کد خبر : 99636
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۳۰
-

اعتیاد بهزیستی و کمیته امداد را زمین‌گیر کرده است

اعتیاد بهزیستی و کمیته امداد را زمین‌گیر کرده است

به گزارش قائم آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل گسترش مصرف مواد مخدر در بین افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردمی هم تلاش کردند تا در کنار دستگاه‌های دولتی شرایطی را برای بازگشت افراد معتاد و درمان آنها به جامعه فراهم کنند که کمپ‌های ترک اعتیاد از جمله آن است. در حال حاضر ۱۱ کمپ ترک اعتیاد در

به گزارش قائم آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل گسترش مصرف مواد مخدر در بین افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردمی هم تلاش کردند تا در کنار دستگاه‌های دولتی شرایطی را برای بازگشت افراد معتاد و درمان آنها به جامعه فراهم کنند که کمپ‌های ترک اعتیاد از جمله آن است.

در حال حاضر ۱۱ کمپ ترک اعتیاد در استان زنجان در نقاط مختلف استان فعال است؛ به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر بازدید مسؤولان و خبرنگاران از کمپ‌های ترک اعتیاد برگزار شده و مشروحی از فعالیت‌های این مراکز و اقدامات استان در حوزه مبارزه با مواد مخدر تشریح شد.

*بیش از ۱۱ هزار نفر، دوره درمان را تحت نظارت پزشک، سپری می‌‌کنند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در این بازدید با اشاره به به فعالیت‌های استان در حوزه پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: در این زمینه استان زنجان جزو دو ستان برتر کشور از سوی ستاد مرکزی معرفی شده است.

عبدالرضا شهبازی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر، دوره درمان را تحت نظارت پزشک، سپری می‌‌کنند که از این تعداد، ۷ هزار نفر به صورت سرپایی تحت درمان مستمر ۶ ‌ماهه قرار دارند؛ افزود: در حوزه حمایت اجتماعی، علاوه بر پرداخت تسهیلات و تجهیز کارگاه‌های اشتغالزایی، ۹۲۵ نفر از بهبود یافتگان و خانواده‌‌های آسیب ‌پذیر این افراد آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه بهترین درمان پیشگیری است و باید با بهره‌گیری از تجربیات پیشین اقدام بهتری انجام دهیم؛ افزود: باید در این حوزه از ظرفیت‌های استانی بهره بگیریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به اینکه با اقدامات بهبودیافتگی صورت گرفته برخی از معتادان روی به کارآفرینی آورده و به جایگاه مطلوبی رسیده‌اند؛ بیان کرد: هرچند اگر این ترک اعتیاد معتادان توسط بهزیستی و سایر دستگاه‌ها تایید شود؛ ما نیز در اشتغالزایی معتادان کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور اصحاب رسانه؛ افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ها در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد تلاش کرد.

*۵۰ درصد فرزندان واگذار شده توسط بهزیستی از فرزندان معتادان بوده‌اند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه اداره کل بهزیستی استان زنجان اقدامات متعدی در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهد؛ اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحث در این زمینه آگاه سازی است.

محمد محمدی قیداری با بیان اینکه سطوح مختلفی برای ارائه خدمات از سوی بهزیستی پیش‌بینی شده است؛ بیان کرد: هم اکنون ۱۲ کمپ در استان زنجان وجود دارد که سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر از خدمات این کمپ‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سیاست سازمان بهزیستی ارتقای سطح زندگی مددجویان است؛ بیان کرد: بنا به اینکه توانمندسازی مهم است و معتاد نیز باید ترک کند خدمات متعددی به آنها ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه به روال پیشگیری از اعتیاد توسط بهزیستی استان نیز اشاره کرد و افزود: تدابیر و فعالیت‌هایی است که از پیدایش بیماری اعتیاد و شدت یافتن بیماری و عوارض و تبعات ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد شامل سه سطح است؛ افزود: سطح اول پیشگیری اولیه اقداماتی است که برای جلوگیری از گرایش افراد به مصرف مواد مخدر و یا به تاخیر انداختن سن آغاز مصرف اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مراکز ترک اعتیاد علاوه بر ارائه خدماتی همچون ارائه خدمات درمانی، روانپزشکی، پیگیری و خدمات پس از درمان نیز انجام می‌شود ؛ تصریح کرد: این مراکز توسط اشخاص حقوقی با کسب مجوز از بهزیستی و با مشارکت معتادان بهبود یافته فعالیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه بحث اعتیاد کمیته امداد و بهزیستی را زمین‌گیر کرده است؛ افزود: یک معتاد  سربار خانواده است که باید درمان شود.

وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی باید در شان این عزیزان ساخته شود؛ افزود: روندی که قبلا در درمان معتادان بود مطابق با پروتکل‌های جهانی نبود اما امروز اینها به روز و استاندارد شده است.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر خانواده‌های معتادان مستأصل‌ترین خانواده‌ها هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها شود؛ افزود: طبق آمار نصف کودکان واگذار شده از شیرخوارگاه فرزند معتاد بوده‌اند.

* پاکی معتادان باید به صورت دائم باشد

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجتماعی متعددی در استان انجام می‌شود؛ افزود: البته باید این امر  یعنی مبارزه با مواد مخدر به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.

احمد نصیری با اشاره به اینکه رتق و فتق امور معتادان یکی از اولویت‌های شورا خواهد بود ؛ افزود: ما منتخبان مردم هستیم و قطعا در این زمینه تلاش لازم را انجام خواهیم داد‌.

وی با تقدیر از کسانی که برای راه‌اندازی این کمپ تلاش کرده‌اند؛ کفت همه این افراد در این مجموعه تلاش دارند که قابل تقدیر است؛ اما باید پاکی به صورت دائم باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در معرفی این کمپ‌ها بیشتر تلاش کنند؛ افزود: مردم دیدگاه منفی نسبت به کمپ دارند ولی معرفی کمپ‌ها یک واقعیت دردناک است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نصیری با اشاره به اینکه در معرفی کمپ‌ها باید تلاش بسیاری صورت گیرد، مردم باید این موارد را بدانند؛ افزود: باید زمانی برای معرفی این کمپ‌ها در نظر گرفته شده است‌.

نصیری با اشاره به شهرت مهرانه و برخی از مؤسسات خیریه استان در سطح کشور افزود: این امر نشان می‌دهد که استان زنجان از ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردار است که باید در راستای استفاده از آن تلاش کرد.

*۳۵ تا ۶۵ درصد معتادان بیماری‌های همراه دارند

در ادامه نیز رئیس کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان نیز اظهار کرد: وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد زنجان طی سالیان بهتر شده است؛ چون زمانی ما حتی از گذر کنار کمپ‌های ترک اعتیاد نیز هراس داشتیم؛ اما هنوز هم باید نکاتی است که باید از سوی آنها رعایت شود.

علیرضا آرمانی‌کیا با بیان اینکه اتاق سم‌زدایی باید حداقل امکانات شامل سرویس بهداشتی و دوش آب سرد و گرم را داشته باشد؛ گفت: نبود دیدگاه دارودرمانی برای ما مورد قبول نیست؛ چون نباید بیمار زجر بکشد.

وی با بیان اینکه ۳۵ تا ۶۵ درصد معتادان بیماری‌های همراه دارند؛ بیان کرد: باید مراقب این موضوعات نیز باشیم؛ البته فعالیت خوب است ۷۰ مرکز متاددون درمانی داریم که قریب به ۸ هزار نفر به آنجا مراجعه می‌کند.

* ترک اعتیاد ۸ هزار نفر طی ۱۲ سال

بهادر شجاعی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این کمپ اظهار کرد:  قبلا ما اینجا چهارشنبه طلایی داشتیم، یعنی افرادی که وقتی ترک می‌کردند روز چهارشنبه ترخیص می‌شدند.

مدیر کمپ بهاران زنجان با اشاره به اینکه طی ۱۲ سال گذشته حدود یک هزار نفر به صورت سالانه در این کمپ پذیرش شده‌اند؛ گفت: طبق آمار رها شده بهارانی که پاک هستند، بیش از ۸ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۹۰ نفر از پاکی به چرخه  بازگشته‌اند؛ افزود: همه تلاش ما کمک به پاکی دائم افراد است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 12 =