کد خبر : 111524
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
-

فروش املاک بانک‌ها منابع نقدی مناسبی فراهم می‌کند

فروش املاک بانک‌ها منابع نقدی مناسبی فراهم می‌کند

به گزارش قائم آنلاین، مرتضی بکی در گفت‌وگو ، در خصوص جهت‌گیری سیاست‌گذار پولی برای نرخ سود بانکی، اظهارداشت: در تعیین نرخ سود بانکی باید به تورم انتظاری توجه داشت و باید نرخ سود اسمی بانک هم افزایش یابد. وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های نرخ تورم قطعا باید نرخ سود افزایش یابد اما اینکه

به گزارش قائم آنلاین، مرتضی بکی در گفت‌وگو ، در خصوص جهت‌گیری سیاست‌گذار پولی برای نرخ سود بانکی، اظهارداشت: در تعیین نرخ سود بانکی باید به تورم انتظاری توجه داشت و باید نرخ سود اسمی بانک هم افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های نرخ تورم قطعا باید نرخ سود افزایش یابد اما اینکه چه هزینه‌ای را به بانک‌ها تحمیل کند، رشد نرخ سود بانکی منجر به افزایش هزینه بانک‌ها می‌شود و بنابراین برای جبران این هزینه، باید نرخ سود تسهیلات هم افزایش یابد.

این اقتصاددان با بیان اینکه مساله مهم‌تر دارایی‌های منجمد نظام بانکی است، گفت: با توجه به اینکه بهای املاک و مستغلات افزایش یافته، اگر بانک‌ها بتوانند این دارایی‌ها را نقد کنند، بانک‌ها منابع بیشتری به دست می‌آورند. همچنین بانک‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار کرده و درآمدی هم از این محل کسب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی سهم املاک در دارایی‌های بانک‌ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است، فروش این اموال آیا تاثیر محسوسی بر فعالیت بانک‌ها خواهد داشت، گفت: بالاخره فروش این اموال منابع نقد مناسبی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین ترمیم ساختار ترازنامه‌ای بانک‌ها باعث می‌شود هزینه رشد سپرده را کاهش دهد.

بکی با اشاره به تاثیر التهابات اخیر اقتصادی بر نظام بانکی و نکول تسهیلات اعطایی، گفت: اینکه آیا رشد قیمت‌ها موجب رشد و یا کاهش مطالبات معوق می‌شود، دو جهت‌گیری وجود دارد. در جهت‌گیری اول بستگی به ترکیب اعتبارات بانک دارد به این شکل که اگر تسهیلات خرد باشد، ممکن است کاهش قدرت خرید باعث افزایش نکول تسیهلات شود اما اگر به شرکت‌ها پرداخت شده باشد، رشد قیمت‌ها موجب رشد درآمد شرکت‌ها می‌شود اما این بستگی به میزان فروش دارد و در صورتی که قدرت خرید کاهش یافته باشد، فروش شرکت‌ها هم کاهش می‌یابد. بنابراین نتیجه دقیقا مشخص نیست.

وی تاکید کرد: با این وجود بنده معتقدم در این شرایط باید نرخ سود افزایش یابد چرا که خروج نقدینگی از سیستم بانکی به بازارهای دیگر وارد شده و تلاطمات زیادی را به وجود می‌آورد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه باید کاهش ارزش پول سپرده‌ها جبران شود و از این منظر هم باید نرخ سود افزایش یابد، گفت: اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد و بانک‌ها تخصیص بهینه نداشته باشند، حجم نقدینگی هم افزایش می‌‌یابد. بنابراین باید این مولفه‌ها را در مجموع در نظر گرفت؛ اما در مجموع نرخ سود بانکی باید افزایش یابد تا از اثرات تورمی آن کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 7 =