کد خبر : 106727
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
-

سید محمود دعایی: نظام پذیرفته که ما به «کاکا» وفاداریم

سید محمود دعایی: نظام پذیرفته که ما به «کاکا» وفاداریم

به گزارش قائم آنلاین، مراسم اهدای قلم طلایی سال ۹۶ (۱۷ مرداد) به مناسبت روز خبرنگار در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، حجت‌الاسلام فاضل میبدی مدرس حوزه علمیه، علیزاده طباطبایی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، محمدجواد مظفر مدیر انتشارات کویر، کیوان صمیمی روزنامه‌نگار، علیرضا

به گزارش قائم آنلاین، مراسم اهدای قلم طلایی سال ۹۶ (۱۷ مرداد) به مناسبت روز خبرنگار در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، حجت‌الاسلام فاضل میبدی مدرس حوزه علمیه، علیزاده طباطبایی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، محمدجواد مظفر مدیر انتشارات کویر، کیوان صمیمی روزنامه‌نگار، علیرضا رجایی روزنامه‌نگار، محمد توسلی اولین شهردار تهران پس از انقلاب، هاشم صباغیان وزیر کشور دولت موقت، حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی معاون رئیس‌جمهور اصلاحات، رضا رفیع روزنامه‌نگار، باقر ساروخانی استاد ارتباطات و… حضور داشتند.

سیدمحمود دعایی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: شرمنده همه الطاف عزیزان حاضر هستم، چراکه همه خصلت‌های خوب را که من اهلش نیستم، به من نسبت دادند. جامعه افسرده ما گاهی به عناصر ساده‌ای مثل من دل می‌بندد و من شرمنده هستم.

دعایی با اشاره به دلیل حضور خود در این مراسم اظهار کرد: محمود علیزاده طباطبایی کسی است که هزار روز کاری برای رضای خدا و رایگان از مظلومین دفاع کرده است. چون ایشان به بنده اصرار کرد من حاضر شدم به این مراسم آمده و این جایزه را بپذیرم.

او بیان کرد: زمانی که موسسه اطلاعات به من سپرده شد به حاج احمد آقا گفتم من تجربه‌ای برای کار مطبوعاتی ندارم و امثال آقایان بهشتی و باهنر و خامنه ای و هاشمی را پیشنهاد دادم. بعد از قبول مسئولیت پیش شهید بهشتی رفتم و راهنمایی گرفتم و از طریق ایشان با آقای محمدجواد مظفر آشنا شدم. فرد دیگری که مرحوم بهشتی به من معرفی کردند میرحسین موسوی بود که ایشان آن موقع سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی بودند. دیگر کسی که به ما کمک زیادی کرد شمس ال احمد بود که سردبیری اطلاعات را عهده‌دار  شد.

حجت الاسلام دعایی افزود: اگر می‌خواهید از مشی روزنامه اطلاعات در دفاع از آزادی بگویید باید نام خیلی از همکاران ما برده شود. این ها شایستگی گرفتن این جایزه را دارند.

دعایی خاطرنشان کرد: من نماینده یک جریان هستم. اگر شخصا رسانه ای با عدم مسئولیت پاسخگویی به یک نهاد را در اختیار داشتم می توانستم خیلی فراتر از این عمل کنم.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات یادآور شد: می‌خواهم شهادت بدهم درتمام دوران حیات امام مورد تاکیدی قرار نگرفتم که فلان مطلب را بنویس یا ننویس. فقط یک بار امام مدیران مسئول روزنامه ها را خواستند و گفتند شما دیگر حق ندارید خبر من را در صفحه اول بیاورید. بروید سراغ کسانی که به مملکت خدمت می کنند مثل پلیسی که در سرما و گرما در خیابان ها است یا مسئول اورژانسی که برای مردم زحمت می کشد.

دعایی با ذکر خاطره ای از دوران فعالیتش د روزنامه اطلاعات اظهار کرد: یک بار من به مقام معظم رهبری گفتم آقای گلزاده غفوری در زمینه توحید کتاب خوبی نوشته چه اشکال دارد ما آن را منعکس کنیم. ایشان گفتند اشکالی ندارد. وقتی که چاپ شد خود آقای گلزاده غفوری به خاطر فاصله ای که از نظام گرفته بودند تعجب کرد.

او ادامه داد: رسانه‌ای که کمتر عذرخواهی کند دلیل بر آن است که بهترین راه را رفته که اطلاعات هم خوشبختانه همین طور بوده است.

دعایی با اشاره به اینکه در این سال‌ها به طور رسمی دوبار به دادگاه احضار شده است، گفت: یک بار در انتخابات سال ۷۶  آقای حجتی در مقاله‌ای از آقای خاتمی تعریف و از آقای ناطق نوری انتقاد کرد که ستاد آقای ناطق نوری به حق از ما شکایت کرد اما دریادلی آقای ناطق باعث شد تا ایشان دستور دهند که این شکایت پس گرفته شود. یکی دیگر هم در دفاع از خاتمی در مقابل دادستان مطلب نوشتیم و باز هم احضار شدیم. در این باره ما نمی‌خواستیم این مساله رسانه‌ای شود که آقای اژه‌ای مطرح کرد که ما با قرار کفالت آزاد هستیم. به هر حال نظام پذیرفته که ما به «کاکا» وفاداریم.

او در پایان گفت: با امام عهدی داشتم و آن هم وفادار بودن به اینکه همان طلبه باشیم. به خاطر طلبه بودن هیچگاه کارمند نشدم و از مسیر طلبگی زندگی خود را اداره می‌کنم.

در ادامه، محمود علیزاده طباطبایی، رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات گفت: تلاش کرده ایم با تعامل با مسئولین و درک وضعیت از  اصحاب قلم دفاع کنیم و در این حوزه انجمن دیدگاهایش رو گفته است. غیرجزایی سازی جرایم مطبوعات از مهمترین  تلاش های ما بوده و همواره خواسته ایم اگر در حوزه رسانه جرمی اتفاق افتاد به دلیل اینکه انگیزه مجرمان شرافتمندانه بوده حکم سنگینی برایشان صادر نشود.

این حقوقدان اظهار کرد: هنر آقای دعایی این بوده که در این فضا یک رسانه را با قدرت حفظ کند. رسانه ای که انتقاداتش رو گفته اما در شرایطی که بیش از صد ها رسانه در این چهل سال توقیف شدند همچنان پابرجاست.

محمد جواد مظفر که مسئولیت اجرای این برنامه بر عهده او بود، بیان کرد: افتخارم این بوده که ۳۸ سال قبل به همراه آقای دعایی وارد اطلاعات شدیم و بسیار مفتخرم در سوابقم این همکاری وجود دارد و افسوس می‌خورم چرا  توفیق ادامه همکاری با ایشان را نداشتم.

مظفر با اشاره به نحوه انتخاب برگزیدگان جایزه قلم طلایی تصریح کرد: سال ۸۱ اولین سالی بود که ما قلم طلایی را اهدا کردیم .مقصود ما از قلم طلایی کسانی بود و هست که از آزادی بیان و قلم در هر منصبی دفاع می کنند. برای همین سال ۸۱ این جایزه به آقای حجت الاسلام انصاری راد که آن روزها در مجلس مردانه ایستاد و آزادی قلم دفاع کرد، اهدا شد.

در ادامه عباس عبدی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: به دوستان انجمن دفاع از آزادی مطبوعات تبریک می‌گویم. آنچه ما بیش از همه نیاز داریم نهادسازی و برداشتن گام های متناوب است.نهاد در کشور ما همیشه به دلایل متعدد عمر چندانی پیدا نمی کرد. نمونه اش هم انجمن صنفی روزنامه نگاران است که سال ۷۶ ایجاد و بعد از سال ۸۸ نشد امکان ادامه فعالیت برایش محقق نشد . انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران هم پاسخ به این خلاء بود.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ادامه داد: باید به حسن انتخاب دوستان برای اهدای جایزه به سید  و محمود دعایی تبریک گفت. بگذارید صریح بگویم ما که در مطبوعات هستیم همیشه بدنه مطبوعات نسبت به روزنامه اطلاعات گارد منفی داشتند. چندسال پیش در جایی گفتم آنچه برای من مهم است پایداری و تداوم یک مسیر است که این را در روزنامه اطلاعات می‌بینیم.

عبدی با بیان خاطره‌ای از حضور هیأتی از روزنامه‌نگاران مراکشی قبل از سال ۷۶ در ایران اظهار کرد:  با روزنامه نگاران مراکشی  در خانه مطبوعات واقع در خیابان هفت تیر جلسه گذاشتیم و انها شروع کردند از وضعیت مطبوعات در مراکش توضیح دادند.من به آنها گفتم آزادی فضای مطبوعات ایران بیشتر از مراکش است اما ازادی بیان در مراکش را ترجیح میدهم چون پایدار است. استمرار روزنامه اطلاعات اهمیتش بیشتر از نشریه‌ای است که دو سه شماره فعالیت کند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه امروز رسانه منحصر به مطبوعات نیست، خاطرنشان کرد: سیستم ما به لحاظ رسانه ای ناتوان است کوچک ترین خبری در تلگرام می تواند همه چیز را به هم می‌زند و رادیو تلویزیون و مطبوعات هم نمی‌توانند کاری کنند.

بدرالسادات مفیدی نیز با یادآوری خاطره‌ای از حجت‌الاسلام دعایی گفت: من خبرنگار پارلمانی روزنامه سلام رو در مجلس پنجم بودم. آن زمان سراغ آقای دعایی زیاد می‌رفتم ولی متاسفانه ایشان از مصاحبه اکراه داشت. می‌دانستیم که هیچ حقوقی از مجلس نمی‌گیرند. ما هم شاکی می‌شدیم و بین دوستان خود می‌گفتیم کاش ایشان حقوق بگیرد اما با ما مصاحبه کند. من بعد سال‌ها متوجه شدم که لزومی نداشت ایشان همیشه مصاحبه کند و موضع بگیرد. شاید کارآیی ایشان جای دیگر باشد. من به عینه دیدم که چقدر آقای دعایی به زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران لطف داشتند. خود بنده شش سال حبس برایم بریده شد که آقای دعایی کمک کرد تا حکم من اجرا نشود.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: روزنامه اطلاعات سال‌هاست فعالیت می‌کند، اما بگذارید سخن آقای عبدی را نقد کنم. پایداری مطبوعات گاهی از اراده ما خارج است. گاهی آهسته هم می‌رویم می‌خواهند که نباشی. درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم همینطور است. خاطرم هست انجمن صنفی هیچ گاه به مسائل سیاسی ورود نمی‌کرد و در انتخابات هم لیست سیاسی نمی‌داد اما شاهد بودیم آقای رجایی و عبدی به اتهامات سیاسی بازداشت شدند. در آن زمان چون اتهامات آنها سیاسی بود ما حتی در این باره بیانیه ندادیم. ما همواره به فکر مسایل صنفی روزنامه‌نگاران بودیم اما متاسفانه مرتضوی یک‌شبه ساختمان ما را پلمب کرد.

محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب نیز در این مراسم گفت: از انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به خاطر انتخاب شایسته آقای دعایی تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: آقای دعایی یک سال در دولت موقت سفیر ایران در عراق بود. دغدغه‌های خالصانه ایشان در آن شرایط بحرانی گوش شنوایی نداشت.

توسلی بیان کرد: ‌وقتی خصوصیات شخصی، سلامت نفس و زندگی بی‌ریا و مومنانه دعایی را مرور می‌کنیم و توان مدیریت را می‌بینیم متوجه می‌شویم که شخصیت‌هایی مثل دعایی هستند که توانسته‌اند به رسالت آگاهی‌بخشی خود به خوبی عمل کنند.

علیرضا رجایی نیز در این مراسم گفت: شاید امید نداشتن در این روزگار مناسب باشد. مهم‌تر از امیدوار بودن ناامید نبودن است. به دلیل اینکه در برابر تبعات انگیزه خود را از دست نمی‌دهد.

او ادامه داد: آقای دعایی بهتر از من می‌داند که وقتی اسمش در کنار آیت الله منتظری و مهندس سحابی و آقای صدرحاج سیدجوادی قرار می‌گیرد چه وظیفه سنگینی بر دوش اوست.

این روزنامه نگار اظهار کرد:  اقلیت بودن نیازمند حمایت است. وقتی جریانی در اقلیت باشد در موج تهاجمات است. آقای دعایی از اقلیت ها همیشه دفاع می کند.

حجت الاسلام فاضل میبدی گفت: رسانه و مطبوعات و اصحاب قلم از ارکان مهم دموکراسی هستند. اصحاب قلم در طول تاریخ دشمنان زیادی داشته و خیلی ها می‌خواستند با این رکن دموکراسی مبارزه کنند .

او ادامه داد: بعد انقلاب این نگرانی وجود داشت که جریان مطبوعات به کجا خواهد رفت. مرحوم امام با تیزبینی دو سید بزرگوار یزدی جناب آقایان خاتمی و دعایی را در با توجه به خط فکری که از این دو بزرگور سراغ داشتند در روزنامه های کیهان و اطلاعات منصوب کردند.

این مدرس حوزه علمیه افزود: خاطرم هست  تنها روزنامه ای که پس از فوت آقای راشد درباره این مرد نوشت اطلاعات ببه قلم آقای حجتی کرمانی بود. آن روزها تأسف می خوردیم از اینکه چرا نامی از او در دیگر رسانه ها نبود. جای دیگر که اطلاعات ما رو خشنود کرد حضور مرحوم آقای کیومرث صابری یا همان گل آقا در این روزنامه بود که روزنامه را بسیار جذاب کرد.

فاضل میبدی با بیان اینکه  روزنامه اطلاعات تنها روزنامه ای است که با سرمقاله هایش مصائب مردم را منعکس می‌کند، گفت: بسیار افراد خوش فکر و نامور در این مملکت هست که جراید نسبت به آنها توجه کمی دارند ولی روزنامه اطلاعات در صفحه سه خود به هنر آنها پرداخته است و فکر آنها در آنجا منعکس است. صفحه شش این روزنامه نیز به کسی که اهل فکر و فرهنگ و مقاله و اطلاعات باشد توصیه می شود چرا که یکی از صفحات غنی این روزنامه است. بنده مقالات این صفحه را در جایی گفتم باید جمع آوری و تبدیل به کتاب شود.

عباس صفایی فر، دبیر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به تاریخچه این انجمن اظهار کرد: انجمن در سال ۷۷ با حمایت رئیس جمهور وقت و آقایان مهاجرانی، بورقانی و سحرخیز با دو هدف ایجاد شد . اول ترویج، تثبیت و توسعه آزادی بیان، آزادی مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات و دوم تعمیق بخشیدن به حقوق مدنی اهل قلم و فرهنگ.

او اضافه کرد: در حوزه گردش آزاد اطلاعات و دادرسی منصفانه قضایی و حق برخورداری از استقلال و امنیت شغلی روزنامه نگاران هم گام های مهمی توسط انجمن برداشته شده است.

صفایی فر اضافه کرد: در طی این سالها همواره به صاحبان قدرت هشدار داده و توصیه هایی داشته ایم. آنچه که حاصل یازده بیانیه ماست این بوده است که این روند به بی اعتمادی عمومی در لایه های مختلف منجر می شود و اگر صدای مخالفان شنیده نشود خود به خود تنویر افکار عمومی به به بیرون از مرزها سپرده می شود و مرجعیت فکری ما سلب می شود.

او ادامه داد : ۲۱۴۸ نفر در صف اخذ مجوز بودند که معاونت مطبوعاتی در این راه همکاری کرد و این تعداد کاهش یافت. اما کسانی که مجوز دارند به خاطر شرایط سخت کشور خودخواسته مجبور به تعطیلی شدند. امروز امنیت شغلی با مخاطره مواجه شده است.

دبیر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ در حوزه دادرسی ما با کاهش برخورد با روزنامه های مکتوب روبه رو بودیم. ۱۷ روزنامه احضار که ۷ تای آن محاکمه و ۴ مورد مستحق تخفیف شناخته شدند.روی هم رفته از گذشته تا الان ۳۳ روزنامه در انتظار رسیدگی هستند. در حوزه رسانه های مجازی نیز با افزایش برخورد رو به رو بودیم.

محمود سام که سابقه روزنامه نگاری در روزنامه اطلاعات را دارد، اظهار کرد: برای من درباره اقای دعایی حرف زدن سخت است و به قول مولوی وصف این آدم که نامش می‌برم تا قیامت گر بگویم قاصر است.

او ادامه داد: سالهاست در اطلاعات هستم اما مدت هاست سمتی در موسسه اطلاعات ندارم بنابراین می‌توانم بدون شائبه تملق سخن بگویم. جایی قبلا نوشته بودم اگر یک روزی منتظر تاکسی بودید و یک پیکان سفید که یک سید روحانی سوارش هست جلوی پای شما ایستاد حتما سوار شوید چرا که نه تنها از شما چیزی نمی‌گیرد بلکه کام جسم و روحتان شیرین می شود. هنوز وسیله نقلیه ایشان بعد از چهل سال پیکان است. آن هم پیکان بی کولر.

سام یادآور شد: آقای دعایی شاید تنها مسئولی باشند که برای دیدن ایشان نیاز به وقت قبلی نیست و در دفتر ایشان به رو همه باز است. ایشان شاید تنها نماینده مجلسی است که حقوق نمایندگی مجلس را دریافت نکردند و با شهریه طلبگی از بیت امام و الان هم از بیت مقام معظم رهبری زندگی خود را گذرانده اند.

در پایان مراسم قلم طلایی به حجت الاسلام سیدمحمود دعایی اهدا شد و از طرف معاونت مطبوعاتی نیز که به دلیل سفر به شهرهای مختلف در این مراسم حضور نداشت  لوحی تقدیری داده شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =