کد خبر : 93223
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
-

خوش‌ به حال جایی که «کاوه مدنی» آنجاست!

خوش‌ به حال جایی که «کاوه مدنی» آنجاست!

به گزارش قائم آنلاین، رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند. آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست: *** (روزنامه‌های اصولگرا) نگاهی به نتایج جنگ ایران در دو جبهه ارضی و ارزی کیهان:

به گزارش قائم آنلاین، رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

***

(روزنامه‌های اصولگرا)

نگاهی به نتایج جنگ ایران در دو جبهه ارضی و ارزی

کیهان: این روزنامه در سرمقاله خود که حسین شمسیان آنرا نوشته،‌ به دو عرصه جنگ ارضی و ارزی ایران اشاره کرده است.

کیهان با اشاره به جنگ نیابتی ایران با آمریکا در سوریه برای دفاع از این کشور و نیز با اشاره به بحران ارزی اخیر، تأکید می‌کند که علت تلاطم نرخ ارز هم آمریکا بوده است اما چرا ایران در جبهه جنگ با سوریه پیروز شده اما دولت در جبهه جنگ ارزی، توفیقی نداشته است؟!

شمسیان تصریح می‌کند:

«در جبهه ارضی، فرماندهان ما حرف گوش کردند،کمر بستند و کار آنگونه پیش رفت که داعش نه تنها نتوانست به ایران اسلامی چپ نگاه کند، بلکه آنها را در عراق و سوریه هم سرکوب و منکوب کردیم و به اربابان عربستانی و آمریکایی‌شان هم سیلی فراموش ناشدنی زدیم.
اما در جبهه ارزی، آن نصایح –اقتصادی مقام معظم رهبری- عملیاتی نشد. نه در این دولت و نه در دولت قبل. مقامات ما همچنان فکر می‌کنند که شکستن آقایی دلار یعنی به جای دلار، یورو مصرف کنیم! حتی آقای رئیس‌جمهور، جلب سرمایه خارجی را مقدمه و نماد اقتصاد مقاومتی می‌داند و عده‌ای دیگر از تکنو‌کرات‌ها، خرید هواپیما و خودرو فرانسوی را به معنی مشارکت فعال در اقتصاد جهانی می‌دانند!
نتیجه هر دو میدان پیش روی ماست. ما در یک نبرد هستیم، اما دو راهبرد در پیش گرفته‌ایم.»[۱]

حماقت آمریکا بی‌پاسخ نمی‌ماند

رسالت: سیدمسعود علوی در سرمقاله امروز رسالت با اشاره به حمله موشکی اخیر آمریکا و متحدانش به کشور سوریه می‌نویسد:

«حمله موشکی سحرگاه آمریکا و متحدان او در اروپا عبرت مهمی برای ما دارد. این عبرت آن است که اولاً توانایی های نظامی به ویژه موشکی خود را حفظ نموده و به سرعت توسعه دهیم. ثانیاً فریب اروپا را نخوریم که اجرای برجام منوط به مذاکرات منطقه ای و موشکی است. آنها همان طور که به برجام عمل نکردند، به هر تعهدی که بعداً خواهند داد نیز عمل نخواهند کرد. برجام موشکی یک سراب است. این حمله نشان داد موشک، حرف اول را در منازعات نظامی فعلی منطقه می زند. صداهایی که گاهی در داخل مبنی بر پذیرش برجام موشکی شنیده می شود، شریک جنایات و ماجراجویی ها و حمله احتمالی موشکی آمریکا هستند و آنها قطعاً خائن به ملت و کشور می‌باشند. قدرت موشکی ایران امروز نقش بازدارندگی دارد. این قدرت حافظ صلح و ثبات و امنیت کشور است به طوری که وقتی آمریکا به سوریه حمله می کند، مفهوم این رخداد این است که قدرت موشکی ما حتی حافظ جان رزمندگان در خارج از مرزهای استراتژیک ماست. حماقت آمریکایی ها در حمله اول به سوریه البته بی پاسخ نمی ماند. آنها به زودی ضربه را از جایی دریافت خواهند کرد که هرگز به آن فکر نکرده‌اند.»[۲]

جریان «غیر انقلابی» به دنبال شالوده‌شکنی ایدئولوژیک

صبح نو: این روزنامه با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به یک پایگاه نظامی در سوریه و شهادت چند رزمنده ایرانی نوشته است: تعرض‌های مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته است. ‌تعبیری که دبیرکل شجاع حزب الله لبنان به کاربرد که حمله به T4 وضعیت منازعه میان ایران با دشمن دیرینه‌اش را وارد مرحله‌ای جدید کرد. ذائقه این مرحله جدید، جسارت و تعدی دشمن تفنگ به دست و کم عقل است که در پیوند با پول سعودی و شعار آمریکایی می‌خواهند جنگ نیابتی با ایران را توسعه دهد. در چنین شرایطی فرض عقلایی این است که به تعدی‌گری پاسخ متقارن یا نامتقارن داده شود (که این امر مسبوق به سابقه است) در چنین وضعیتی افکار عمومی کشور می‌بایست همراه و همگرا باشند. به نظر می‌رسد جریان«غیر انقلابی» که اکنون سکان اداره بخش‌هایی از حاکمیت را به همراه دارد و دچار تردیدهایی است که زمینه تقویت «ضد انقلاب» را فراهم آورده و محتوای نوعی شالوده شکنی ایدئولوژیک را ایجاد کرده است.

صبح نو، می‌افزاید: در چنین شرایطی، آماده‌سازی افکار و انگیزه‌ها نیازمند بازخوانی تجربه اشغالگری صهیونیسم و ظلمی است که در تمامی جهان فراگیر ساخته و تمامی مردمان آزاداندیش را نسبت به خود متنفر کرده است. فیلم‌ها، مستندها، رمان‌ها، پژوهش‌ها و… مرتبط با سلطه صهیونیسم جهانی، عقبه فکری، عقیدتی و رفتاری مقابله با اسرائیل را پشتیبانی می‌کند. در این بخش امید‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد؛ ادبیات با جدیت در حال تولید و تولد آثاری است که می‌تواند انگیزه‌های ملی را بر مبارزه تقویت کند. در سینما و فیلم محتواهای محدودتری وجود دارد اما خوشبختانه نهضت بین‌المللی مقابله با اسرائیل بسیار پرکار و فعال است  و خلل‌های داخلی را جبران می‌کند.[۳]

مذاکره به زبان موشک

سیاست روز: این روزنامه در سرمقاله خود به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر ضرورت گفت‌وگو با ایران درباره سوریه اشاره کرده است.

قاسم غفوری که این سرمقاله را نوشته، گفته است:‌ کشورهایی مانند فرانسه که اقدام به موشک‌باران عضو سازمان ملل در حمایت از تروریست‌ها می‌کنند قطعا صلاحیت صحبت از مذاکره و روند سیاسی را ندارند چرا که اگر در رفتار آنها برای رویکرد سیاسی صداقتی وجود داشت هرگز اقدام به بمباران سوریه نمی‌کردند. موشک‌باران سوریه در حمایت از تروریسم واهی بودن رویکرد مذاکراتی آنها را نشان می‌دهد. در همین حال طرح موضوع مذاکره سیاسی با ایران و روسیه برای حل بحران سوریه در شرایطی که چند روز از موشک‌باران سوریه می‌گذرد بیانگر آن است که غرب از یک‌سو به دنبال انحراف افکار عمومی از جنایتی است که خود در سوریه رقم زده و سعی دارد با ادعاهای دیپلماتیک پرونده سیاه خود را پنهان ‌سازد.[۴]

***

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

دکتری که در شرایط خطیر زندان اوین درگذشت

شرق: این روزنامه در سرمقاله‌ای به قلم فریدون مجلسی با اشاره به حمله آمریکا و متحدینش به سوریه نوشته است: تصور نمی‌رود روسیه خطر مقابله با آمریکا را برای حفاظت از سوریه یا بشار بپذیرد.

مجلسی در این سرمقاله البته جملات عجیبی را نیز نوشته است. مثل «دولت ترامپ موفقیت خود را تا حدودی مدیون تندروی دلواپسان ایرانی است» و «در ماه‌های اخیر درگذشت دکتر کاووس سیدامامی، استاد ایرانی- کانادایی جامعه‌شناسی و فعال محیط زیست، در شرایط خطیر در زندان اوین روابطی را که در صورت بهبود می‌توانست گشایش اقتصادی مهمی برای ایران و با توجه به صدها ‌هزار ایرانی‌تبار کانادایی فراهم کند، به بن‌بست کشاند.»[۵]

اظهارات مجلسی درباره سیدامامی در حالی است که سیدامامی یک جاسوس بود که در زندان دست به خودکشی زد. فیلم خودکشی سریع او به استحضار نمایندگان مجلس نیز رسیده است.

مدیرعامل آمریکا کیست؟

اعتماد: سرمقاله اعتماد را هم فریدون مجلسی نوشته است!

او می‌گوید: دیدگاه جیمز کومی، رییس سابق اف بی آی در خصوص عدم صلاحیت دونالد ترامپ کاملا صحیح است، چرا که ترامپ برای ریاست جمهوری کشوری مانند امریکا هیچ گونه صلاحیتی ندارد، زیرا در روابط بین المللی قضاوت روی یک فرد به دلیل اینکه در راس قدرت قرار گرفته به کل مردم یک کشور بسط داده می شود.
این موضوع در خصوص آقای ترامپ از روز اول ریاست جمهوری ایشان وجود داشته است. از همین رو می توان گفت که دونالد ترامپ بیشتر شبیه مدیرعامل امریکا است تا رییس جمهور آن. این دو سمت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند که دونالد ترامپ در موقعیت مدیرعاملی قرار گرفته است. از همین رو قصد دارد با زور تصمیمات خود را اجرایی کند.[۶]

خوشبحال جایی که «کاوه مدنی» آنجاست!

آرمان امروز: اسماعیل کهرم، مشاور سابق سازمان محیط و از فعالان اصلاح‌طلب در سرمقاله این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به استعفای «کاوه مدنی» معاون سازمان محیط زیست که البته شائبه‌ها و اسنادی درباره او و رفتارهایش وجود دارد؛ مدعی نخبه بودن او شده و نوشته است:‌

«نمونه‌اش کاوه مدنی که با عشق و علاقه به ایران آمد در حالی‌که دانشیار امپریال کالج لندن بود و نه تنها در انگلستان که در سطح دنیا کار کرده بود. او دارای مدرک فوق دکترا بود ولی با کمال تاسف کاری کردیم که بعد از رفتنش در شعری نوشت که با میل خودش رفته و استعفایش را بعد از رفتن فرستاد. اما اگر بخواهیم در دنیا سرفراز شویم نیاز به این نخبه‌ها داریم.»

او می‌افزاید:‌ با یکی از خبرنگاران شرط بستم که کاوه مدنی تا شش ماه بیشتر دراینجا دوام نمی‌آورد و حالا من شرط را برده‌ام! اینجا شرایط برای کارکردن چندان مناسب نیست و متاسفانه سنگ اندازی شاخص و مهارت محسوب می‌شود. خوشحالم برای جهان که کاوه مدنی به جایی می‌رود که می‌تواند کار کند.

کهرم در خاتمه یادداشت خود از رئیس سازمان محیط زیست هم انتقاد کرده که چرا از کاوه مدنی دفاع نکرده است![۷]

امر مسلم آنست که در ادامه رسوایی بزرگ امنیتی و جاسوسی اخیر در سازمان محیط زیست، استعفای آقای مدنی هم بخشی از همین رسوایی بوده است. در این میان اما کنایه زدن در این زمینه که فردی مثل سیدامامی دکتر بوده و یا آقای مدنی، استاد یک دانشگاه انگلیسی و نخبه بوده است؛ رفتار بخردانه و امنیت‌سازی تلقی نمی‌شود.

مسئله مهم دیگر نیز نبود قحط‌الرجال در ایران اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون تمام مشکلات بزرگ خود را به مدد نخبگان متعهدی که در داخل کشور حضور دارند حل کرده و این فرایند پس از این نیز ادامه خواهد داشت.

قابل تأمل آنکه علیرغم ادعای فعالان اصلاح‌طلب محیط زیست مبنی بر خروج نخبگان این حوزه از کشور، اما نه تنها تاکنون ید بیضایی از این نخبگان به گوش مردم و رسانه‌ها نرسیده است بلکه شاهد التهاب بیشتری در برخی مشکلات زیست‌محیطی و ورود جواسیس به کشور در پوشش مسائل محیط زیستی بوده‌ایم!

شورای شهر تهران اثبات کرد شهردار را فرآیندمحور انتخاب می‌کند…

ایران: سرمقاله این روزنامه دولتی را پروانه مافی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و راجع به الزامات و معیارهای انتخاب شهردار تهران نوشته است.

او می‌گوید:‌ برخی معیارها که شاید در گذشته کمرنگ‌تر بودند، امروز باید پررنگ شوند. همانطور که اشاره کردم توانایی راضی نگه داشتنِ ذینفعان متعدد و متکثر شهری، امروز یک معیار اساسی در انتخاب شهردار تهران است. شهردار آینده تهران باید بتواند با نهادهای قدرت در شهر تهران تعامل داشته باشد و از این منظر توانایی تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای قدرت، مهم‌ترین ویژگی است. شهرداری که از این ویژگی برخوردار باشد و بتواند در عمل هم آن را اجرایی کند، ثمرات زیادی خواهد داشت.

مافی همچنین تأکید می‌کند:‌ شورای شهر پنجم نشان داده که شهردار را فرآیندمحور انتخاب می‌کند. ابتدا باید فرآیند انتخاب شهردار توسط شورا مشخص شود، سپس گزینه‌های محتمل توسط اعضا معرفی شوند.[۸]

***

۱_ http://kayhan.ir/fa/issue/1259/2

۲_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/17600

۳_ http://sobhe-no.ir/newspaper/452/1/17952

۴_ http://www.siasatrooz.ir/vdcb0fb8srhbg9p.uiur.html

۵_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=185581

۶_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3730136

۷_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/218322

۸_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/463881

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × دو =