کد خبر : 103402
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۲۰
-

تا ارتباطات بی سیم نسل پنج راهی نیست

تا ارتباطات بی سیم نسل پنج راهی نیست

به گزارش قائم آنلاین، درست مثل هر فناوری جدید دیگری  که مدعی پیشرفته ترین تحولات درزندگی انسان می شود، یعنی بر اساس تعریفی که از پیشرفت دارد، ادعا می کند که امراض اجتماع  را درمان یا کار شاق با وسایل منسوخ  و از مد افتاده را حذف خواهد کرد، وای فای آلیانس نیز به عنوان

به گزارش قائم آنلاین، درست مثل هر فناوری جدید دیگری  که مدعی پیشرفته ترین تحولات درزندگی انسان می شود، یعنی بر اساس تعریفی که از پیشرفت دارد، ادعا می کند که امراض اجتماع  را درمان یا کار شاق با وسایل منسوخ  و از مد افتاده را حذف خواهد کرد، وای فای آلیانس نیز به عنوان یک شبکه بی سیم جهانی برای متصل کردن «همه کس، همه چیز و همه جا» راه اندازی شد و «بهبود تقریبا تمام جنبه های زندگی روزمره» را وعده داد.
آلیانس که اصلا به داشتن دغدغه های سلامتی یا زیست محیطی بالقوه تظاهر نمی کند، اعلام کرده ( ولو اینکه ممکن است حرف درستی هم باشد) که «شمار وسایل وای فای برروی زمین، از تعداد انسان ها بیشتر است.» اما  مشکل در آنجا نهفته است که از قرار گرفتن درمعرض فناوری های بی سیم همه جا حاضر گریزی نیست.
کمی بعد از کشف زیراکس درسال ۱۸۹۵ این فناوری جدید نوپا خطرات سلامتی خود را داشت و به سوختگی و از دست دادن مو منجر می شد. با این حال استفاده از تشعشع الکترومغناطیسی  از روزگار ماری کوری با نرخی به شدت تصاعدی تکامل یافت، تا جایی که امروزه به یک صنعت قدر قدرت مگا تریلیون دلاری جهانی و کاملا وابسته به وسایل بی سیم زیانبار تبدیل شده است.
داده های پزشکی و علمی انکار ناپذیر هر روز بیشتر از پیش انباشته می شوند، در حالی که صنعت بی سیم و سازمان های دولتی معمولا آخرین کسانی هستند که وجود یک مشکل سلامتی فراگیر را به رسمیت می شناسند و دربرابر آگاهی عمومی گسترده از اثرات مضر آخرین نسل از محصولات فرعی دیجیتال، همچنان از این صنعت حفاظت می کنند.
حتی پیش از معرفی وسایل وای فای و دردسترس قرار گرفتن تجاری آنها در سال ۱۹۹۷ که تمام کشورهای صنعتی شده را اشباع کرد، هات اسپات های وای فای امواج الکترومغناطیسی  همه جا وجود داشت. امروزه با افزوده شدن تلفن های همراه و بی سیم و دکل ها، آنتن های انتشار امواج، کنتورهای هوشمند و وای فای رایانه ای همه جا حاضر، هم بزرگسالان و هم به خصوص کودکان آسیب پذیر هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز در معرض گریزناپذیر این امواج  قرار دارند، در حالی که این واقعیت چندان مورد تایید قرار نمی گیرد که میزان قرارگرفتن درمعرض این امواج  روندی افزایشی دارد.
بدون گسترش امواج الکترومغناطیس و تمام ابزارک های  الگوریتم دار فراگیر آن در زندگی شخصی ما، از امکان گردآوری اطلاعات به شدت کاسته می شود و بدون وجود آن، جایگاه برادر بزرگ به زدن در خانه ها و تحویل یادداشت های کتبی تنزل پیدا می کرد. در این صورت با توجه به اینکه قطعا پنتاگون رقمی حدود ۲۱ تریلیون دلاری را از دست می داد، آیا حتما این هزینه ها باید یک قلم بودجه سیاه باشد تا بتوان از تشعشعات زیانبار امواج الکترومغناطیسی درس گرفت؟
«برنامه ملی سم شناسی» که شاخه ای است از موسسه ملی سلامت آمریکا، بزرگ ترین مطالعه جهانی را در زمینه تشعشعات رادیوفرکانسی مورد استفاده صنعت ارتباطات از راه دور آمریکا انجام داده و دریافته است در تعداد سرطان های مغزی و قلبی حیواناتی که در معرض میدان های الکترومغناطیسی قرار داشته اند، افزایش آماری قابل توجهی مشاهده شده است. مطالعه برنامه ملی سم شناسی وجود ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و تلفن های بی سیم و خطرات سرطان مغزی در انسان  را تایید کرده که نتیجه گیری های آن مورد پشتیبانی دیگر مطالعات  مشابه درزمینه اپیدمی شناسی قرار دارد.
پرفسور امریتوس مارتین پال دکترای فیزیک، بیوشیمی و ژنتیک که از صلاحیت ویژه ای در این حوزه برخوردار است، حدود ۲۰ سال است که در مورد اثرات امواج الکترومغناطیسی بر سلامت انسان تحقیق کرده است. وی با اشاره به اینکه رئیس فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال لابیگر پیشین صنعت ارتباطات بوده می گوید:«من می دانم که آنها چگونه به افراد مختلف حمله کرده اند. در آمریکا از بودجه تحقیقات امواج الکترومغناطیسی (توسط سازمان حفاظت از محیط زیست) در سال ۱۹۸۶ اندک اندک کاسته شد… در دهه ۱۹۷۰ دفتر تحقیقات نیروی دریایی آمریکا بودجه تحقیقات نسبتا خوبی را در این حوزه تامین کرده بود…آنها بودجه کمک های مالی تحصیلی و تحقیقی را نیز در سال ۱۹۸۶ قطع کردند و سپس چند سال بعد موسسه ملی سلامت نیز همین مسیر را دنبال کرد.»
گویی که تمام این حرف ها به اندازه کافی دلیلی برای نگرانی یا حتی وحشت صرف نیست، چرا که نسل بعدی فناوری بی سیم موسوم به جی ۵ (نسل پنج) که معرف مقوله زیانبار اینترنت اشیاست، وعده جهشی بلند را در افزایش توان و در دسترس بودن بیشتر اثرات زیستی مخرب این امواج  با قرار گرفتن اجباری در معرض این امواج می دهد.
چیزی نمانده که تشعشعات امواج الکترومغناطیسی بی سیم فعلی و جی۵ با قدرت بسیاربیشتر روی جامعه آمریکا که جامعه ای است بدون سوءظن نسبت به این اقدامات، اعمال شود؛ اقدامی که باید عملی مجرمانه قلمداد شود. «سیستم حذف فعال» که به عنوان یک ابزار غیرکشنده کنترل جمعیت توسط ارتش آمریکا ابداع شده بود، پرتو بی سیم فرکانس بالای به شدت متمرکزی را منتشر می کند که قدرت آن با جی ۵  و انتشار امواج ۹۰ گیگا هرتزی آن در محلات شهرها قابل مقایسه است.
پهنای باند فرکانسی فناوری فعلی پیش از نسل ۵  که در بی سیم تجاری امروزی مورد استفاده قرار می گیرد در طیف ۳۰۰ مگا هرتز تا ۳ گیگا هرتز قرار دارد، در حالی که جی ۵ اولین سیستم بی سیم خواهد بود که از امواج میلی متری با فرکانسی هایی بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز استفاده خواهد کرد. یک مثال از تفاوت بین این دو، سیستم لنز (سیستم شبکه محلی) فعلی است که از فرکانس ۲٫۴ گیگا هرتز استفاده می کند.
در پشت این ارقام افزایش واقعا ویرانگری در اثرات این فناوری بر سلامتی انسان نهفته است، اثراتی چنان غیرقابل اندازه گیری و بهت آور که حواس انسان را مختل می کند.
در سال ۲۰۱۷ صندوق سلامت زیست محیطی بین المللی به اتحادیه اروپا توصیه کرد تا اجرای نسل پنجم را موقتا به حالت تعلیق درآورد، «تا زمانی که خطرات بالقوه صنعت ارتباطات از راه دور برای سلامتی انسان و محیط زیست به طور کامل از سوی دانشمندان مستقل از این صنعت مورد تحقیق کامل قرار گیرد.» صندوق سلامت زیست محیطی بین المللی در اعلامیه خود تاکید داشت «ثابت شده که میدان های الکترومغناطیسی ناشی از فرکانس های رادیویی فعلی برای انسان ها و محیط زیست زیانبار است… امواجی که درسطوحی کاملا پایین تر از خط مشی های بین المللی و ملی قرار دارد.»

در اقدامی که ای اف تی، آن را «آزمایش ناشناخته بزرگ بعدی بر روی کودکان ما» توصیف کرده، کمیسیون ارتباطات فدرال «مرزهای طیف» را در جولای ۲۰۱۶ تصویب کرده که «آمریکا را به اولین کشور در جهان تبدیل می کند که درها را به روی طیف امواج میلی متری فرکانس بالاتر برای توسعه فناوری تلفن های همراه بی سیم نسل پنج باز می کند.»
ای اف تی چنین توصیفی از جی ۵ ارائه می دهد: «فناوری جی ۵  برای انتقال مقادیر بالاتری داده با سرعتی بیشتر از طریق انتشار بی سیم طراحی شده و تنها برای مسافت های کوتاه کارآیی دارد.  این امواج به دشواری از مواد سخت عبور می کند. برای این کار احداث آنتن های جدید زیادی لازم خواهد بود و به کارگیری گسترده آن، به بر پا شدن آنتن هایی در فواصل ۱۰ تا ۲۰ خانه در مناطق شهری منتج خواهد شد و از این رو قرار گرفتن اجباری افراد در معرض انتشار این امواج را افزایش خواهد داد.»
آنتن های سلولی کوچک جی۵ تشعشعات مینی و مایکرو میلی متری تمام مدت را منتشر می کنند که از سیستم امواج الکترومغناطیسی فعلی بسیار پرقدرت تر است و بدون شک به عنوان یک برنامه از نظر ملی و از جنبه اقتصادی مفید به حال مشاغل به خورد جامعه تشنه آمریکایی داده خواهد شد.
بعلاوه جی ۵ مستلزم خلق اینترنت اشیا نیز هست که وعده اتصال بی سیم تمام وسایل قادر به انتقال داده را در شبکه ای جامع و بدون دخالت رایانه یا انسان  می دهد؛ وسایلی که شامل وسایل خانگی، تمام وسایل «هوشمند»، وسایل شهری و نقلیه و هر سیستم برقی قادر به تبادل داده می شود. اینترنت اشیا شبکه «هوشمند» جدیدی از ارتباطات را بنا می کند که درست همانطور که زمانی وای فای آلیانس وعده داده بود، «همه کس، همه چیز و همه جا» را به هم متصل خواهد کرد.
یک بخش جدایی ناپذیر اینترنت اشیا پتانسیل حقیقی کارکرد آن به عنوان یک واسط با هوش مصنوعی خواهد بود. هوش مصنوعی یک رایانه هوشمند خودآگاه با توانایی «استدلال خودکار» است که  محیط خود را درک می کند و دست به اقداماتی می زند که شانس موفقیت آن را به حداکثر می رساند.
هوش مصنوعی امرزی قادر به  جایگزین شدن با کارکردهای انسانی و توانا به انجام کارهایی سریع تر و بهتر از هر انسانی است. به عبارت دیگر شاید شما معتقد باشید که با این کار شما از تمام الزامات کاری مثل فکر کردن یا عمل کردن به عنوان انسانی که درگیر انجام کاری مشخص است راحت می شوید. تمام کاری که لازم است انجام شود این است که یک جامعه غافل اجازه دهد هوش مصنوعی کار فکر کردن را انجام دهد و تمام تصمیمات زندگی را بگیرد، تا جایی که در نهایت هیچ هدف واقعی برای زندگی باقی نماند و انسان ها یا به موجوداتی زیادی تبدیل شده یا منقرض خواهند شد.
در حالی که توسعه هوش مصنوعی توسط سوپراستارهای واقع در سیلیکون ولی به پیش برده می شد، دانشمند برجسته استفن هاوکینگ گفته بود: «هوش مصنوعی می تواند بزرگ ترین رویداد تاریخ بشر باشد. اما متاسفانه آخرین آن هم خواهد بود.» همچنین او هراس خود را از«پیامدهای خلق چیزی که بتواند با انسان ها برابری کند یا از آنها پیشی بگیرد» ابراز کرده بود.
نویسنده: رنی پارسونز(Renee Parsons) فعال اجتماعی و زیست محیطی
منبع: yon.ir/l6jCg

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 7 =