کد خبر : 105030
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
-

توصیه‌ای از جانب وزرای ارشاد در خصوص انتخاب کتابی خاص به من نشد

توصیه‌ای از جانب وزرای ارشاد در خصوص انتخاب کتابی خاص به من نشد

به گزارش قائم آنلاین، آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌ و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت تعدادی از اهالی قلم درگذشته و دو چهره علمی عصر امروز دوشنبه اول مرداد با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال جمهوری

به گزارش قائم آنلاین، آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌ و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت تعدادی از اهالی قلم درگذشته و دو چهره علمی عصر امروز دوشنبه اول مرداد با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

* جوادی: عذرخواهی معاون فرهنگی وزارت ارشاد بابت تاخیر در اهداء جوایز کتاب سال

بر اساس این گزارش، محسن جوادی به تاخیر در اهداء جوایز سال گذشته اشاره کرد و گفت: امروز علاوه بر تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال از سه چهره علمی کشور یاد می‌کنیم و امیدواریم که مشمول رحمت الهی قرار گیرند.

وی با نامبردن از این سه چهره اضافه کرد: «سیدمحمدامین قانعی‌راد» در حوزه جامعه‌شناسی، «محمد‌ تقی‌خانی» و «حجت‌الاسلام احمد احمدی» در جریان داوری آثار جایزه کتاب‌سال کمک‌های شایانی به ما کردند اما امروز از حضورشان محروم هستیم؛ امروز همچنین از دو نفر از ابن‌سیناپژوهان تقدبر خواهد شد چرا که گوتاس برنده جایزه جهانی کتاب‌سال سال گذشته جایزه خود را به ابن‌سینا‌پژوهان اهدا کرد.

جوادی در پایان سخنانش با عذرخواهی از تاخیر در اهداء جوایز ابراز داشت: امیدوارم سال‌های آینده جوایز  بدون تاخیر اهدا شود.

* مهدوی‌راد: توصیه‌ای از جانب وزیر فعلی و قبلی در خصوص یک کتاب به من نشد

 حجت‌الاسلام مهدوی‌راد دبیر علمی این جایزه نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه جمع حاضر ازجمله مهم‌ترین یاری‌رسان‌ها به دانش و دانش‌گستری هستند بنابراین بسیار با اهمیت شمرده می‌شوند گفت: امسال در کنار برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان سی‌وچهارمین جایزه کتاب سال از سه عالم تقدیر می‌کنیم. دکتر قانعی‌راد که در سال‌های گذشته از اعضای هیات علمی جایزه کتاب‌سال بود؛ او در کارش جدی، صریح و نقادی بدون مجامله بود.

وی افزود: قانعی‌راد استوار‌اندیش، باریک‌بین، مومن، انقلابی صادق به‌معنای واقعی بود. سال گذشته هرچند تنی رنجور داشت در جلسات شرکت می‌کرد آرزومند رضوان الهی برای آن بزرگوار هستیم.

دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به زنده‌یاد مرحوم تقی‌خانی و حجت‌الاسلام احمدی هم اشاره کرد و بیان داشت: نمی‌دانم درباره این شخصیت چه بگویم. حقا و انصافا زبانی به پهنه فلک می‌خواهد تا وصف آن ملک بگوید. البته این شخصیت شناخته‌شده بود اما در ایثار، اخلاص، معرفت در زهد و تقوا، بی‌ریایی، نظم نمونه بود.

به گفته وی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی مومن و دردمند بود این اواخر بسیار دردآلود صحبت می‌کرد و خیلی نگران بود.

وی با اشاره به برخی انتقادات درباره جریان داوری جایزه کتاب‌سال بیان کرد: گاهی درباره اینکه فلان کتاب باید دیده می‌شده و دیده نشده، انتقاداتی مطرح می‌شود، به هیچ‌وجه این مباحث را رد نمی‌کنم. معتقدم اگر کسی خود و شرایط اطراف خود را بشناسد و ادعای کمال کند مشخص می‌شود که دچار اختلال است.

مهدوی‌راد با تاکید بر اهمیت نقد کتاب‌های برگزیده ادامه داد: از صاحبنظران می‌خواهیم حتی آثار برگزیده را نقد کنند. البته نه نقدی که با غوغاسالاری آمیخته است. هیچ‌کس به اصطلاح پسرخاله یا پسرعموی ما نیست. طی ۵ سال گذشته که مسئولیت دبیر جایزه کتاب‌سال را عهده‌دار بودم و هستم چه در زمان آقای جنتی که من نام ایشان را وزیری در هجوم منتقدان گذاشته‌ بودم و حتی بعد از حضور آقای صالحی وزیر ارشاد کنونی حتی یک‌بار هم درباره کتابی توصیه نکردند و من هم حتی یک‌بار تحت تاثیر قرار نگرفتم البته نمی‌گویم به من تلفن نمی‌زنند و تماس نمی‌گیرند اما آنچه ما انجام دادیم در مسیر علم و پژوهش بوده است.

* یوسفی: ادبیات کودک ایران بیمار است

محمدرضا یوسفی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم در این مراسم با این جملات که حال ادبیات خوب نیست گفت: ادبیات کودک ایران بیمار است، بدجور هم بیمار است،دردناک است وقتی با ناشری درباره شاهنامه صحبت می‌کنیم و او از دلار صحبت به میان می آورد، یا با رفیقی از رمان جدید میگویم و او مبحث یورو را مطرح میکند و یا…دردناک‌تر تیراژ رو به نزول کتاب کودک در ایران است، ادبیات یک مملکت منوط به ادبیات کودک است.

یوسفی بیان داشت: ما اثری همچون شاهنامه داریم که هیچ‌کشوری همتای آن را ندارد و به نوعی بی مانند است ولی از طریق همین اثر ارزشمند باید بتوانیم از طریق رمان و خلق آثار ارزشمند این اثر جاودانه را به کودکان و جامعه منتقل کنیم.

 این نویسنده حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: سال‌ها مشغول کار بر روی بازآفرینی شاهنامه برای کودکان و در قالب رمان هستم که برای انتشار آن با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودم به تمام ناشران دولتی سر زدم از کتاب برایشان گفتم  در نهایت با یک ناشر خصوصی به توافق رسیدم و تاکنون ۵۰ جلد از بخش کودک و ۳۰ جلد از بخش رمان آن چاپ شده است.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید ۱۵ سال طول بکشد تا داستان «سیاوش» چاپ شود، توضیح داد: امروز خوشبختانه تنگ‌نظری‌های گذشته کمتر شده و رویکرد بهتری نسبت به شاهنامه و متون کهن دیده می‌شود. مسئولان، نقادان و همچنین دست‌اندرکاران برگزاری جوایز ادبی باید بازآفرینی را معیار اصلی در این‌گونه جشنواره‌ها قرار دهند. مسئولان فرهنگی و برگزارکنندگان جوایزی مانند جایزه کتاب‌سال باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =