کد خبر : 103598
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
-

دلیر:حجاب را با مقوله معرفت و شناخت ترویج بدهیم

دلیر:حجاب را با مقوله معرفت و شناخت ترویج بدهیم

به گزارش قائم آنلاین،  حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که در بحث حجاب و عفاف ما باید تفکیک قائل شویم و بدانیم که خداوند حجاب را چگونه تکلیف کرده است، اظهار کرد:اینکه بگوییم حجاب اکراه و یا اجبار است قطعا جواب منفی است. شارع مقدس در زمان تعیین تکلیف

به گزارش قائم آنلاین،  حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که در بحث حجاب و عفاف ما باید تفکیک قائل شویم و بدانیم که خداوند حجاب را چگونه تکلیف کرده است، اظهار کرد:اینکه بگوییم حجاب اکراه و یا اجبار است قطعا جواب منفی است. شارع مقدس در زمان تعیین تکلیف اکراه و یا اجباری را در نظر نگرفته است. کلا در تکالیفی که مربوط به خداوند است ما بندگان را مکلف به کاری نکرده است و اجبار در هیچ یک از عبادت‌ها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد:اما اینکه قرارداد اجتماعی در جامعه ما چگونه باشد متفاوت است. ما در جامعه قراردادهایی داریم که باید به آن پایبند باشیم. مثلا در قانونی که همگان آن را پذیرفته‌اند آمده است که فرد باید با یک حجاب خاص در محافل حضور پیدا کند و یا مثلا مالک شرکتی می‌گوید من از حضور بانوان بدحجاب معذورم و این قانون شرکت من است. این مسئله ربطی به شریعت ندارد. شریعت اجبار نیست بلکه خداوند انسان را مختار خلق کرده است و برزخ و بهشت و جهنم نیز برای این است که هر کسی در انتخاب آزاد باشد و اگر کار خیر و یا نادرستی انجام داد در عقبی جزای آن کار را ببیند.

این مدرس درس خارج فقه، اصول، عرفان و فلسفه با بیان اینکه تکلیف، اکراه و اجبار را نمی‌پذیرد و تکلیف اکراهی و اجباری را نمی‌شود به خداوند اطلاق داد، عنوان کرد: قانون ما در اجتماع فرق دارد. ما نمی‌توانیم جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و قانون‌های خود را دارد به خداوند نسبت بدهیم. خداوند می‌فرماید هر کسی خواست می‌تواند کافر شود و یا ایمان بیاورد. این رفتارهای ما به خداوند ضرری نمی‌رساند. خداوند به حجاب ما نیازی ندارد و متضرر نمی‌شود بلکه این ماه هستیم که از انجام هر کاری فایده و یا ضرری را متحمل می‌شویم.

دلیر تأکید کرد: حتی خداوند خطاب به پیامبر (ص) نیز می‌فرماید تو فقط مبلغ دین هستی و مردم خود در نهایت می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام راه را انتخاب کنند. پروردگار تکلیف اجباری ندارد اما جنبه اجتماعی و سبک زندگی ما تعیین می‌کند که چگونه پوششی داشته باشیم. در بحث عفاف و حجاب خداوند رنگ خاصی را مد نظر قرار نداده است که ما بخواهیم بگوییم حتما باید با این رنگ و پوشش در جامعه حضور داشته باشیم اما در آیات قرآنی به این امر اشاره شده است که زنان یک پوششی داشته باشند و آن پوشش نیز این است که ظاهر آن‌ها مشخص نباشد نه اینکه حتما رنگش سیاه یا سفید باشد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در حکومت دینی و اسلامی نظام کارآمد و قانون زمانی جواب می‌دهد که مردم از نظر مسائل اقتصادی کاملا تأمین شوند،اظهار کرد: ما باید بستر زندگی سالم را برای افراد جامعه فراهم کنیم و در این صورت است که می‌توانیم دانش و معرفت دینی را به سطح جامعه تزریق کنیم. در احادیث دینی آمده است که فقر و کفر دیوار به دیوار هم هستند. چه بسا فردی با فقر سر از کفر دربیاورد. حکومت باید بحث‌های اقتصادی را جدی بگیرد و پس از آن در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های اجرایی را ارائه بدهد.

این استاد علوم سیاسی و فقه و اصول ادامه داد:‌گاهی پوشاک افراد نشان دهنده اعتراض آن‌ها نسبت به یک قانون و یا حرکت‌هایی در جامعه است. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر کسی پوشش درستی ندارد با اسلام مشکل دارد چه بسا آن‌ها در اعتراض به ما و یا قانون‌هایی که در سطح جامعه است این کار را انجام می‌دهند. اگر بستر را فراهم کنیم و حجاب را از مقوله معرفت و شناخت مورد بررسی قرار بدهیم مطمئنا ثمره‌های بیشتری در جامعه دارد.

دلیر تأکید کرد:باید با کارهای فرهنگی این را برای افراد جامعه تبیین کنیم که حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است و باید به گونه‌ای برنامه داشته باشیم که افراد حجاب را عاشقانه دنبال کنند. در کشوری مثل لبنان می‌بینیم با وجود آزادی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اما برخی حجاب برتر را انتخاب می‌کنند و از آن دست برنمی‌دارند چرا که زیبایی‌های آن را شناخته‌اند. وقتی رضاخان حریف زنان جامعه ما نشد به دلیل این بود که آن‌ها زیبایی حجاب را شناخته بودند. ما باید حجاب را به عنوان یک معرفت و شناخت در جامعه تلقی کنیم.

او ادامه داد: افراد و به خصوص بانوان جامعه باید بدانند که حجاب عین زندگی سالم است و از طریق حجاب است که روابط و حتی زندگی خانوادگی سالم‌تر می‌شود. در کاخ کرملین و در زمان اتحاد جماهیر شوروی بانویی پیام امام (ره) را به همراه تیم اعزامی از ایران می‌برد و در عین حال حجابش را نیز حفظ می‌کند. حجاب به معنای ممنوعیت ورود بانوان به جامعه نیست بلکه حیات‌بخش است و ما در این عرصه آن طور که باید گذاره‌های انقلاب را برای جوانان تبیین نکرده‌ایم و اگر نتوانیم تمام شعارهای انقلاب که ریشه‌کنی فقر، از بین بردن فاصله طبقاتی و… بود را اجرایی کنیم شاهد خلأ‌هایی می‌شویم که به راحتی نمی‌توانیم این خلأ‌ها را پر کنیم.

دلیر گفت: ما از طریق معرفت‌بخشی، مطالعه و تولید کتاب‌هایی از نگاه قرآن و سنت و به روز ارائه دادن آن‌ها می‌توانیم ادبیات حجاب را در جامعه ترویج بدهیم. این ادبیات ما باید در دانشگاه‌ها و خانواده‌ها تزریق شود و گام موثری باید در این عرصه برداریم. کتاب‌هایی همچون «حجاب از دید شهید مطهری» و یا «جمال و جلال» جوادی آملی منتشر شده است اما همین کتاب‌ها هم خیلی در سطح جامعه ترویج پیدا نکرده و شاید هنوز همگان به آن دسترسی نداشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × دو =