کد خبر : 110443
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۱۵
-

مضراب «سنتورنوازان» بر سازهای خوش‌صدا فرود آمد

مضراب «سنتورنوازان» بر سازهای خوش‌صدا فرود آمد

به گزارش قائم آنلاین، سنتورنوازان در یازدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در گروه‌های سنی الف، ب و ج هنر خود را برای داوران به نمایش گذاشتند. امسال سطح کمّی و کیفی نوازندگان سنتور ارتقاء یافته بود و از همان ابتدا با نوازندگی‌های قابل قبول مواجه بودیم. اکثر نوازنده‌های سنتور دارای تنکیک نسبتا خوب در

به گزارش قائم آنلاین، سنتورنوازان در یازدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در گروه‌های سنی الف، ب و ج هنر خود را برای داوران به نمایش گذاشتند.

امسال سطح کمّی و کیفی نوازندگان سنتور ارتقاء یافته بود و از همان ابتدا با نوازندگی‌های قابل قبول مواجه بودیم. اکثر نوازنده‌های سنتور دارای تنکیک نسبتا خوب در نوازندگی این ساز بودند و به راحتی و بر اساس رپرتوار موسیقی ایرانی پنجه خود را به نمایش گذاشتند. بیشتر نوازندگان از جنبه اجرای تکنیک‌های دُراب و تریوله و اجرای پاساژها و آرپژها دارای توانایی بودند لیکن بیشتر ضعف تکنیک در بخش «ترموله»(ریز) به چشم می‌خورد که این تکنیک با تمرین و ممارست و سابقه نوازندگی ارتقاء می‌یابد.

امروز هم چون دیگر روزهای جشنواره، اجراها با روز سنتورنوازان ادامه یافت و هنرمندان جوان به اجرای برنامه پرداختند. پس از پایان بخش محلی جشنواره و مراسم اختتامیه در روز جمعه، دیروز بخش دوم جشنواره با رقابت هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی پی‌ گرفته شد و تارنوازان هنر خود را در حضور «حسین علیزاده» و «داریوش پیرنیاکان» به نمایش گذاشتند. امروز در ادامه بخش موسیقی ایرانی، سنتورنوازان در گروه‌های سنی مختلف به اجرای برنامه پرداختند. «مجید کیانی» «مینا افتاده» «رضا شفیعیان» و «سیامک آقایی» داوران بخش سنتورنوازی بودند.

داوران در بین اجرای هر یک از نوازندگان از آنها درخواست اجرای ردیف‌های خاصی را با ذکر مشخص نام ردیف می‌کردند و نوازنده‌ها نیز ردیف درخواستی را به اجرا درمی‌آوردند. بیشترین موردی که در این بخش محسوس بود این بود که نوازندگان تقریبا در اجرای قطعات ضربی توانایی بیشتری نسبت به نوازندگی بخش آوازی داشتند و تفاوت سطح توانایی بین ضربی و آوازی بسیار محسوس بود هرچند یکی دو نوازنده در این بین هم از نظر ضربی و هم آوازی در سطح مطلوبی بودند لیکن اغلب نوازندگان سنتور شرکت‌کننده در بخش آواز مشکل داشتند.

یکی دیگر از مشکلات نوازندگان سنتور دقت در کوک سازهایشان بود و اکثر کوک سنتورها تیون و دقیق نبود بویژه به واسطه کوک «شور سُل» و نت «رِ کُرُن» عَرَضی، به درستی و دقت کوک نشده بود و این اختلاف کوک در بهره زمانی نزدیک از نت «رِ بکار» و «رِ کُرُن» بیشتر مشخص می‌شد. همچنین باز هم بخش «می کُرُن» و «می بِمُل» خرک اول و خرک هشتم هم ناکوکی محسوسی در ساز اغلب شرکت‌کنندگان شنیده می‌شد بویژه زمانیکه این کرن و بمل بصورت تریل اجرا می‌شد، ناکوکی بیشتر محسوس و شنیده می‌شد که این نکته کمتر توسط داوران گوشزد می‌شد. چراکه یکی از مهم‌ترین فاکتورها و توانایی‌هایی که یک نوازنده سنتور همیشه باید مترصد یادگیری بهتر و بهتر آن باشد مساله کوک سنتور است که مشکل و مساله‌ای همیشگی و همراه نوازنده سنتور است و اگر به نوازندگان اهمیت کوک از مراجع و اساتید مختلف گوش‌زد نگردد چه‌بسا نوازنده تا سالیان نتواند سطح کوک‌کردن و سلفژ و بخش توانایی شنیداری گوشِ موزیکالیته خود را ارتقاء بخشد.

در مجموع این بخش از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال قبل برخوردار بود و نوازندگان پدیده‌ای چون «کارن احمدی» که با وجود سن کم به درکی فراتر از سن‌شان از موسیقی به‌طور اعم و سنتور به‌‌طور اخصّ داشتند کم نبودند که این حاصل زحمات کارشناسان خدوم و دلسوزی چون هومان اسعدی است که در چندین سالی که مسولیت این جشنواره را برعهده گرفته، پیشرفتی محسوس و هر ساله را در آن شاهد هستیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 7 =