کد خبر : 109963
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
-

روحانی: اروپا عذرخواهی کند بسته پیشنهادی توهین‌آمیز است

روحانی: اروپا عذرخواهی کند بسته پیشنهادی توهین‌آمیز است

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه جام‌جم در گزارشی با عنوان تحفه طنز اروپا نوشت: در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری به قراردادها و تعهدات چند میلیارد دلاری خود با ایران، پشت کرده و بازار کشورمان را ترک می‌کنند و اروپایی‌ها هم وعده جریمه شرکت‌هایی را که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

به گزارش قائم آنلاین، روزنامه جام‌جم در گزارشی با عنوان تحفه طنز اروپا نوشت: در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری به قراردادها و تعهدات چند میلیارد دلاری خود با ایران، پشت کرده و بازار کشورمان را ترک می‌کنند و اروپایی‌ها هم وعده جریمه شرکت‌هایی را که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند از یاد برده‌اند، به‌ناگاه خبر رسید که کمیسیون اروپا بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی برای ایران تصویب کرده است.
۱۸ میلیون یورو برای اقتصاد بزرگ ایران، آن‌قدر ناچیز است که باید این بسته اروپا را یک پیشنهاد تحقیرآمیز و اهانت‌آمیز تلقی کرد.
ارزش قرارداد شرکت فرانسوی توتال با ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نزدیک به پنج میلیارد دلار (معادل ۴/۳میلیارد یورو) بود،‌ اما این شرکت به‌راحتی به قرارداد خود پشت پا زد و پس از یک سال معطل نگاه داشتن پروژه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، هفته گذشته به بهانه تحریم‌های آمریکا رسماً از آن کنار کشید. حال اروپایی‌ها که وعده داده بودند شرکت‌هایی را که از ایران به علت تحریم آمریکا بروند تحریم و مواخذه می‌کنند، نه تنها این کار را نکردند بلکه وعده بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی می‌دهند که حدود ۰/۴درصد ارزش قرارداد توتال با ایران است.
حسن روحانی در صفحات ۵۹۶، ۵۹۷ و ۵۹۸ کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای تاکید می‌کند بعد از نزدیک به دو سال مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی، آنها قصد به نتیجه رسیدن و حل کردن پرونده هسته‌ای ایران را نداشتند و یک بسته پیشنهادی تحقیرآمیز به ایران دادند.
روحانی در صفحه ۳۷۶ کتاب خود می‌نویسد: «در حوزه اقتصادی هم کار به این دلیل پیش نمی‌رفت که ما می‌گفتیم تحریم‌ها باید شکسته شود اما آنها می‌گفتند اینها مراحلی دارد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان به نتیجه رسید. ما دیدیم که گویی می‌خواهند بحث را چند سال ادامه دهند. پیشنهادهای اقتصادی آنها هم در حد دادن وام و خرید گاز از ایران یا ادامه مذاکرات درخصوص موافقت‌نامه تجارت و همکاری بود.
درمجموع پیشنهاد مذکور در زمینه تقاضاها از ایران بسیار طولانی اما در مورد پیشنهادهای ارائه‌شده به ایران به‌طور مضحکی کوتاه و نارسا می‌باشد. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه می‌سازد. پیشنهاد یادشده توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به‌خاطر آن از ملت ایران پوزش بطلبند».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =