کد خبر : 92177
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
-

مطرح شدن بحث تعلیق برجام سبب نوسانات نرخ ارز شد

مطرح شدن بحث تعلیق برجام سبب نوسانات نرخ ارز شد

به گزارش قائم آنلاین، درباره بی‌ثباتی که در بازار ارز کشور وجود دارد، اظهار کرد: در اقتصاد مفهومی به نام انتظارات وجود دارد. وی ادامه داد: انتظارات اگر خوش‌بینانه باشد به نفع تغییرات اقتصادی است و اگر بدبینانه باشد مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند. استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه رفتارهای ترامپ باعث مطرح

به گزارش قائم آنلاین، درباره بی‌ثباتی که در بازار ارز کشور وجود دارد، اظهار کرد: در اقتصاد مفهومی به نام انتظارات وجود دارد.

وی ادامه داد: انتظارات اگر خوش‌بینانه باشد به نفع تغییرات اقتصادی است و اگر بدبینانه باشد مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند.

استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه رفتارهای ترامپ باعث مطرح شدن بحث تعلیق برجام شده است،افزود: این نگرانی به بازار ارز تزریق شده است و برخی‌ها این طور تصور می‌کنند که ما ممکن است در آینده برای تامین ارز با مشکل مواجه شویم.

وی اضافه کرد: مردم این طور پیش‌بینی می‌کنند که دلار در کشور کم شده و همین پیش‌بینی نامناسب زمینه افزایش نرخ دلار را فراهم می‌کند.

احسانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نامناسب باعث جلو انداختن تقاضاهای مردم می‌شود، در بازار مالی رفتاری به نام توده‌واری و اسم غیر علمی آن گله‌ای است، وقتی عده‌ای نسبت به خرید اقدام می‌کنند مابقی به این موضوع دامن می‌زنند.

وی با اعلام اینکه آیا این موضوع قابل پیش‌بینی بوده است که در حال حاضر با التهاب شدید در بازار مواجه نشویم، گفت: به نظرم وقتی تحریم ایجاد می‌شود، انرژی هسته‌ای بهانه است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دشمن بنا به هر دلیل به دنبال انزوای ایران اسلامی است، بهانه‌های دشمن ادامه دارد، راه معقولی که ممکن است بهینه نباشد بحث تقویت ارتباط با کشورهای همسایه است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تهاتر مدنظر شما هست، افزود: هم بحث تهاتر و هم تبادل پولی و مالی مطرح می‌شود که در کنار آن می‌توان توافقات مالی با دیگر کشورها منعقد کرد.

احسانی در پاسخ به این سئوال که آیا ما نتوانستیم ارتباط اقتصادی مناسب با همسایگان خودمان داشته باشیم، گفت: این موضوع هم مطرح است، اما ممکن است که همه نیازمندی‌های ما در کشورهای همسایه تامین نشود، باید نیازسنجی مناسبی نسبت به تامین کالا در بین کشورهای همسایه باشیم.

وی اضافه کرد: همه نیازهای ما توسط همسایگان رفع نمی‌شود، بنده این موضوع را شنیدم که حدود ۲۵ درصد از نیازهای ما توسط کشورهای غیرهمسایه تامین می‌شود، این ۲۵ درصد در برابر ۷۵ درصد رقمی نیست که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی نظرش در ارتباط با تبعات نوسانات ارزی در کشور اینطور مطرح کرد: دولت این وضعیت را مدیریت می‌کند، تجربه کنترل ارز را در زمان تحریم اول داشتیم، ۱۰ گروه تعریف کردند و نیازهای ارزی را اولویت قائل شدند و امروز ۴ هزار و ۲۰۰ را تعریف کردند و اگر این مکانیزم را اجرایی کنند، کشور چندان دچار تبعات اقتصادی نمی‌شود و به‌زودی این مشکلات رفع می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 9 =