کد خبر : 98452
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
-

پولدارها چند برابر بی پول ها برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه می کنند؟

پولدارها چند برابر بی پول ها برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه می کنند؟

به گزارش قائم آنلاین، مردم در زندگی روزمره خود اقلام بسیاری را مورد استفاده قرار می دهند که در این بین مصرف برخی اقلام برای ادامه حیات بسیار مهم است و با افزایش قیمت این اقلام، مردم نمی توانند از مصرف آن ها کلاً صرف نظر کنند و تنها در شرایط بسیار حاد به کاهش

به گزارش قائم آنلاین، مردم در زندگی روزمره خود اقلام بسیاری را مورد استفاده قرار می دهند که در این بین مصرف برخی اقلام برای ادامه حیات بسیار مهم است و با افزایش قیمت این اقلام، مردم نمی توانند از مصرف آن ها کلاً صرف نظر کنند و تنها در شرایط بسیار حاد به کاهش میزان مصرف آن ها اکتفا خواهند نمود. خوراکی ها و آشامیدنی ها از جمله این اقلام هستند که مردم تحت هر شرایطی باید آن ها را مصرف کنند. در این بین اگر درآمد یک خانوار بیشتر باشد قطعاً میزان مصرف اقلام خوراکی و آشامیدنی بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتری نیز برای این منظور پرداخت خواهد شد و اگر درآمد کمتر باشد عکس این قضیه رخ خواهد داد.

در این گزارش ما به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستیم که اولاً سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارها در ده سال اخیر چه تغییری کرده است و ثانیاً به این پرسش پاسخ خواهیم داد که خانوارهای ثروتمند جامعه چند برابر بیشتر از خانوارهای فقیر جامعه برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه می کنند؟

نمودار زیر سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارها در یک دهه اخیر را نشان می دهد. این آمارها از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه مربوط به سال ۱۳۹۵ می باشد.

همان گونه که ملاحظه می شود در حالی که در سال ۱۳۸۶ سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه های خانوارهای شهری ۲۳٫۴ درصد بوده است این سهم در سال ۱۳۹۵ به ۲۲٫۹ درصد کاهش یافته است. در سال های ۹۱ و ۹۲ سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی از کل هزینه خانوارها به بیش از ۲۶ درصد رسیده است که این موضوع عمدتاً به دلیل رسیدن نرخ تورم به بالاتر از ۳۰ درصد بوده است.

افزایش قیمت ها در سال های ۹۱ و ۹۲ باعث شده است تا خانوارها هزینه بیشتری را برای خوراکی ها و آشامیدنی ها پرداخت کنند و همین مسئله باعث افزایش سهم خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارها شده است.

پولدارها چند برابر بی پول ها برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه می کنند؟

نمودار دوم سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری طی ده سال اخیر برای خانوارهای حاضر در دهک اول به عنوان ضعیفترین قشر جامعه و خانوارهای حاضر در دهک دهم به عنوان ثروتمندترین قشر جامعه را نشان می دهد. سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهک اول (ضعیفترین قشر) از ۲۹ درصد در سال ۱۳۸۶ به ۲۶٫۶ درصد کاهش یافته است. همچنین سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهک دهم (ثروتمندترین قشر) در سال ۱۳۸۶، ۱۷ درصد بوده است که این سهم به ۱۶٫۸درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

پولدارها چند برابر بی پول ها برای خوراکی ها و آشامیدنی ها هزینه می کنند؟

در سال ۱۳۸۶ هزینه ای که دهک دهم برای خوراکی های و آشامیدنی های خود در طی یک سال پرداخت نموده است، حدود ۵ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۲۰۷ تومان بوده و این در حالی است که این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۵۹۰ هزار و ۳۷۵ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۸۶ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۸٫۷ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای مصرف خوراکی ها و آشامیدنی های خود هزینه کرده است. در سال ۱۳۹۵ این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۲۰ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۵ تومان بوده و برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۹۲۹ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۵ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۹٫۱ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای مصرف خوراکی ها و آشامیدنی های خود هزینه کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =