کد خبر : 97357
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
-

بهره‌گیری از علم نانو برای کمک به درمان سرطان ریه

بهره‌گیری از علم نانو برای کمک به درمان سرطان ریه

به گزارش قائم آنلاین، با توجه به شیوع سرطان در بین جوامع بشری و تلاش‌های گسترده برای مقابله با این بیماری، همواره تلاش محققان در راستای کاهش اثرات جانبی و افزایش اثربخشی داروهای ضدسرطان است که یکی از راهکارهای مطرح در این زمینه، طراحی سیستم‌های هوشمند انتقال دارو به منظور رهاسازی کنترل شده‌ داروهای ضدسرطان

به گزارش قائم آنلاین، با توجه به شیوع سرطان در بین جوامع بشری و تلاش‌های گسترده برای مقابله با این بیماری، همواره تلاش محققان در راستای کاهش اثرات جانبی و افزایش اثربخشی داروهای ضدسرطان است که یکی از راهکارهای مطرح در این زمینه، طراحی سیستم‌های هوشمند انتقال دارو به منظور رهاسازی کنترل شده‌ داروهای ضدسرطان در بافت هدف است.

به همین منظور محققان ایرانی تلاش کردند تا نانو الیاف مغناطیسی حساس به pH  طراحی کنند که بتوان از آن جهت رهاسازی کنترل شده و آهسته‌ داروی ضدسرطان در بافت سرطانی استفاده کرد.

محققان ایرانی نانوالیافی مغناطیسی ساخته‌اند که به منظور انتقال هدفمند دارو به بافت سرطانی و رهاسازی آن در محل هدف به کار گرفته می‌شود.

این نانوالیاف، آنتی باکتری بوده و نسبت به pH محیط حساس است، هدف از ساخت این نانوالیاف، کمک به درمان سرطان ریه بوده است.

داروهای طراحی شده برای درمان این سرطان، زمان نیمه عمر پایینی دارند که این امر منجر به اثربخشی پایین دارو و مصرف آن در دوزهای بالا می‌شود که خود عوارض جانبی بالایی به همراه دارد.

رهاسازی آهسته‌ این دارو در محل هدف می‌تواند منجر به افزایش اثربخشی دارو و کاهش اثرات جانبی آن شود. استفاده از حامل نانولیفی حساس به pH، مغناطیسی و آنتی باکتری ساخته شده در این طرح می‌تواند در راستای تحقق این امر مؤثر باشد.

در این طرح، از نانوالیاف پلی لاکتیک اسید / کیتوسان و حساس به pH برای رهاسازی آهسته‌ داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین(نوعی داروی ضد سرطان) استفاده شده‌است.

از طرفی از نانومواد اکسیدگرافن به عنوان ماده‌ مغناطیسی برای مسیررسانی مناسب دارو به سلول‌های سرطانی و دی اکسید تیتانیوم برای افزایش مرگ سلول‌های سرطانی ریه به صورت موضعی در ساخت این نانوالیاف استفاده شده‌ است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های محمد ایرانی دانش‌آموخته‌ دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکارانش است.

اخبار مرتبط

امکان انتقال تصویر بر بستر شبکه/ دردسر شرکت‌های آقازاده‌ها برای محققان داخلی

تولید دستگاهی برای اندازه‌گیری پارامترهای جریان آب/ نبود متقاضی مشکل اصلی تجاری‌سازی است

تجاری‌سازی ربات‌های بازرسی خط لوله

بهره‌گیری محققان ایرانی از عصاره دانه سویا در هورمون‌درمانی

استفاده از علف هرز برای سنتز یک کاتالیست پرکاربرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 7 =