کد خبر : 85371
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
-

مهره‌های «شیطان خاورمیانه» در حال سوختن

مهره‌های «شیطان خاورمیانه» در حال سوختن

به گزارش قائم آنلاین،  سید کاظم صادقی نوشت: امارات عربی متحده سیاست متفاوتی را در مقایسه با گذشته در پیش گرفته است. امارات آن قدر در لابی‌گری و کارچاق‌کنی در آمریکا پیش رفته و افراط کرده است که گزارش‌های رسانه‌ای از نزدیکی رسوایی محمد بن زاید در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد؛ کسی که او را

به گزارش قائم آنلاین،  سید کاظم صادقی نوشت: امارات عربی متحده سیاست متفاوتی را در مقایسه با گذشته در پیش گرفته است.

امارات آن قدر در لابی‌گری و کارچاق‌کنی در آمریکا پیش رفته و افراط کرده است که گزارش‌های رسانه‌ای از نزدیکی رسوایی محمد بن زاید در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد؛ کسی که او را «شیطان خاورمیانه» نام داده‌اند.
امارات عربی متحده سیاست متفاوتی را در مقایسه با گذشته در پیش گرفته است.

ابوظبی، همانند ریاض، با خارج شدن از پوشش «رفتار محافظه کارانه» به دنبال بازی فعال در عرصه بین‌المللی است.

منابع ارزی قابل توجه و سیاست رشوه و لابی، راهکار اصلی حکومت امارات برای افزایش قدرت بین‌المللی از طریق نفوذ در ساختار‌های حاکمیتی در کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی است. مسئولان این کشور با دادن رشوه، اجازه اقامت، تحصیل، سرمایه‌گذاری و… به مقامات سیاسی و اقتصادی در کشور‌های فقیر در آفریقا و جهان عرب تلاش دارند دامنه قدرت خود را فراتر از مرز‌های خود ببرند.

اما نکته اینجاست که اقدام آن‌ها برای دادن رشوه تنها مربوط به کشور‌های فقیری، چون جیبوتی و سومالی نیست بلکه آن‌ها در کشوری همچون آمریکا نیز سیاست «دلارپاشی» را درپیش گرفته‌اند تا با لابی‌گری منافع خود را پیش ببرند. اگر «محمد دحلان» بازوی ابوظبی در خاورمیانه باشد، «یوسف العتیبه» سفیر این کشور در واشنگتن، مجری سیاست‌های «محمد بن زاید» در آمریکاست.

العتیبه سفیری که سمت سفارتش به وزارت ارتقاء یافته و به دلیل اینکه پدرش وزیر نفت و خودش هفت سال مشاور امور خارجی محمد بن زاید بوده، نقش مهمی در تصمیم سازی در امارات دارد. وی یک سال قبل نامی کمتر شناخته شده در رسانه‌ها بود، هرچند در جمع‌های سیاسی در آمریکا، همه وی را بخوبی می‌شناختند و حتی برای وی لقب «مرد جذاب» را برگزیده بودند. از سوزان رایس دموکرات تا «جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه، همه دوستان صمیمی وی در آمریکا محسوب می‌شوند و روی حمایت‌های مالی وی حساب باز می‌کنند.

در بحبوحه بحران سیاسی در خلیج‌فارس و تقابل محور سعودی ـ. اماراتی با قطر، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد؛ افشای ایمیل‌های العتیبه به یکی از سوژه‌های خبری در منطقه تبدیل شد. یوسف العتیبه در روز‌های اخیر هم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است به طوری که با جنجال اخیر درباره روابط خارج از چارچوب کوشنر با اماراتی‌ها باردیگر نام العتیبه به عنوان نزدیک‌ترین فرد به کوشنر برسر زبان‌ها افتاده است.

واشنگتن‌پست اخیرا گزارشی درباره فشار لابی امارات برای برکناری وزیر خارجه آمریکا منتشر کرد. هرچند در گزارش واشنگتن پست از یوسف العتیبه نامی برده نشده است، ولی در محافل سیاسی آمریکا روابط خیلی دوستانه و خارج از عرف دیپلماتیک کوشنر و العتیبه امری پنهان نیست. علاوه بر این العتیبه رابطه خاص و ویژه‌ای هم با مدیران و تحلیلگران بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) دارد که در ماجرای افشای ایمیل‌ها ابعادی از این رابطه فاش گردید که حاکی از همکاری این موسسه با اماراتی‌ها در پرونده‌هایی، چون کودتا در ترکیه و فشار به شرکت‌های ایرباس، رنو، توتال، زیمنس، فولکس، رویال داچ شل و بانک توسعه کره برای عدم همکاری با ایران بود.

هرچند ماجرای افشای ایمیل‌ها نتوانست کاملا العتیبه را متوقف کند، ولی تا حد زیادی از قدرت مانور وی در آمریکا کاست و البته حالا با پرونده کوشنر و ادامه تحقیقات بازرس مولر می‌توان انتظار داشت که این شاه مهره محمد بن زاید ضربه سختی را دریافت خواهد کرد که به تبع آن امواج این ضربه تا آب‌های خلیج فارس خواهد رسید.

در همین زمینه واشنگتن پست با اشاره به اینکه مقامات خارجی به صورت محرمانه درباره راه‌های اعمال نفوذ بر کوشنر از طریق بهره بردن از مناسبات تجاری پیچیده، مشکلات مالی و عدم تجربه وی در زمینه سیاست خارجی مذاکراتی داشته‌اند، می‌نویسد: در بین حکومت‌هایی که در خصوص راه‌های اعمال نفوذ بر کوشنر در راستای منافع خود بحث کردند می‌توان به امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

پیش از این هم نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به نقش العتیبه در مرتبط کردن محمد بن سلمان با کوشنر و ترامپ پرداخته بود که این مطالب حاکی از آن است که امارات از طریق سفیر خود در ایالات متحده تلاش گسترده‌ای برای لابی‌گری به راه انداخته بود و حتی از نقش کوشنر در هماهنگی برای بحران قطر و دستگیری شاهزاده‌های سرشناس سعودی خبر می‌دادند.

نقش کوشنر به حدی در سیاست ورزی اماراتی‌ها و برنامه‌های این کشور در منطقه دارای اهمیت است که برخی کوشنر را ستون لابی‌های امارات و سعودی در دوره ترامپ می‌دانند و با توجه به تلاش کوشنر برای جذب سرمایه جهت فعالیت‌های اقتصادی‌اش در زمینه املاک به سعودی‌ها و اماراتی‌ها نزدیک شد و توانست ملاقات چندساعته ترامپ با محمد بن سلمان را هماهنگ نماید.

در همین زمینه لورا روزن خبرنگار آمریکایی در توئیتر خود می‌نویسد: مقامات امارات، اوایل بهار ۲۰۱۷ به این امر پی بردند که کوشنر فردی نفوذپذیر است، زیرا خانواده وی در جست‌وجوی سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در شرکت املاک و مستغلات خود بودند.

حالا که با جنجال اخیر درباره کوشنر در زمینه تماس با مقامات خارجی بدون هماهنگی با شورای امنیت ملی آمریکا، ضربه سختی به تیم لابی امارات در آمریکا وارد گردیده و همزمان منابع رسانه‌ای در امریکا خبر داده‌اند که مجوز امنیت داخلی کوشنر جهت دسترسی به اطلاعات از فوق محرمانه به محرمانه کاهش داشته است که با توجه به اخباری که پیش از این درباره مطرح شدن نام وی در پرونده «راشا گیت درو» از انتظار نیست که وی به زودی قربانی بازی‌های سیاسی در کاخ سفید شود به گونه‌ای که حتی در مایکل وولف هم در کتاب «آتش و خشم» صراحتاً به این نگرانی ترامپ و کوشنر از ادامه تحقیقات اشاره می‌کند.

درحالی که هنوز امارات از شوک افشای ارتباطات خارج از عرف خارج نشده بود که روز سه شنبه شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده به ایمیل‌هایی دست یافته که حاکی از لابی و تلاش یک بازرگان وابسته به امارات عربی متحده در آمریکا برای برکناری وزیر خارجه ایالات متحده است. متن ایمیل‌ها نشان می‌دهد که الیوت برویدی یکی از حامیان مهم مالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و بازرگان وابسته به امارات عربی متحده، اکتبر ۲۰۱۷ با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد و از او اخراج آقای تیلرسون را خواستار شد. در یکی از ایمیل‌ها، این تاجر وابسته به امارات، وزیر خارجه آمریکا را «ضعیف» و «یک برج ژله‌ای» توصیف می‌کند.

گزارش بی‌بی‌سی حاکی از آن است که واسطه و رابط برویدی کسی نیست جز العتیبه که می‌تواند این تلاش بلندپروازنه و جسورانه‌اش برای تغییر وزیرخارجه آمریکا حتما می‌تواند هزینه زیادی برای وی داشته باشد به ویژه اینکه تیلرسون از طرف پنتاگون حمایت می‌شود و با وجود اختلافاتش با ترامپ همچنان وی به کار خود ادامه می‌دهد، دور از انتظار نیست که محمد بن زاید حاکم کشور کوچکی مانند امارات با وسعتی به اندازه اتریش و جمعیتی کمتر از یک میلیون که دچار توهم قدرت شده و گمان می‌کند می‌تواند مانند سران روسیه، چین و آلمان در تحولات داخلی آمریکا تاثیرگذار باشد؛ قربانی و بازنده اصلی تحولات داخلی در ایالات متحده شود که در خوشبینانه‌ترین حالت اخراج سفیرش از آمریکا و یا شاید از دست دادن تاج تخت سلطنتش باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =