کد خبر : 104628
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۵۵
-

میوه‌هایی که حتی اسمشان را نشنیده‌اید؛ ازگواوا تا پالسا و چیکو

میوه‌هایی که حتی اسمشان را نشنیده‌اید؛ ازگواوا تا پالسا و چیکو

به گزارش قائم آنلاین،  سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب به ویژه در قسمت جنوب، بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری را به خود اختصاص داده که به عنوان یکی از قابلیت‌های بی‌نظیر این منطقه از آن یاد می‎شود. اما در میان این میوه‌ها، میوه‌هایی هستند که شاید حتی نام آن را

به گزارش قائم آنلاین،  سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب به ویژه در قسمت جنوب، بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری را به خود اختصاص داده که به عنوان یکی از قابلیت‌های بی‌نظیر این منطقه از آن یاد می‎شود.

اما در میان این میوه‌ها، میوه‌هایی هستند که شاید حتی نام آن را عامه مردم کشور نشنیده باشند و آن هم به گفته مسؤولان به دلیل سطح زیرکشت اندک این میوه‌ها است.

از میوه‌های گرمسیری که برخی از آنها ناشناخته هستند اما خاصیت و ویتامین‌های خاص خود را دارند میتوان کنار، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، و سیتاپل را نام برد.


گواوا

سیستان و بلوچستان «ایران کوچک»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع آب و هوایی که دارد انواع و اقسام مختلف میوه های گرمسیری و سردسیری در آن کشت می‌شود و از نظر تولید میوه به عنوان «ایران کوچک» مشهور است، در همین فصل گرما که در جنوب این استان برداشت و تولید میوه های گرمسیری را داریم، در شهرستان خاش میوه های زردآلود، آلو و در سیستان انگور یاقوتی در بازار به فروش می‌رسد.

پیری فزود: در سیستان و بلوچستان بیش از ۸۶ هزار هکتار باغ وجود دارد که بیش از ۵۳۰ هزار تن انواع محصولات را تولید می‌کنند.

وی گفت: از این میزان سطح زیرکشت میوه‌های گرمسیری، ۸ هزار و ۸۰۰ و تمیزان تولیداتشان ۱۵۸ هزار تن است و بیشترین میزان تولید را محصول موز به خود اختصاص داده است.

 


سیتاپل

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این استان از نظر میوه‌های گرمسیری رتبه نخست را دارد گفت: میوه‌هایی مانند چیکو ، گواوا یا زیتون محلی، پالسا، جمبولان، سیتاپل و بیدام از جمله میوه‌هایی است که برای عامه مردم ایران کمتر شناخته شده باشد اما بسیار خوشمزه و مخاطب پسند است.

خشکسالی سطح زیرکشت محصولات کرمسیری را کاهش داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه گرما و سرمای زیاد در کنار مشکل خشکسالی منجر به سطح زیر کشت و گسترش باغات میوه‌های گرمسیری از جمله انبه و موز شده است.

یوسف ریگی ادامه داد: بیشترین آسیب به باغات موز استان وارد شده و به دلیل سرمای سوزان زمستان ازبین رفته است.

 


پاپایا

وی بیان کرد: به دنبال خشکسالی کمبود و نبود بارندگی‌هایی مناسب هزار هکتار از باغات موز از بین رفته و یا عملکردشان کاهش یافته است.

این مسؤول با اشاره به اینکه سطح زیرکشت برخی از محصولات گرمسیری استان که ناشناخته هستند زیر ۱۰۰ هکتار است، گفت: تمامی این میوه ها خواص و ویتامین ها خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: موزه بیشترین سطح زیرکشت و سیتاپل کمترین سطح زیرکشت را دارد و به صورت پراکنده در جنوب استان یافت می‌شود.

وی ضمن تشریح خواص هر یک از میوه‌های گرمسیری، بیان کرد: گواوا علاوه بر ارزش غذایی میوه، ژله و مارمالاد، ارزش دارویی نیز دارد، برای برطرف کردن ناراحتی‌های پوستی،  و زخم‌ها استفاده می‌شود، جوشانده پوست خشک درختچه آن برای درمان درد معده به کار برده می‌شود.

ریگی اضافه کرد: گواوا بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد که در هنگام سوخت و ساز تولید می‌شود، کمک می‌کند و مانع بروز بیماری‌های حاد مربوط به افزایش سن از جمله آلزایمر، آب مروارید و … می‌شود، برای درمان خونریزی‌ بینی و خونریزی داخلی جرئی مفید است و زخم‌ها را نیز سریع بهبود می‌بخشد و بیشترین سطح زیر کشت آن در چابهار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان یکی از فواید پاپایا را پیشگیری از سرطان عنوان کرد و گفت: پاپایا یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که بدن برای مبارزه با سلول‌های عامل سرطان به آن نیاز دارد، این میوه منحصربفرد زگیل و عفونت‌های قارچی روی پوست را از بین می‌برد.


جمبولان

این مسؤول با اشاره به اینکه واردات میوه قطعا به کشاورزان لطمه وارد می کند، افزود: میزان تولیدات در این استان کم است و واردات میوه هایی از جمله انبه و موز زیاد به کشاورزان کشور لطمه وارد نمی کند.

ریگی گفت: در چند سال اخیر از واردت نارنگی به کشور جلوگیری شده زیرا که میزان تولیدات این محصول در کشور پاسخگوی تقاضا است.

وی ادامه داد:  تمام محصولات ما سالم و با کیفیت است، ممکن از ظاهر ریز و کوچک داشته باشد اما کیفیت آن عالی است و از سموم و کودهای شیمیایی برای کشت آنها استفاده نمی‌شود،برخی از میوه های این استان ارگانیک است و مابقی میوه ها سالم هستند.

وی با اشاره به خواص میوه چیکو می‌گوید: دم کرده میوه جوان و گلهای چیکو تسکین دهنده دردهای ریوی بوده و برگ‌های زرد و پیر آن دردهای گلو و سینه را کاهش داده و سرما خوردگی را برطرف می‌کند.

موز، انبه، کنار وگواوا بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری را دارند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: عمده میوه‌های گرمسیری استان موز و به میزان  ۴۵۰۰ هکتار است که میزان تولید آن ۱۲۹ هزار تن ثبت شده، انبه، کنار و گواوا بعد از موز بیشترین سطح زیرکشت را دارند.


چیکو

اردشیر شهرکی با بیان اینکه چیکو بیشتر در سیستان و بلوچستان کشت می شود و میتوان گفت در سایر استان ها وجود ندارد گفت: این میوه که شبیه به میوه کیوی است به برخی از کشورها از جمله عراق صادر می‌شود، کنار از میوه های صادرتی است، بقیه محصولات از جمله پاسا پپایا، جمبولان و غیره به صورت تازه خوری در استان مصرف و یا به استانهای همجوار ارسال می شود.

وی گفت: سال گذشته یک سری از محصولات گرمسیری استان را به شمال کشور جهت فراوری ارسال شد.


انبه

سرما به باغات میوه خسارت وارد کرده است

خدابخش بلوچ یکی از کشاورزان نیکشهری نیز می‌گوید: باغات انبه گرمای شدید سال گذشته به باغات انبه لطمه وارد کرده اما امسال گرما طوری نبوده است که محصول را بر روی درخت از بین ببرد.

عبدالله اولیایی گفت: گرمای بیش از حد هوا علاوه بر محصولات سال جاری محصول سال آینده را هم تحت تاثیر قرار می دهد و قطعا کشاورز نمی‌تواند برداشت کامل از محصولات خود داشته باشد.

یکی دیگر از کشاورزان بیان کرد: سرما به باغات موز خسارت وارد کرده و میزان تولیدات را کاهش داده است.


پالسا

به گزارش فارس، اگر چه سیستان و بلوچستان از تبعات خشکسالی بی آبی و کم آبی‌ می‌نالد اما شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان به گونه‌ای است که اکثر میوه‌هایی که در کشور کشت می‌شود را حتی به صورت اندک در خود جای داده و ویترینی از میوه‌های متنوع گرمسیری و سردسیری در این استان به ظاهر گرم و کویری یافت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + نوزده =