کد خبر : 98545
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
-

انفجار در ننگرهار نتیجه خشم آمریکایی‌ها از آتش‌بس بود

انفجار در ننگرهار نتیجه خشم آمریکایی‌ها از آتش‌بس بود

به گزارش قائم آنلاین، روز گذشته همزمان با عید سعید فطر در افغانستان، در حالی که طالبان و دولت افغانستان در خصوص آتش‌بسی چند روزه توافق کرده بودند، انفجاری در ننگرهار قربانی این آتش‌بس شد. در جلسه مصالحه‌ای که در آن نیروهای امنیتی افغانستان و اعضای طالبان حضور داشتند، انفجار خودرویی در شهرک غازی‌ امان‌الله

به گزارش قائم آنلاین، روز گذشته همزمان با عید سعید فطر در افغانستان، در حالی که طالبان و دولت افغانستان در خصوص آتش‌بسی چند روزه توافق کرده بودند، انفجاری در ننگرهار قربانی این آتش‌بس شد.

در جلسه مصالحه‌ای که در آن نیروهای امنیتی افغانستان و اعضای طالبان حضور داشتند، انفجار خودرویی در شهرک غازی‌ امان‌الله شهرستان رودات ننگرهار، منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰ تن شد.

چیزی که در این میان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، ردپای داعش در این انفجار و حضور وی به عنوان فرد شماره یک در ناآرامی‌های اخیر افغانستان است.

«سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل افغانستان در خصوص انفجار روز گذشته ننگرهار که در جلسه مصالحه میان نیروهای طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان اتفاق افتاد، در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به دخالت‌های آشکاری که آمریکا در امور همه کشورها دارد، انفجارها و انتحارات در افغانستان نیز بر اساس گزارش‌ها توسط این کشور مدیریت می‌شود. آمریکا برای مشروعیت بخشیدن به حضور خود در افغانستان، حتی الامکان سعی می‌کند این وضعیت ناامنی در افغانستان ادامه پیدا کند.

وی افزود: از آنجایی که گفت‌وگوی دولت افغانستان با طالبان یا هرگونه شرایطی که منجر به صلح و ثبات در افغانستان شود، هیچگاه مورد پسند آمریکایی‌ها نبوده است، انفجار روز گذشته ننگرهار که منجر به کشته شدن شماری از اعضای طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان شد، و به عهده گرفتن آن توسط داعش، خود نمایانگر شرایط حاد افغانستان و نفوذ داعش در این کشور است که به دست آمریکا و نیروهای سلفی و وهابی مدیریت می‌شوند.

این کارشناس مسائل افغانستان  در خصوص اعلام آتش‌بس توسط دولت افغانستان نیز خاطرنشان کرد: این اعلام آتش‌بس یکجانبه به نوعی ضعف برای دولت افغانستان تلقی می‌شود، چراکه طالبان در مقابل این آتش بس فقط آتش بس ۵ روزه ایام عید فطر را پذیرفت نه آتش بس مداوم و بدون محدودیت را.

ظهوری حسینی تاکید کرد: طالبان از همان روزهای اولی که دولت افغانستان آتش‌بس اعلام کرده بود، آن را نپذیرفت و چندین روز پس از این زمان اعلام کرد که آتش‌بس را پذیرفته است، اما دولت افغانستان این موضوع را به فال نیک گرفت و موثر قلمداد کرد، در صورتی‌که طالبان این آتش‌بس را با شرط مقابله با نیروهای خارجی و داعش پذیرفته بود.

وی تصریح کرد: انفجار در جلسه مصالحه میان نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان، درست پس از به رسمیت شناخته شدن آتش‌بس، نمایانگر این موضوع است که این مصالحه، و مخالفت با نیروهای خارجی، آمریکایی‌هار ا خشمگین کرده آنها به این شکل خواستند که تلافی بکنند و حتی کشته شدن ملافض الله رهبر طالبان پاکستان در افغانستان هم می‌تواند تاییدی بر این موضوع باشد.

ظهوری حسینی افزود: زمانی‌که طالبان اعلام می‌کند که با نیروهای خارجی و آمریکایی مصالحه‌ و آتش‌بس ندارد، دقیقا حملات در این زمان صورت می‌گیرد و طی آن شماری از اعضای طالبان و نیروهای افغان کشته می‌شوند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به کشته شدن ملافضل‌الله گفت: چند روز قبل و به دنبال قبول آتش‌بس میان طابلان و دولت افغانستان، ملافضل الله، رهبر طالبان پاکستان توسط پهبادهای آمریکایی در افغانستان کشته می‌شود و این پیامی آشکار از سوی خشم و نفرت آمریکا با مصالحه و پس از مخالفت طالبان با نیروهای خارجی است.

وی با بیان اینکه طالبان همواره خواستار مذاکره با آمریکایی‌ها بوده‌اند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها مستقیما با وجود اینکه بارها دولت افغانستان را در گذشته دور زده بودند، با طالبان مذاکراتی را انجام دادند، اما در این برهه زمانی، این کشور برای مقابله با طالبان، حضور داعش در افغانستان را تقویت می‌کند.

ظهوری حسینی در ادامه گفت: تعداد زیاد داعشی‌ها و مانور آنها در افغانستان، موقعیت طالبان را تضعیف کرده و این گروه (داعش) به دنبال خدمت برای آمریکایی‌ها در افغانستان هستند. لذا ۵ روزه اعلام کردن آتش بس توسط طالبان و موافقت آنها، نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر روند صلح داشته باشد و از طرفی دیگر، آزادی اعضای حزب اسلامی حکمتیار از زندان‌ها ممکن است این شرایط را برای افغانستان وخیم‌تر و خطرناک‌تر کند و این غفلت به آمریکا اجازه می‌دهد تا به حضور خود در افغانستان را با وجود داعش در این کشور رسمیت دهند.

به گزارش فارس، روز گذشته در جلسه مصالحه میان نیروهای امنیتی افغانستان و اعضای طالبان در ننگرهار، بر اثر انفجار یک خودروی جنگی بیش از ۳۰ کشته و زخمی برجای گذاشت.

این انفجار در زمان آتش‌بس میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =