کد خبر : 87400
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۸:۰۵
-

وزن کردن روزانه هیجان انگیز یا دلسردکننده؟

وزن کردن روزانه هیجان انگیز یا دلسردکننده؟

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از کرمانی داشتن ترازوی وزن کشی در هر خانه تقریبا چیزیست عادی. اما آیا چک کردن وزن خود چیز خوبی است؟ آیا چک کردن وزن خود برای اینکه بفهمیم همچنان در مسیر برنامه هستیم یا خیر ناسالم است؟ و یا ترازوی وزن کشی میتواند بزرگترین خرابکار در برنامه‌ای که

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از کرمانی داشتن ترازوی وزن کشی در هر خانه تقریبا چیزیست عادی. اما آیا چک کردن وزن خود چیز خوبی است؟ آیا چک کردن وزن خود برای اینکه بفهمیم همچنان در مسیر برنامه هستیم یا خیر ناسالم است؟ و یا ترازوی وزن کشی میتواند بزرگترین خرابکار در برنامه‌ای که داریم باشد، چیزی که سلامت و حتی اعتماد بنفس مان را تهدید میکند.

 

وزن کردن روزانه هیجان انگیز یا دلسردکننده؟

 

بعد از سال‌ها کار در زمینه رژیم غذایی و ویزیت تعداد زیادی بیمار، این را فهمیدم که بسیاری از مردم، مخصوصا خانم‌ها، با دیدن ارقام خاصی روی ترازو احساس کنترل بر شرایط و کامل بودن میکنند. آن‌ها با دیدن این ارقام جادویی به نوعی احساس با ارزش بودن، خوشحالی میکنند.

اما اگر این رقم ظاهر نشود، حالشان گرفته میشود و ممکن است از خودشان متنفر شوند و یا قضاوت نادرستی از بدن و حتی زندگی خودشان بکنند. همین اتفاق ممکن است در مورد بعضی آقایان هم صدق کند، مخصوصا اگر در تلاش برای عضله سازی و کاهش وزن باشند.

برای بعضی وزن کردن روزانه میتواند هیجان انگیز باشد، بخصوص کسانی که تازه یک برنامه غذایی یا یک برنامه ورزشی را شروع کردند.

اما بر اساس تجربه‌ای که من کسب کرده ام، وزن کشی روزانه بسیار دلسرد کننده‌تر از انجام ندادن این کار است. حتی اگر اعداد دائم در حال پایین رفتن باشند، با این کار به نظر میرسد ارزش تلاش خود را روی ارقام ترازو متمرکز کردیم و دلیل اصلی را فراموش کردیم: سلامتی!

بسیاری از کسانی که میخواهند وزن کم کنند در آینده زندگی میکنند: ” وقتی به فلان وزن برسم میتوانم این لباس را بپوشم ” ” اگر ۱۰ کیلو کم کنم خوشحال‌تر خواهم بود ” جملات مشابهی که به خود گفتید در ذهنتان جرقه زد نه؟

این نوع تفکر باعث میشود متوقف شوید، اگر این اعداد جادویی را روی ترازو نبینید زندگی به پایان میرسد، دلیل مورد حمله قرار گرفتن بیشتر افراد توسط نا امیدی همین گونه افکار غیر واقع گرایانه است.

رسیدن به ارقامی که در ذهن دارید شاید زمانی که دبیرستان و یا دانشگاه میرفتید امکان پذیر بود، اما با بالا رفتن سن، بدن تغییر میکند: بچه دار میشویم، هورمون‌ها از حالت عادی خارج میشوند، و سوخت وساز بدنمان کند میشود.

البته این موضوع به آن معنا نیست که دیگر نمیتوانید به وزنی که وقتی ۲۰ سال داشتید (و یا وزنی که آن زمان میتوانستید به آن دست پیدا کنید) برسید، اما دیگر آن وزن، وزن سالمی برای حال حاضر شما نیست.

اولین چیزی که به مراجعین خود میگویم این است که ترازوی خود را کنار بگذارند و یا جایی بگذارند که هر روز چشمشان به آن نیوفتد. وقتی هر روز خود را وزن کنیم سریع دلسرد میشویم و فکر میکنیم هر کاری کردیم بی فایده بوده است.

افراد وقتی به این نقطه در ذهن خود میرسند، عادات سالمی که داشتند را رها میکنند و به پرخوری رو می‌آورند که این کار باعث میشود سر جای اول باز گردند، و یا خیلی ساده تسلیم میشوند.

کنترل شدن توسط چند شماره اصلا جالب نیست. معمولا وزنمان بر ما حکومت میکند: آنچه میخوریم و نحوه‌ی عملکردمان را کنترل میکند. مراجعینی داشتم که اعتراف کرده اند که به مهمانی نمیروند، چون دو یا سه کیلو با وزن هدفشان فاصله داشتند. بعضی نیز گفتند که لباس‌هایی میخرند که دو سایز کوچکتر است تا برای وزن کم کردن انگیزه پیدا کنند.

ما از آنچه مهم است جدا شده ایم: واقعی زندگی کنیم، با دیگران ارتباط برقرار کنیم، خود را همینطور که هستیم قبول کنیم، سلامت داخلی خود را حفظ کنیم و تفریح داشته باشیم.

سلامت از درون ما شروع و باعث شادی میشود. اگر اجازه دهید یک شماره روی ترازو احساسی که درباره خودتان دارید را کنترل کند، بهتر است نگاهی عمیق‌تر به آنچه برایتان مهم است بکنید.

میخواهید زندگی را در انتظار یک شماره روی ترازو سپری کنید، یا میخواهید سالم غذا بخورید، ورزش کنید، بخندید، بازی کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و خوش بگذرانید؟ تصمیم با شماست.

مطلبی که خواندید کاری بود از: ملیسا کستلو، بنیان گذار (Karma Chow)، متخصص تغذیه، نویسنده و آشپز مشهور. ملسیا چندین کتاب در زمینه تغذیه و روش‌های زندگی بهتر دارد. همچنین او با نشریاتی، چون Women’s Health و Shape magazine همکاری مرتب دارد. او در چندین برنامه تلوزیونی نیز ظاهر شده و همکاری میکند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + یازده =