کد خبر : 105707
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۵۰
-

سند جامع سلامت خراسان رضوی اشکالات جدی دارد

سند جامع سلامت خراسان رضوی اشکالات جدی دارد

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و جنگ روانی، گفت: این شرایط به‌ طور طبیعی شوکی به اقتصاد کشور وارد کرد که مرکزیت آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و جنگ روانی، گفت: این شرایط به‌ طور طبیعی شوکی به اقتصاد کشور وارد کرد که مرکزیت آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

وی افزود: محور فشار آنان به‌ طور مستقیم بر روی مردم است، مردمی که با انقلاب و به رای و انتخاب خود نظامی را پایه‌گذاری کردند که بدون وابستگی به شرق و غرب و بر اساس اراده ملی شکل گرفت و تداوم یافته و امروز الگویی برای ملت‌های دنیاست.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروز دشمنان با فشار اقتصادی و جنگ روانی می‌کوشند در اراده و عزم این ملت خدشه وارد کنند، ادامه داد: طی این تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی شاهد جهش غیرمنطقی در ارز بودیم، اما سیاست دولت این است که نباید این شوک وارد زندگی مردم شود، از این رو آنچه به‌ حوزه کالاهای اساسی مرتبط بود را مدیریت کردیم.

رشیدیان با بیان اینکه اقلام مختلف کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت و میوه از طریق سیاست‌های ایجابی، تامینی و سلبی و برخورد با تخلفات مدیریت نموده و امروز هیچ کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی نداریم و ذخایر راهبردی استان تکمیل است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: برای نیاز هیأت‌های عزاداری در ماه‌های محرم و صفر نیز ذخیره‌سازی لازم انجام شده است.

وی با اشاره به اعتبارات مربوط به حوزه اشتغال اعم از فراگیر و اشتغال روستایی متذکر شد: طی یک ماهه اخیر با تلاش‌هایی که در جذب تسهیلات توسعه اشتغال روستایی صورت گرفته، رتبه استان از ۲۵ به پنجم رسیده که جهش خوبی است و جای تقدیر دارد.

رشیدیان با اشاره به اینکه از ۶۱۰ میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال روستایی ۳۰۵ میلیارد تومان آن در بانک‌های استان است، افزود: تا کنون کمتر از ۲۱۰ میلیارد تومان جذب شده، با توجه به شرایط و ظرفیت‌ها، نیروی متخصص و جوانان بیکار این عملکرد زیبنده استان نیست، باید با همکاری ادارات و بخش خصوصی و عمومی مجمع مشورتی زنان و جوانان استان در زمینه جذب این اعتبارات تلاش‌های گسترده‌تری صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس برش سال دوم برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌شود ۷۶ هزار اشتغال ایجاد شود، اما برنامه‌ریزی ما متمرکز بر ایجاد ۱۱۰ هزار شغل جدید است.

وی اضافه کرد: با وجود ۲۷۰ هزار بیکار در این استان و دستور و با توجه به تأکید رئیس جمهور که در مشهد و خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های گسترده، نباید بیکار داشته باشیم، نیاز است به‌ صورت جهادی و بسیج همگانی در این حوزه عمل کنیم.

رشیدیان افزود: تغییرات و تحولات در بازار و نرخ ارز مزیت بالقوه برای صادرات ایجاد کرده است که باید از آن استفاده کرده و مزیت جدیدی برای کالاهای تولیدی داشته باشیم و درآمد متفاوتی برای استان و کشور از این محل کسب شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: تلاش شد از مزیت‌های حاصل از افزایش قیمت ارز اسفاده کردیم و با همکاری بخش خصوصی در سه ماهه اول سال صادرات استان ۳۵ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به حوزه گردشگری و ظرفیت‌های آن افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری زیارت، طبیعت، سلامت و تاریخی خراسان رضوی امکان جذب بیشتر گردشگر خارجی وجود دارد و باید اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌تری را در این حوزه برنامه‌ریزی کرد و فعالان این عرصه از این امکان برای جذب گردشگر استفاده کنند.

رشیدیان افزایش حضور گردشگران خارجی و جلب آنان را اقدامی در تقابل با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا دانست و اظهار کرد: تامین ارز کالاهای مورد نیاز استان به‌طور طبیعی از سوی بانک مرکزی تامین می‌شود.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات ۲ میلیارد دلاری استان در سال گذشته و واردات ۷۰۰ میلیون دلاری که معادل ۳۰ درصد صادرات استان است، زمینه و ظرفیت برای تامین ارز موردنیاز مردم در استان وجود دارد.

 وی تصریح کرد: با توجه به سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت و واگذاری برخی از اختیارات استانی به متناظر خود باید در این رابطه اطلاع‌رسانی مربوط به این ظرفیت برای همکاری و هماهنگی بین صادرکنندگان و واردکنندگان برای تامین نیاز ارزی انجام شده و زمینه تهیه ارز مورد نیاز مجاز در بازار ثانوی نیز پیش‌بینی شود.

رشیدیان در این میان، اتحاد، همدلی و هم‌افزایی را بین تمام قوا، بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی برای عبور از این شرایط ضروری دانست و گفت: ما برای عزت، استقلال، آزادی و ارزش‌هایی که برای آنها خون‌ها داده‌ایم باید تحمل، تأمل و همدلی بیشتری داشته باشیم، تا از این شرایط عبور کنیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: امروز دشمن القا می‌کند که نظام دینی کارآیی و کارآمدی لازم برای اداره جامعه و برنامه و راهکاری برای حل مشکلات مردم را ندارد و در کنار آنان نیست، که همه این‌ها دروغی بزرگ است، زیرا نظام برآمده از رأی مردم و تلاش ما نیز برای حل مسائل مردم است.

وی ادامه داد: مدیریت این شوک و رسیدن به‌نقطه تعاملی، نیاز به همراهی و همدلی بیشتری دارد و مدیران باید با همدلی، رایزنی و تفکر و اندیشه‌ورزی بیشتری در این عرصه اقدام کنند.

رشیدیان عنوان کرد: باید همه اعضای شورای برنامه‌ریزی توجه کنند که امسال را با تقویت انسجام و اتفاق جامعه به‌برکت خون شهدا و کوری چشم معاندان این نظام، چهلمین سالگرد را بسیار باشکوه جشن بگیریم، زیرا دشمن می‌کوشد که از گسست بین‌نسلی و ایجاد شکاف بین مسؤولان نظام و مردم، به اهداف شوم خود برسد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد : برای همین لازم است هم شرایط و دستاوردهای قبل انقلاب و بعد پیروزی انقلاب را مرور کنیم که مردم بهتر جایگاه خود را ببینند و امید است روند توسعه و پیشرفت ملت و کشور ایران با سرعت بیشتری در همه ابعاد ادامه یابد و تلاش دشمن که می کوشد فشار بیشتری به مردم اعمال کند با همراهی و همدلی پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه سند جامع سلامت استان دارای اشکالاتی جدی است که باید مرتفع شود؛ بیان کرد: باید در هدف‌گذاری‌ها مشخص شود که در سال‌های پیش‌رو چه  شاخص‌هایی باید تغییر و ارتقا یابد و نقطه هدفی که باید به‌ آن دست پیدا کنیم باید روشن ترسیم شده باشد.

رشیدیان یادآور شد: سند جامع سلامت استان باید متناسب با سایر اسناد توسعه‌ای و افق ۱۴۰۴ دیده شود و از سویی مسأله بهداشت و سلامت فقط یک وظیفه سازمانی برای دانشگاه علوم پزشکی نیست و همه اعم صنعت و معدن و کشاورزی که مربوط به حوزه تولید هستند تا بخش‌های عمومی همچون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، که در حوزه بهداشت عمومی فعال هستند، باید در این موضوع مشارکت کنند.

استاندار خراسان رضوی بر تعریف نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: در استان  ۳ هزار و ۳۰۰ آبادی داریم که حدود  ۲ هزار و ۶۰۰ روستای دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند و با وجود تصویب این سند باید این اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 2 =