر من راه‌اندازی کمپانی‌های تئاتر کمک بزرگی به ساماندهی هنرمندان، رفع مشکلات آنها، کمک به اشتغال‌زایی و در کنار اینها هم کمپانی‌ها به توسعه فکری کشور کمک جدی می‌کنند.

براساس این جلسه مقرر شد وزیر کشور با صندوق توسعه ملی مسائلی را درمیان بگذارد و این صندوق اعتباری برای مجموعه‌های تئاتری در فضای گردشگری کشور مقرر کند. جلسه با صندوق توسعه ملی هم برگزار و بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل انتخاب شد. قرار بر این است که جلسات کارشناسی با این بانک برگزار شود و این موضوع از زاویه اشتغال زایی دنبال و وام‌های کم‌بهره در اختیار هنرمندان تئاتر برای راه اندازی کمپانیهای تئاتری قرار بگیرد.

بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل برای اشتغال زایی و وام‌های کم بهره به هنرمندان معرفی شد

اگر این اتفاق به زودی بیافتد، در رفع مشکلات هنرمندان و تئاتری‌ها و ساماندهی این فضا خیلی کمک خواهد شد.

*در این زمینه آیا گامی هم از سوی خانه تئاتر برداشته میشود؟

هیئت مدیره کارگروهی برای نگارش طرح کمپانی‌های تئاتری تعیین کرد و این کارگروه متشکل از اعضا و کسانی که اشراف به کمپانی‌ها دنیا دارند شکل گرفت. اولین جلسه پشت سر گذاشته شد و جلسات کارشناسی با بانک توسعه تعاون برگزار خواهد شد امیدوار هستیم در کوتاه مدت شاهد راه اندازی اولین کمپانی‌های تئاتری با حمایت دولت، دستور وزیر کشور و صندوق توسعه ملی و بانک توسعه تعاون باشیم.

*اولویت اصلی خودتان به استثنای این موارد در عرصه‌های دیگر چه چیزهایی است کمااینکه جلساتی هم با شهرداری داشته‌اید؟

ما معمولاً جلسات متعددی با شهرداری برگزار می‌کنیم و قرار بر این است که این جلسات با شهرداران محترم  به ویژه شهردار تهران و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز داشته باشیم و تلاش می‌کنیم از طریق ارتباط با این افراد بخشی از مشکلاتمان را  حل می‌کنیم.

اما درباره اولویت اصلی باید بگویم که خانه تئاتر در راستای تدوین چشم‌اندازی ۵ تا ۱۰ ساله برای تبدیل به یک صنف پویا قدم بر می‌دارد تا از حقوق مادی و معنوی هنرمندان حمایت کند. ترسیم این چشم اندازی در دستور کار است. بر اساس این چشم انداز برنامه محوری که شعار اصلی این دوره است تلاشمان این است که به لحاظ اقتصادی، رفاهی، اشتغال زایی و حقوق معنوی هنرمندان، برنامه تئاتر را عملیاتی کنیم.

تلاشمان این است که به لحاظ اقتصادی، رفاهی، اشتغال زایی و حقوق معنوی هنرمندان، برنامه تئاتر را عملیاتی کنیم

بنابراین مهمترین موضوع ما که براساس شعار خودمان در خانه تئاتر است، برنامه محوری است که تیم برنامه ریزی را نیز مشخص کرده‌ایم. یک تیم دیگر هم براساس جدیتمان دراین موضوع برای رسیدگی به آمار خانه تئاتر از گذشته تا حال تعیین کردیم. تصورم بر این است که به لطف خدا خانه تئاتری در حد اقتضائات همه تئاتری‌های کشور داشته باشیم.

*وضعیت درآمدی خانه تئاتر الان به چه صورتی است و عمارت خانه تئاتر آیا تکمیل شده؟

ببینید خانه تئاتر براساس کمک‌های متعدد و حقوق عضویت اعضا کار خود را انجام می‌دهد. بدون شک مسئولان باید بدانند براساس اصل ۴۴ قانون اساسی امور را به بخش خصوصی و فضاهای صنفی واگذار کنند.

طی جلسه‌ای که با آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی داشتیم ایشان تأکید کردند که تنها مرجع صنفی تئاتر کشور باید این امور را در دست بگیرد، اگر این امور به بخش خصوصی یا صنفی تخصصی واگذار بشود و تصدی‌گری دولت در این امور کاهش یابد، خانه تئاتر هم می‌تواند جدی بر اساس اصل ۴۴ و تحقق درآمدهای خود براساس فضاهای خصوصی و آنچه دولت در اختیارش قرار داده، کار کند.

در نهایت ما الان درآمد جدی نداریم درآمدها از کمک‌های متعدد افراد متفاوت کسب می‌شود البته تا به الان مشکل جدی هم با توجه به فعالیتمان نداشته‌ایم اما از این پس واقعا نیاز جدی به سرمایه لازم داریم، برای اینکه نقش خود را در موقعیت‌های مختلف و فضاهای متعدد به خوبی ایفا کنیم.

تحقق این مسائل نیاز به سرمایه‌گذاری دارد به نظرم این سرمایه‌گذاری ارزشمند و در عین حال پر بهره می‌تواند برای بخش‌های دولتی باشد که روی تنها مرجع تخصصی و صنفی تئاتر کشور حساب کنند.

درباره تکمیل عمارت خانه تئاتر هم باید بگویم این مکان تقریبا تکمیل است منتها برخی مشکلات ریز دارد که با افزایش قیمت‌ها مثل شبکه کامپیوتری و سرورها و این مسائل قیمت‌ها دچار مشکلاتی شده‌ایم این مشکلات هم هر روز نسبت به پول اندکی که ما داریم، بیشتر می‌شود اما به هر حال معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خوبی به ما داشتند، ان‌شاءالله این مساعدت باعث رفع کاستی‌های ساختمان نیز شود. تلاشمان این است که هر چه زودتر کاربری خانه تئارت به ساختمان فرهنگی هنری تبدیل و این مرکز به بهره برداری مناسب برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + ده =