کد خبر : 98112
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
-

کشاورزان و بختک توأمان خشکسالی و سرما!

کشاورزان و بختک توأمان خشکسالی و سرما!

به گزارش قائم آنلاین، شاید کشاورزان و باغداران بیش از هر قشر دیگری از ناحیه تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای زمین و تغییرات آب‌وهوایی متضرر شده‌اند. متاسفانه چند سالی است که کشاورزان هم از سرمازدگی‌های بدموقع و دیرهنگام که گاه خود را به فصل گلدهی باغ‌ها می‌رساند، ضرر می‌بییند و هم از بارش‌های سیل‌آسای گاه

به گزارش قائم آنلاین، شاید کشاورزان و باغداران بیش از هر قشر دیگری از ناحیه تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای زمین و تغییرات آب‌وهوایی متضرر شده‌اند. متاسفانه چند سالی است که کشاورزان هم از سرمازدگی‌های بدموقع و دیرهنگام که گاه خود را به فصل گلدهی باغ‌ها می‌رساند، ضرر می‌بییند و هم از بارش‌های سیل‌آسای گاه به گاه که سرمایه آنها را با خود می‌برد.

 در این سال‌ها اقتصاد نحیف روستاییان هم از وقوع خشکسالی و کاهش محسوس بارش‌ها آسیب جدی دیده و هم از سیلاب‌های بدموقع و پراکنش نامناسب بارندگی‌ها. با این همه چشم کشاورزان و خصوصا کشاورزان حاشیه کویر همیشه به آسمان است.

خسارت ۶۲۰ میلیارد تومانی سرمازدگی و خشکسالی به کشاورزان استان

رئیس جهادکشاورزی استان سمنان در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سرمازدگی و خشکسالی هر کدام به ترتیب ۴۰۰ و ۲۲۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان سمنان خسارت وارد کردند.

سیدحسن میرعماد افزود: بخش کشاورزی در استان سمنان هم از ناحیه خشکسالی‌ها و هم از ناحیه سرمازدگی متضرر شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در اکثر استان‌ها تحت‌تاثیر خشکسالی و سرمازدگی‌ها قرار گرفته افزود: متاسفانه کشاورزان در ۱۸ استان کشور از ناحیه سرمازدگی‌های امسال متضرر شدند و این زیان تنها محدود به کشاورزان و بهره‌برداران استان سمنان نیست.

رئیس جهادکشاورزی استان سمنان بر لزوم حمایت از بهره‌برداران ایرانی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه دولت به این حوزه توجه ویژه داشته به‌طوری که تنها در کمتر از سه ماه گذشته ریاست مدیریت بحران کشور دو بار به استان سفر کرده و تقریبا از همه مناطق استان و خصوصا مناطقی که به دلیل سرمازدگی‌های امسال متضرر شدند بازدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمازدگی‌های سال گذشته ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان را تحت‌تاثر قرار دادند ادامه داد: کارشناسان زیان ناشی از این سرمازدگی‌ها را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کردند.

“بیمه محصولات”، راهی برای مقابله با پیامدهای ناشی از حوادث طبیعی

میرعماد در پاسخ به پرسشی در خصوص راه مقابله با این آسیب‌ها گفت: مهمترین راه برای مقابله با این پدیده در درازمدت فعالیت‌های ترویجی و آموزشی است. ضمن آنکه راه کاستن از این زیان‌ها، بیمه محصولات کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا آن دسته از بهره‌برداران، زارعان و باغدارانی که محصولات خود را بیمه کرده بودند کمترین زیان را در این بخش دیدند.

این مدیر مسوول بر ضرورت فرهنگسازی بیشتر در خصوص بیمه محصولات کشاورزی در کشور و استان تاکید کرد و افزود: بیمه کشاورزی در کشور ما کمتر مورد توجه بوده و باید توسعه بیشتری بیابد.

وی ادامه داد: بهره‌بردارانی که از این امکان در سال‌های گذشته استفاده کردند حداقل در تامین معیشت خود مشکلی پیدا نکردند.

رئیس جهادکشاورزی استان سمنان بیان کرد: تلاش ما بر این است که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته بخشی از زیان کشاورزان و بهره‌برداران جبران شود و همزمان در راستای ترویج فرهنگ بیمه به عنوان یک راه‌حل ایمن نیز تلاش شود.

میرعماد با بیان اینکه خشکسالی‌های پی‌در پی به کشاورزی آسیب‌جدی وارد کرده خاطرنشان کرد: این وضعیت در استان سمنان که در حاشیه کویر و در ناحیه نیمه‌خشک ایران واقع شده بحرانی‌تر بوده به‌طوری که برآورد کارشناسان ما این است که خشکسالی امسال افزون بر ۲۲۰ میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرده است.

وی اظهارامیدواری کرد: دولت با جبران بخشی از خسارت‌های این بخش به تقویت اقتصاد کشاورزان در استان کمک کنند.

بی‌تردید یکی از راه‌های کاستن از سنگینی بار زیان ناشی از حوادث طبیعی در بخش کشاورزی، بیمه مزارع و باغات و حتی گله‌ها و دیگر بخش‌های وابسته به این بخش مهم و مولد است.

بیمه بیش از ۶۰ قلم محصول بخش کشاورزی در استان

همچنین علی کیومرثی مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۶۰ محصول در حوزه‌های مرتبط با بخش کشاورزی تحت‌پوشش بیمه قرار دارد گفت: بانک کشاورزی به عنوان یک بانک دولتی همه توان خود را در راستای حمایت از کشاورزان و بهره‌برداران به کار می‌گیرد و اصولا ورود ما به بخش بیمه محصولات کشاورزی و دامی با هدف سوددهی نیست و بیشتر دنبال حمایت از کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه اکثر بیمه از بیمه محصولات کشاورزی به دلیل زیان‌ده بودن آن اجتناب می‌کنند خاطرنشان کرد: با این همه بانک کشاورزی با قوت به این حوزه وارد شده و کشاورزان را حمایت می‌کند.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: بانک کشاورزی در همه سال‌های گذشته در بخش بیمه محصولات کشاورزی متضرر شده به طوری که در سال زراعی گذشته بیش از چهار برابر حق بیمه‌ای که از کشاورزان دریافت کرده بود، خسارت به کشاورزان و فعالان این بخش پرداخت کرده است و همین نشان می‌دهد که این بانک نه دنبال سود بلکه به‌دنبال حمایت از بهره‌برداران این بخش است.

وی بر لزوم توجه بیشتر کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی تاکید و خاطرنشان کرد: بیشترین بیمه در بخش کشاورزی به ترتیب به سه بخش  باغداری، زراعت و دامداری اختصاص داشته است.

به هر روی اخبار علمی و نظرات کارشناسان حکایت از این دارد که ظاهرا پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی پدیده‌ای نیست که به این زودی‌ها به حالت عادی برگردد و گویی ساکنان زمین باید بیش از پیش با این شرایط خو کرده و برای رویارویی و مقابله با آثار سوء ناشی از آن چاره‌اندیشی کنند.

بی‌شک حمایت‌های دولت از یک سو و بهره‌گیری از دستاوردهای علمی و توسعه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی و تجهیز بیش از پیش کشاورزان و بهره‌برداران به سلاح کارای “شناخت و آگاهی” می‌تواند تا حد امکان هزینه‌های کشاورزان و دامداران را در این شرایط کاهش دهد. ضمن آنکه توجه به فرهنگ بیمه نیز راهی مطمئن برای حفظ سرمایه کشاورزان در این شرایط بحرانی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 9 =