کد خبر : 106470
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
-

مخالفت نماینده عضو لیست امید با انتشار فهرست گیرندگان ارز دولتی

مخالفت نماینده عضو لیست امید با انتشار فهرست گیرندگان ارز دولتی

به گزارش قائم آنلاین، سیاست‌های ارزی ماه‌های اخیر به دلیل شکاف قیمتی که میان نرخ ارز دولتی و بازار آزاد ایجاد کرد، منجر به سوء استفاده و رانت برخی از دریافت‌کنندگان ارز شد؛ تا جایی که کالاهای وارد شده با ارز دولتی در بازار با قیمت آزاد نرخ‌گذاری و فروخته شد. این موضوع با واکنش

به گزارش قائم آنلاین، سیاست‌های ارزی ماه‌های اخیر به دلیل شکاف قیمتی که میان نرخ ارز دولتی و بازار آزاد ایجاد کرد، منجر به سوء استفاده و رانت برخی از دریافت‌کنندگان ارز شد؛ تا جایی که کالاهای وارد شده با ارز دولتی در بازار با قیمت آزاد نرخ‌گذاری و فروخته شد. این موضوع با واکنش مسئولان اجرایی و دیگر قوا همراه شد و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داد.

به دنبال این مساله افکار عمومی و مردم نسبت به افزایش قیمت کالاها واکنش نشان داده و خواستار تعدیل و بازگشت آرامش به بازار و قیمت‌ها شدند. در همین راستا رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر و نیز شب گذشته وعده داد که فهرست دریافت کنندگان ارز منتشر خواهد شد تا همه چیز برای مسئولان نظارتی و افکار عمومی و مردم شفاف شود.

در همین رابطه رئیس جدید بانک مرکزی در ۱۰ مرداد ماه سال جاری فهرست کامل دریافت‌کنندگان ارز از تاریخ ۲۲ فروردین تاکنون را به وزارت اقتصاد ارسال کرد. ۶ روز از این مساله گذشته و مطالبه به حق مردم در مورد شفاف‌سازی جزئیات گیرندگان ارز پابرجا است، اما این اطلاعات همچنان در این وزارتخانه حبس شده است.

برای پیگیری این موضوع با معصومه آقاپور عضو لیست امید و کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌و گو کردیم که مشروح این مصاحبه بدین شرح است:

فارس: رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های خود بارها وعده‌ دادند که لیست دریافت کنندگان ارز منتشر می‌شود،‌ ۶ روز است که بانک مرکزی لیست کامل گیرندگان  ارز را در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده تا تطابقی میان واردات و این لیست صورت بگیرد، اما خبری از انتشار فهرست نیست، ارزیابی شما در این باره چیست؟ 

در رابطه با لیست‌ها آبرو بردن از مردم بدون هیچ، در لحظه اتفاق می‌افتد، اما برگرداندن سرمایه‌های اجتماعی و افکار عمومی نسبت به یک فرد سال‌ها طول می‌کشد، اجازه بدهید لیست با دقت بررسی شود، چون وقتی اسامی منتشر می‌شود، واقعا در جامعه جایگاهی برای زندگی کردن ندارند.

فارس: نمی‌خواهیم درباره افراد و دریافت کنندگان ارز قضاوت داشته باشیم، بلکه می‌خواهیم فهرست آن روشن و شفاف شود. 

منِ نوعی، اگر به شما که خبرنگار هستید بگویم متخلفید تا شما بیایید ثابت کنید چه اتفاقی می‌ا فتد؟

فارس: قیاس شما مع‌الفارق است افراد و شرکت‌هایی ارز دولتی دریافت کردند که طبق وعده مسئولان باید وضعیت آن روشن و شفاف شود ما نمی‌خواهیم بگویم متخلف هستند، بلکه هدف شفاف‌سازی فهرست است.

انتشار اسامی آنها یعنی چه؟ یعنی متخلف دیگر.

فارس: شما دارید قضاوت می‌کنید اما ما نمی‌خواهیم این کار را بکنیم، صرفا راجع به انتشار لیست صحبت می‌کنم. 

انتشار لیست یعنی چه؟

فارس: یعنی مردم بدانند ارز دولتی به چه کسانی رسیده است؟ 

چه چیزی را می‌خواهید ثابت کنید.

فارس:آیا بابت ارزی که گرفته‌اند کالا آورده‌اند یا خیر؟ 

اجازه بدهید کارشان را انجام دهند.

فارس: مسئولان گمرک می‌گویند فهرست تکمیلی به همراه واردات آنها مجددا به وزارت اقتصاد داده شده است. 

تا آنجایی که می‌دانم حتما باید دو قوه آن را بررسی کنند. قوه مجریه و قضاییه همراه با بانک مرکزی. پس اجازه دهید لیست به صورت دقیق و در شرایط مناسب و مستندات کافی در اختیار خبرنگاران قرار بگیرد. بیشتر از این بحث نمی‌کنم. باید حتما با مستندات کامل و شرایط قوه قضاییه و مقننه که با هم تطبیق داشته باشند در اختیار شماها (خبرنگاران) قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =