کد خبر : 105737
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
-

بازتاب موفقیت دومین ایرانی در کسب مدال فیلدز

بازتاب موفقیت دومین ایرانی در کسب مدال فیلدز

به گزارش قائم آنلاین، در جریان مراسمی که در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، “کوچر بیرکار”، ریاضیدان ایرانی که اکنون در دانشگاه کمبریج تدریس می کند، موفق شد مدال فیلدز را به دست آورد. بیرکار،به همراه چهار برگزیده دیگر روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه، این جایزه را در جریان کنگره بین المللی ریاضیات در شهر

به گزارش قائم آنلاین، در جریان مراسمی که در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، “کوچر بیرکار”، ریاضیدان ایرانی که اکنون در دانشگاه کمبریج تدریس می کند، موفق شد مدال فیلدز را به دست آورد. بیرکار،به همراه چهار برگزیده دیگر روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه، این جایزه را در جریان کنگره بین المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیرو برزیل دریافت کرد.

دریافت مدال فیلدز از سوی یک ایرانی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غیر ایرانی داشت.

موارد مشترک در میان اخبار همه رسانه‌های غیر ایرانی، در مورد دوران زندگی و تحصیل کوچر بیرکار است: بیرکار، در سال ۱۳۵۷ در شهر مریوان استان کردستان به ‌دنیا آمد و در همان شهر دوران مدرسه‌ را گذراند و پس از آن موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و دوره‌ کارشناسی خود را در گرایش ریاضیات دانشگاه تهران بگذراند. بیرکار در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ ، دانشجوی دکترای دانشگاه ناتینگهام بود و در سال ۲۰۰۳ ، موفق به دریافت جایزه‌ جامعه‌ ریاضیات لندن، به‌عنوان آینده‌دارترین دانشجوی دکترا شد و هم‌اکنون نیز استاد ریاضیات دانشگاه کمبریج است.

او در مصاحبه‌ با «مجله کوانتا» (Quanta) گفت: پدر و مادر من کشاورز بودند و من نیز زمان زیادی را به کشاورزی گذارندم. در چنین شرایطی، علاقه نشان دادن یک کودک به موضوعی مانند ریاضیات عجیب است. در کودکی برادرم مرا با مسائل پیشرفته‌تر ریاضی آشنا کرد.

در دوران دانشجویی خود در دانشگاه تهران، به تصویر برندگان مدال فیلدز نگاه ‌کردم و با خود ‌گفتم که آیا زمانی موفق به ملاقات این افراد می‌شوم؟ هرگز تصور نمی‌کردم روزی این افراد را ملاقات کنم و یکی از برندگان این مدال باشم.

«مجله کوانتا» در این باره نوشت: بیرکار که در یکی از روستاهای غرب ایران متولد شده بود، موفق شد به دانشگاه تهران راه یابد و اکنون در شهر ریودوژانیرو برزیل، مدال فیلدز را دریافت کند.

«گاردین» نیز اشاره کرد: مرد کُرد ایرانی مقیم انگلستان موفق شد مدال فیلدز را که با جایزه نوبل برابری می‌کند، به دست آورد.

«فیز» در خبر جدید خود نوشت: امسال، ریاضیدان کرد ایرانی، یکی از برندگان مدال فیلدز است.

در «نیوزساینتیست» آمده است: ریاضیدان ایرانی دانشگاه کمبریج، یکی از برندگان مدال فیلدز امسال بود.

«بی‌بی‌سی» نوشت: معتبرترین جایزه ریاضیات، طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل، به ریاضیدان ایرانی مقیم انگلستان اهداشد.

«تایمز» در این باره گفت: امسال، مدال فیلدز، به ریاضیدان کرد ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج اهدا شد.

پروفسور “ایوان فسنکو” (Ivan Fesenko)، استاد “دانشگاه ناتینگهام” (University of Nottingham) و یکی از اساتید بیرکار گفت: من شاهد تلاش‌های بیرکار که در ابتدا تنها کمی می‌توانست به زبان انگلیسی صحبت کند، بودم.

فسنکو افزود: با آغاز مقطع دکترا، استعداد بیرکار آشکار شد و من تصمیم گرفتم مسائلی را برای بیرکار مطرح کنم تا موضوعی برای پژوهش دکترای او باشد. درحالی که حل این مسائل، به طور متوسط، سه تا چهار سال زمان می‌برد، بیرکار توانست آنها در سه ماه حل کند. او از بهره هوشی بالایی برخوردار است. هنگام صحبت با بیرکار، متوجه می‌شوید که چند گام از افکار شما جلوتر است اما هرگز این مزیت خود را به کار نمی‌گیرد و با مهربانی برای پیشرفت دیگران تلاش می‌کند. بیرکار واقعا قابل احترام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 5 =