کد خبر : 99302
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
-

ثبت نام دانش‌آموز با اجاره‌نامه جعلی

ثبت نام دانش‌آموز با اجاره‌نامه جعلی

به گزارش قائم آنلاین، هر سال با آغاز فصل ثبت نام شاهد تکاپوی والدین برای نام نویسی فرزندانشان در مدارسی با کیفیت مطلوب هستیمt هرچند این مشکل بیشتر برای دانش‌آموزان پایه‌ اول هر مقطع تحصیلی که باید وارد مدرسه‌ای تازه شوند، نِمود بیشتری دارد. عمده شکایت والدین دانش‌آموزان از زمان شروع فصل ثبت‌نام مربوط به

به گزارش قائم آنلاین، هر سال با آغاز فصل ثبت نام شاهد تکاپوی والدین برای نام نویسی فرزندانشان در مدارسی با کیفیت مطلوب هستیمt هرچند این مشکل بیشتر برای دانش‌آموزان پایه‌ اول هر مقطع تحصیلی که باید وارد مدرسه‌ای تازه شوند، نِمود بیشتری دارد.

عمده شکایت والدین دانش‌آموزان از زمان شروع فصل ثبت‌نام مربوط به محدوده جغرافیایی برای مدارس دولتی است.

 مادر یک دانش‌آموز که برای ثبت‌نام به دبستانی در شمال مرکز استان مراجعه کرده با انتقاد از محدوده جغرافیایی تعیین شده به فارس می‌گوید: خانه ما آن سوی خیابان است و مدیر مدرسه نقشه‌ای که به دیوار اتاق نصب شده بود را نشان داده و گفته این محدوده ثبت‌نامی ما بوده و اگر خانه شما داخل محدوده است ثبت‌نام می‌کنیم و اگر نیستt باید در مدرسه دیگری ثبت‌نام کنید که آن مدرسه هم فاصله زیادی با خانه ما دارد.

پدر یک نو‌آموز نیز که با مشکل مشابهی مواجه است، می‌گوید: حالا مجبورم به پیشنهاد یکی از دوستانم فکر کنم و دنبال تهیه اجاره‌نامه غیرواقعی بروم و آن را به‌ عنوان سند سکونت داخل محدوده جغرافیایی به مدرسه ارائه ‌کنم، خودم می‌دانم کار درستی نیست اما چاره‌ای ندارم !

داشتن آشنا و پارتی برای سهولت در ثبت نام

خانم لطفی یکی از شهروندان به پارتی بازی در ثبت‌نام اشاره کرد و گفت: اگر کسی دارای آشنا یا به قول معروف پارتی باشد به راحتی می‌تواند اسم فرزندش را در مدرسه دلخواهش ثبت‌نام کند درغیراینصورت با بهانه‌ای نظیر پر شدن ظرفیت مدرسه و یا هزار بهانه دیگر مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: مدارس غیرانتفاعی مطرح استان نیز شهریه‌های بالایی مطالبه می‌کنند که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست.

این خانم افزود: اولویت من برای ثبت‌نام پسرم، مسائل دینی و مذهبی بودt از سوی دیگر مسائل مالی برای من چندان مطرح نبود؛ بر این اساس مدرسه غیرانتفاعی نزدیک منزلمان که دارای چنین مشخصه‌ای است را انتخاب کردم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهریه مدارس هر سال افزایش می‌یابد هم‌اکنون می‌گویم اگر مدرسه دولتی باشد، بسیار بهتر است.

لطفی مطرح کرد: دولت ملزم به تأمین هزینه تحصیل دانش‌آموزان است، نه اینکه والدین مجبور باشند، به دلیل کیفیت پایین مدرسه فرزند خود را در ازای پرداخت شهریه سنگین در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند.

اجاره نامه جعلی راهکاری برای دور زدن قوانین ثبت نام در مدارس دولتی

خانم صفرزاده درباره ثبت نام فرزندش گفت: نزدیک خانه ما مدرسه دولتی وجود دارد، اما با توجه به تعریف‌هایی که از کیفیت مطلوب مدرسه‌ای دیگر که کمی بالاتر از محل سکونت ما قرار دارد؛ شنیده بودم دوست داشتم تا پسرم در چنین محیط آموزشی تحصیل کند، بنابراین برای ثبت نام پسرم در مقطع اول ابتدایی به این مدرسه مراجعه کردم، اما مدیر مدرسه با بیان اینکه سهمیه شما همان مدرسه نزدیک منزلتان است از ثبت نام اجتناب کرد.

به گزارش فارس، دریافت پول در مدارس دولتی پس از چند سال هم که دیگر به امری عادی تبدیل شده، طبیعی است که مدیران مدارس برای گردش چرخ مدارس باید به‌ دنبال راه کارهایی برای تأمین هزینه مدارس باشند و چه کاری بهتر از برگزاری کلاس‌های تابستانی و اخذ تعهد کمک به مدرسه ! البته آموزش و پرورش هر سال اعلام می‌کند این کار تخلف است، اما این مشکل قدیمی همچنان وجود دارد.

اخذ کمک‌های مردمی نیز ماجرای پیچیده‌ای است که فقط هنگام ثبت‌نام اولیا مدارس مجاز به دریافت آن نیستند و ثبت‌نام در مدارس چه در سال‌هایی که دانش‌آموزان ارومیه‌ای مجبور بودند در مدارس دو شیفته درس بخوانند و چه حالا که تعداد دانش‌آموزان در برخی مقاطع کمتر و تعداد مدارس بیشتر شده است همیشه با مشکلاتی همراه بوده که اگرچه کمتر شده‌اند اما انگار تمام شدنی هم نیستند.

بابایی یکی از شهروندان ارومیه‌ای گفت: هرچند آموزش و پرورش تمام مدارس را مناسب و خوب می داند، اما اولیا و دانش‌آموزان چنین تصویری از آموزشگاه‌های استان آذربایجاتن غربی ندارند.

وی افزود: این روزها دغدغه والدین یافتن مدرسه‌ای با امکانات مناسب برای تحصیل فرزندان خود است، مدرسه دولتی یا غیردولتی؟ غیرانتفاعی یا هیات امنایی؟ اما این همه نگرانی‌ها نیست.

بابایی تصریح کرد: صرف جستجوی یک مدرسه درجه یک برای تحصیل کافی نیست، چراکه خانواده‌ها در مرحله بعد باید به فکر میزان شهریه این مدارس و مطابقت آن با درآمد خود نیز باشند.

به گزارش فارس، موضوع محدوده‌های جغرافیایی، شهریه و مشارکت‌های مردمی هرسال با شروع ثبت نام مدارس آغاز می‌شود و تا پایان یک سال تحصیلی نیز ادامه دارد موضوعی که فکر و وقت شماری زیادی از اولیا و دست‌اندرکاران مدرسه و آموزش و پرورش را به خود مشغول می‌کند.

ثبت نام در محدوده‌های جغرافیایی و دریافت کمک های مردمی و یا همان مشارکت‌های مردمی هرچند در قوانین آموزش و پرورش آمده است، اما به نظر می رسد این قانون در برخی مدارس به صورت سلیقه‌ای و یا با تفسیرهای متفاوت اجرا می‌شود.

در قانون شوراهای آموزش و پرورش هرچند مشارکت داوطلبانه والدین و آنهم دریافت وجوه پس از زمان ثبت نام آمده، اما به نظر می رسد برخی مدارس تنها بخش دوم یعنی دریافت وجه پس از ثبت نام را اجرا و رعایت می‌کنند.

به باور برخی از والدین مشارکت مردمی در بسیاری از مدارس داوطلبانه نیست و دست‌اندرکاران آموزشگاه‌ها به روش‌های مختلف اولیاء را به پرداخت این وجوه ناگزیر می‌کنند.

به اعتقاد این دسته از والدین قراردادن اولیا در شرایط خاصی و بازی با روح و روان دانش‌آموز و والدین یعنی همان اجبار در دریافت وجه است و این رفتار را نمی توان مشارکت داوطلبانه نامید.

فقط بدانید و آگاه باشید که محصلان بسیاری هستند که در همین شهرهای بزرگ ثبت‌نام نشده‌اند و پدر و مادرشان حداقل بیست‌ وچندباری مسیر اداره و مدرسه را رفته‌‌اند و نقشه‌خوان گفته است: «نه در محدوده ما نیستید».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =