کد خبر : 98179
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۲۵
-

احتمال بازگشت نظام ارزی چندنرخی

احتمال بازگشت نظام ارزی چندنرخی

به گزارش قائم آنلاین،  مسعود گلشیرازی در گفت‌وگو در اصفهان در خصوص عملکرد دو ماهه سامانه نیما و مدیریت ارزی دولت اظهار کرد: این سامانه از ابتدای ایجاد دارای نواقصی بود و دولت تلاش کرد این نواقص را مطرح کند و رفته رفته عملکرد این سامانه بهبود یافت. وی در ادامه افزود: در حال حاضر

به گزارش قائم آنلاین،  مسعود گلشیرازی در گفت‌وگو در اصفهان در خصوص عملکرد دو ماهه سامانه نیما و مدیریت ارزی دولت اظهار کرد: این سامانه از ابتدای ایجاد دارای نواقصی بود و دولت تلاش کرد این نواقص را مطرح کند و رفته رفته عملکرد این سامانه بهبود یافت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر عملکرد سامانه نیما بهتر از قبل شده و ارز واردکنندگان را از طریق ثبت سفارش تأمین می‌کند.

*لزوم اولویت‌بندی واردات

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: البته هنوز ایراداتی به این سامانه وجود دارد و ایراد اصلی این است که دولت اعلام کرده به همه واردکنندگان ارز تخصیص می‌دهد.

وی در توضیح این اشکال بیان داشت: طبیعی است که بدون اولویت‌بندی نیازهای وارداتی، همه گروه‌ها اعم از اولویت‌های ۹ و ۱۰ نیز برای دریافت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی هجوم آوردند و این اتفاق باعث افزایش ثبت سفارش‌ها و رشد قابل توجه آن شد.

گلشیرازی همچنین تصریح کرد: برای رفع این اشکال باید واردات کالاها اولویت‌بندی شده و ارز به کالای مورد نیاز کشور تخصیص یابد.

*فهرست اولویت‌ها مشخص شده

وی یادآور شد: به گفته مسؤولان دولتی، در حال حاضر فهرست اولویت‌ها از سوی دولت تعیین شده و اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان اعلام داشت: بر این اساس تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در اولویت قرار خواهد گرفت و سایر کالاها در اولویت‌های بعدی قرار خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: تخصیص ارز اگر با هدف تأمین نیازهای اساسی کشور و مواد اولیه صورت گیرد با مشکلی مواجه نخواهد بود.

گلشیرازی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در تحریم‌ها، واردات به راحتی صورت نمی‌گیرد، از این رو ترجیح کارخانه‌ها نیز به تأمین مواد اولیه از داخل است.

*لزوم آزادسازی فروش دلار بخش خصوصی

وی در خصوص کارایی تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و کاهش انگیزه صادرکنندگان مطرح کرد: بهتر است که دولت نیازهای خود را از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی همچون پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان مواد خام تأمین کند و راه را برای فروش ارز بنگاه‌های بخش خصوصی به نرخ‌های دیگر باز کند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان مواد خام، خوراک خود را از دولت می‌گیرند و برگرداندن ارز صادراتی به نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

*بازگشت نظام چند نرخی

وی همچنین تصریح کرد: در خصوص نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بعید است که دولت حاضر به تغییر آن شود، چراکه جامعه ظرفیت نرخ‌های بالاتر را ندارد، اما با تغییر اولویت‌های وارداتی، اولویت‌های فرعی از فهرست خارج خواهند شد و ارز خود را با نرخ دیگر تأمین خواهند کرد و با توجه به بازگشت تحریم‌ها، بازگشت نظام چندنرخی چندان بعید نیست.

گلشیرازی در خصوص راهکارهای افزایش تاب آوری شرکت‌ها در وضعیت تحریم تأکید کرد: شرکت‌ها باید ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند و دولت نیز باید برنامه مشخصی برای کمک نظام بانکی به تأمین کالاهای استراتژیک و سرمایه در گردش صنایع ارائه کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =