کد خبر : 97414
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
-

آتش در رأی مردم عراق؛ از هشدار درباره جنگ داخلی تا درخواست تجدید انتخابات

آتش در رأی مردم عراق؛ از هشدار درباره جنگ داخلی تا درخواست تجدید انتخابات

به گزارش قائم آنلاین، در پی آتش‌سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رأی در بغداد، در آستانه بازشماری دستی آراء، مقامات سیاسی عراق واکنش نشان دادند. رئیس پارلمان عراق که به پارلمان جدید راه نیافته است، بلافاصله خواستار برگزاری مجدد انتخابات شد اما اغلب گروه‌های سیاسی خواستار تحقیق درباره این حادثه برای روشن شدن کلیه

به گزارش قائم آنلاین، در پی آتش‌سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های رأی در بغداد، در آستانه بازشماری دستی آراء، مقامات سیاسی عراق واکنش نشان دادند.

رئیس پارلمان عراق که به پارلمان جدید راه نیافته است، بلافاصله خواستار برگزاری مجدد انتخابات شد اما اغلب گروه‌های سیاسی خواستار تحقیق درباره این حادثه برای روشن شدن کلیه ابعاد پنهان مربوط به انتخابات اخیر شدند.

در چنین شرایطی، کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز تاکید کرد که این آتش‌سوزی تاثیری بر نتایج انتخابات نخواهد داشت زیرا این کمیساریا علاوه بر برگه‌های موجود در صندوقها، در بایگانی دفتر مرکزی خود، یک نسخه ذخیره دیگر از آراء را نگهداری می‌کند.

مقتدی صدر طی نامه‌ای درباره آغاز جنگ داخلی در عراق هشدار داد

«مقتدی صدر» رئیس ائتلاف «سائرون» و رهبر جریان صدر عراق، بامداد امروز (دوشنبه ۱۱ ژوئن) در واکنش به آتش‌سوزی در مرکز نگهداری آراء انتخابات اخیر که ۱۲ می گذشته برگزار شده بود، طی نامه‌ای درباره خطرناک شدن اوضاع در کشور و آغاز جنگ داخلی هشدار داد.

صدر در عین حال تاکید کرد که پستهای حکومتی نزد او بی‌ارزش‌تر از « آب بینی بز» است. (اشاره به خطبه سوم نهج البلاغة که حضرت علی (ع) در بخشی از  آن می‌فرماید:  دنیای شما نزد من، از آب بینی بز بی‌ارزش‌تر است).

وی در این نامه که در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، خطاب به همه مقامات عراقی، آنها را به کلیه مقدسات عراق و درهای ملت این کشور سوگند می‌دهد و با اشاره به اینکه عراق هنوز زخمی است و هنوز از این زخم خون می‌چکد، تاکید کرد که این کشور نیازمند همکاری و همبستگی است زیرا هنوز از اشغالگری، تروریسم و فساد رنج می‌برد.

وی با اشاره به اینکه عراق مملو از فقیر، مظلوم، یتیم، زخمی، مادر داغدیده، بیوه، سالمند، ناتوان و معلول است، به مشکلات آب، برق، کشاورزی، صنعت، کمبود بودجه، فقدان زیرساخت‌ها و خدمات، مشکلات محیط زیستی و عدم فقدان مرزهای ایمن گریزی زد و اعلام کرد که در کنار تمامی این مشکلات دشمنانی وجود دارند که از هر طرف به آن هجوم آورده‌اند. هنوز در این کشور آثار بعث، ظلم و دیکتاتوری باقی مانده است.

رهبر جریان صدر در ادامه خطاب به شخصیت‌های سیاسی این کشور می‌گوید: درگیری برای پست و کرسی و نفوذ و قدرت و حکومت کافی است. آیا زمان آن نرسیده که اشغالگری و نفوذ خارجی متوقف شود؟ آیا زمان توقف بمب‌گذاری‌ها، انفجارها و تروریسم فرا نرسیده‌است؟ آیا هنوز زمان توقف درگیری‌ها و ترورها نیامده است؟ آیا زمان آن نشده که با شرافت، عفت، برادری و صلح در عراق گرد هم آییم؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که به جای آتش زدن صندوق‌های رای یا برگزاری انتخابات برای کسب یک یا دو کرسی، در یک صف برای سازندگی و‌ آبادانی کشور قرار گیریم؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که سلاح را کنار بگذاریم و آن را به جای انبار کردن در مساجد و حسینه‌ها و انفجار و کشتن افراد بی‌گناه، به دولت تحویل دهیم؟…تا کی باید برخی در عراق در برابر اراده خارجی پشت مرزها خوار و ذلیل باشند؟

وی در ادامه با اشاره به آرزوهایش برای عراقی شکوفا و قدرتمند تاکید کرد که نمی‌خواهد مانند کسانی که زمانی دو سوم عراق را فروختند، به دنبال جنگ داخلی در عراق باشد. صدر افزود: نه، ما طرفی در آن نخواهیم بود .گفتم که پستها و مناصب را بگیرید و میهن را برای من بگذارید. هرگز میهن را به خاطر کرسی‌ها[ی پارلمان] نخواهم فروخت. هرگز ملت را به خاطر قدرت نخواهم فروخت و تنها عراق است که برای من اهمیت دارد و پستها  برای من از آب بینی بز هم بی‌ارزش‌تر است.

رئیس دفتر سیاسی جریان صدر: این حریق  بازی با سرنوشت عراق بود

«ضیاء الاسدی» مسئول دفتر سیاسی رهبر جریان صدر عراق در واکنش به این حادثه اظهار داشت: حریق انبارهای کمیساریای انتخابات در «الرصافه» تلاش برای هدف قرار دادن آرای فقیران و محرومان است و بازی با سرنوشت عراق به شمار می‌رود.هر کس عامدانه اقدام به آتش زدن  این مرکز کرده است  هدفش یا ابطال انتخابات بوده یا از بین بردن برگه‌های حشوی که در پروسه انتخابات وارد شده بود. برگه‌های که رئیس برکنار شده کمیساریای عغالی انتخابات عراق دو روز پیش درباره آنها هشدار داده بود.

وی در گفت‌وگو با «الجزیرة» اظهار داشت: درست است که تخلفاتی در این انتخابات صورت گرفته بود اما نیازی به برگزاری مجدد آن نیست.

«سلیم الجبوری»: این حادثه عمدی و جنایتی برنامه‌ریزی شده بود

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق این حادثه را اقدامی عامدانه و جنایتی برنامه‌ریزی شده توصیف کرد و خواستار برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی شد.

وی طی بیانیه‌ای که در «السومریة» منتشر شد گفت: جنایت آتش‌سوزی در انبارهای ویژه نگهداری آراء در منطقه «الرصافه»، عامدانه و جنایتی برنامه‌ریزی شده بود که هدف از آن، پنهان کردن تخلفات و تقلب‌های صورت گرفته در پروسه انتخابات و فریب ملت عراق و تغییر خواست و انتخاب آنها بود.
رئیس پارلمان عراق در ادامه از کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق و نهادهای نظارتی و رسانه‌ها خواست تا جزئیات این حادثه را پیگیری کنند و به مردم ارائه دهند با شفافیت و بی‌طرفی تمام جزئیات را ارائه دهند.

الحکیم: نباید فرصت و اجازه دستکاری نتایج انتخابات را داد

سید عمار الحکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور، با ابراز نگرانی شدید از حادثه آتش سوزی انبار کمیسیون انتخابات، درباره از دست رفتن آرای شهروندان عراقی هشدار داد و خواستار محاکمه مسببان آتش سوزی انبار کمیسیون انتخابات شد.

وی با اشاره به این موضوع که رأی دهندگان تمام سختی ها را پشت سر گذاشتند تا نمایندگان خود را انتخاب کنند، از مسئولان بلند پایه کشوری خواست تا برای بررسی دلایل این نقض حقوق آشکار کمیته تحقیقاتی تشکیل دهند.

ایاد علاوی خواستار تشکیل دولت پیشبرد امور برای برگزاری مجدد انتخابات شد

«ایاد علاوی» رئیس ائتلاف انتخاباتی «الوطنیة» و معاون رئیس‌جمهور عراق از طرف‌های سیاسی عراق خواست تا دولت پیشبرد امور را تشکیل دهند تا انتخاباتی جدید به دور از هرگونه تقلبی برگزار کند.

درخواست «اسامة النجیفی» از «حیدر العبادی»

«اسامة النجیفی» رئیس ائتلاف «القرار» نیز از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق خواست تا تحقیق درباره آتش‌سوزی در مراکز نگهداری آراء انتخابات در الرصافه را به وظایف کمیته عالی وزارتی کشور بیافزاید زیرا این اقدام صورت گرفته خطرناک است و باید با این خطر مقابله و پیامدهای آن را مهار کرد.

وی طی بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام صورت گرفته، اهانت به رای مردم عراق است و راس بحرانی خواهد بود که می‌تواند پیامدهای خسارت‌بار و منفی زیادی به همراه داشته باشد.

نجیفی در ادامه از نخست‌وزیر عراق خواست تا هر چه سریعتر نتایج تحقیق درباره این حادثه را به اطلاع مردم برساند و راه را بر روی کسانی که منافع کشور عراق برایشان اهمیتی ندارند و در راستای رسیدن به منافعشان از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند، ببندد. وی همچنین خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ سلامت صندوق‌های رای در سایر استانهای عراقی شد.

«حیدر العبادی» دستور تشدید تدابیر امنیتی در سایر مراکز نگهداری آراء در کشور را صادر کرد

نخست‌وزیر عراق نیز در واکنش به این حادثه، دستوراتی را به کلیه فرماندهی‌های عملیاتی در استان‌های عراق ابلاغ کرد و خواستار تشدید تدابیر لازم برای حفاظت از انبارهای نگهداری آراء انتخابات اخیر عراق شد و تاکید کرد که وی تمامی گروه‌های تروریستی را که می‌خواهند با امنیت و انتخابات عراق بازی کنند، تحت پیگرد قرار می‌دهد.

وی طی بیانیه‌ای افزود که به متخصصان در اداره شواهد کیفری و اداره دفاع مدنی دستور داده تا درباره این حادثه تحقیق کنند و با تدوین گزارشی مفصل، به بررسی این حادثه و خسارات وارده بپردازند.

العبادی تاکید کرد: آتش‌سوزی در انبارهای نگهداری آراء انتخابات که امروز با سالگرد اشغال موصل از سوی داعش همزمان شده است، بیانگر یک برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن عراق و شیوه دموکراتیک آن است. ما تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و با مشتی آهنین با تمام کسانی که با امنیت کشور و شهروندان عراقی بازی می‌کنند، برخورد خواهیم کرد.

کمیساریای عالی انتخابات: آتش‌سوزی تاثیری در نتایج انتخابات ندارد

کمیساریای عالی انتخابات عراق با انتشار بیانیه‌ای درباره این آتش‌سوزی عمدی اعلام کرد: ما خبر آتش‌سوزی در دفتر انتخابات بغداد – الرصافه را از سوی طرف‌های امنیتی دریافت کردیم و مستقیما به همراه وزیر کشور، رئیس کمیته عالی امنیتی انتخابات، فرماندهی عملیات بغداد و تیم‌های دفاع مدنی، شواهد کیفری و تحقیقات کیفری به محل حریق اعزام شدیم.

به نوشته «عراق پرس» بر اساس این بیانیه‌، حریق کاملا مهار شده و تحقیقات از طریق سرویس‌های امنیتی برای بررسی دلیل این آتش‌سوزی در جریان است. اما این حریق بر نتایج انتخابات اثری نخواهد داشت زیرا ما صفحه‌ها و برگه‌هایی احتیاطی علاوه بر برگه‌های ریخته شده در صندوق‌های رای‌گیری، داریم که در دفتر اصلی و دفتر انتخابات الرصافه نگهداری می‌شوند. این اقدام در راستای سیاست کمیساریای عالی انتخابات برای حفظ آراء مردم و دستاوردهای انتخابات صورت گرفته بود.

نظارت مستقیم وزیر کشور عراق بر تحقیقات مربوط به پرونده آتش‌سوزی

«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق، امروز برای دومین بار پس از گذشت کمتر از ۱۲ ساعت از بازدید اولیه‌اش، از محل حادثه آتش‌سوزی بازدید و تدابیر امنیتی اتخاذی در این مکان را از نزدیک بررسی کرد.

وی دیروز در نخستین بازدیدش اعلام کرد که تحقیقات لازم درباره این پرونده آغاز شده است.

واکنش جنبش عصائب اهل الحق به درخواست برای برگزاری مجدد انتخابات

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق ضمن مخالفت با برگزاری مجدد انتخابات طی پستی در توئیتر نوشت: کسانی که خواستار برگزاری مجدد انتخاباتند، دغدغه‌ای جز دستیابی به منافع شخصی خود علیه منافع کشور و وارد کردن آن در مسیری نامعلوم ندارند.

«نعیم العبودی» سخنگوی فراکسیون عصائب در گفت‌وگو با «شفق نیوز» نیز گفت: برگزاری مجدد انتخابات به دلیل اقدامات حقوقی و قانونی غیرممکن است.

وی افزود : ما به همراه سایر فراکسیون‌های سیاسی تلاش می‌کنیم تا حکم دادگاه فدرال و تدابیر قانونی آن، فصل الخطاب باشد.

رئیس کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق: این آتش‌سوزی یک رسوایی بود

«عادل النوری» رئیس کمیته حقیقت‌یاب پارلمانی عراق درباره این آتش‌سوزی به «العربی الجدید» گفت: این حریق عمدی بود و آن دسته از اعضای کمیساریای عالی انتخابات که فعالیتشان تعلیق شده بود، پشت آن قرار دارند. این جنایت؛ یک جرم گذرا نیست بلکه یک رسوایی است و ما از نخست‌وزیر و دستگاه قضایی می‌خواهیم که با این موضوع مانند یک پرونده مربوط به حاکمیت و تهدید امنیت ملی و روند سیاسی عراق برخورد کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =