کد خبر : 97436
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
-

اجرای ۳ سد جدید با هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومان در مازندران

اجرای ۳ سد جدید با هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومان در مازندران

به گزارش قائم آنلاین، محمد ابراهیم یخکشی پیش از ظهر امروز در نشست با اشاره به این که اقتصاد و معیشت استان، آب پایه است، اظهار کرد: بدلیل عقب ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت های آب و کاهش منابع آب، موضوع آب باید بیش از پیش مورد توجه باشد. یخکشی متوسط بارندگی استان را ۶۲۰

به گزارش قائم آنلاین، محمد ابراهیم یخکشی پیش از ظهر امروز در نشست با اشاره به این که اقتصاد و معیشت استان، آب پایه است، اظهار کرد: بدلیل عقب ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت های آب و کاهش منابع آب، موضوع آب باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

یخکشی متوسط بارندگی استان را ۶۲۰ میلی متر، کل پتانسیل منابع آب را ۶ میلیارد متر مکعب، پتانسیل منابع آب های سطحی را ۴٫۵ میلیارد مترمکعب معادل ۷۵ درصد منابع و پتانسیل منابع آب های زیرزمینی استان را ۵ .۱ میلیارد متر مکعب معادل ۲۵ درصد منابع بیان کرد و افزود: کل بهره برداری از منابع آب استان بالغ بر ۳۴۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۵۶ درصد منابع، بهره برداری ازآب های سطحی در استان بالغ بر ۲۳۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۶۷ درصد مصارف و بهره برداری آب های زیرزمینی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب معادل۳۳ در صد مصارف می باشد.

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران، کل مصرف آب استان را بالغ بر ۳۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان نمود و تصریح کرد: از این مقدار بالغ بر۲۷۸۰میلیون متر مکعب معادل ۶٫۸۱ درصد در بخش کشاورزی، ۳۸۰ میلیون متر مکعب معادل۱۱٫۳درصد در بخش آب شرب،۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۸٫۱ درصد در بخش صنعت و ۱۸۰میلیون متر مکعب معادل ۳٫۵ درصد در سایر بخش ها به مصرف می رسد.

وی به برنامه تامین آب استان اشاره کرد و با بیان این که ظرفیت سد های در دست بهر ه برداری بالغ بر۴۰۰ میلیون متر مکعب می باشد، گفت: افق مهار آب های سطحی در استان بصورت درازمدت بالغ بر۱۸۷۰ میلیون مترمکعب، ۴ طرح در دست ساخت شامل گلورد ، هراز ، تکمیلی البرز، سیستم چالوس، ظرفیت طرح های در دست ساخت بالغ بر۱۰۲۰ میلیون متر مکعب، تعداد سدهای در دست مطالعه۱۰ سد و ظرفیت سدهای در دست مطالعه بالغ بر ۴۵۰میلیون متر مکعب می باشد.

یخکشی، به بهسازی و توسعه آب بندان ها و ساخت ۵ سد پلاستیکی اشاره کرد و یاد آور شد: برنامه ایجاد و توسعه شبکه آبیاری و زهکشی را بعنوان برنامه محوری در دست اقدام داریم.

وی با بیان این که ۹۵ درصد از آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می شود، خاطر نشان ساخت: طرح جامع آب شرب و صنعت و طرح آبرسانی شهری و روستایی در قالب ۹ مجتمع طراحی گردید و به این ترتیب ریل گذاری از اّب زیرزمینی به آب سطحی تغییر می کند.

مدیر عامل آب منطقه ای استان، با اشاره به این که ۷ هزار کیلومتر رودخانه در مازندران وجود دارد که برای ۱۰۰۰ کیلومتر از آن نقشه تهیه و حریم بسترها مشخص گردید و اقدامات ساماندهی صورت گرفته است، گفت: آب، پذیرنده آلاینده هاست و اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهرها، حفاظت کیفی مخازن آب سطحی و تدوین برنامه عملیاتی حفظ محیط رودخانه ها از برنامه های این بخش است. برداشت شن و ماسه محدود شده و تراز برداشت از رودخانه ها کم شده است و رودخانه های استان در حال احیاست.

یخکشی با بیان این که در راستای توسعه برقابی بالغ بر ۷۰۰ مگاوات شناسایی شده است، یاد آور شد: در حوزه گردشگری آبی شاهد تحول در استان خواهیم بود و چهره رودخانه ها و سدها در این راستا دگرگون می شود.

وی با بیان این که آب، یک مقوله اجتماعی است و برنامه مدیریت اجتماعی، فرهنگ سازی و مدیریت بهینه مصرف آب را در دست انجام داریم، افزود: در این راستا برنامه های آموزش کشاورزان را در دست اقدام داریم.

یخکشی با اشاره به این که برنامه تعادل بخشی آب زیرزمینی و توسعه آب های سطحی و آبخوانداری تعریف شده است، افزود: کمیته سازگاری با کم آبی تشکیل شده است و شورای حفاظت منابع آب در استان و شهرستان ها فعال است.

این مسئول با اشاره به این که امسال، سال خشکی است و ۵۰ درصد منابع آب رودخانه های استان و نزولات آسمانی به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان ساخت: با برنامه های تدارک شده سطوح پیش بینی شده مواجه با کم آبی کاهش یافته، در دشت ها، نوبت بندی به خوبی در حال اجراست و کشت جایگزین از سوی جهاد کشاورزی نیز پیگیری می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان، در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی در این حوزه در ۴ سال اخیر اشاره کرد و گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان طرح جدید آبرسانی مصوب شده است، ۳ سد جدید با هزینه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان آماده اجرا شده است و ۱۷۰ پروژه با ۲۵۰ قرارداد در دست اجراست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =