کد خبر : 84301
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
-

فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا، نیاز جدی مازندران

فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا، نیاز جدی مازندران

به گزارش قائم آنلاین، تفکیک زباله از مبدا بسیار حائز اهمیت بوده و مازندران با چالش‌های جدی مواجه بوده است با توجه به اینکه مازندران توریست‌پذیر بوده و مسافران زیادی در ایام تعطیل پذیرش می‌ شوند، عزم ملی را در بحث تفکیک زباله می‌طلبد. پس تمام مردم باید تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرند

به گزارش قائم آنلاین، تفکیک زباله از مبدا بسیار حائز اهمیت بوده و مازندران با چالش‌های جدی مواجه بوده است با توجه به اینکه مازندران توریست‌پذیر بوده و مسافران زیادی در ایام تعطیل پذیرش می‌ شوند، عزم ملی را در بحث تفکیک زباله می‌طلبد. پس تمام مردم باید تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرند همچنین چالش‌های در حوزه تفکیک مقصد نیز وجود دارد که ظاهرا نیز در این مورد منفعت طلبی‎ها باید کنار گذاشته شود تا طرح تفکیک زباله از مبدا موفقیت‌آمیز باشد ضمن اینکه از طرح‌های تشویقی خرید زباله‌ها به صورت تفکیک در استان استفاده شده است که امیدواریم با اقدامات انجام شده از سوی استانداری و سازمان‌های مرتبط با پیگیری های لازم جهت این امر حیاتی و محیط زیستی انجام شود تا هم مشکل اشتغال در مازندران و هم مشکل آلودگی‌ها حل شود.

شیدالله مهدوی مدیر موسسه بازیافت مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درمورد مشکلات موجود پیرامون زباله در مازندران، اظهار کرد: طی سه ماهه آغاز طرح تفکیک زباله از مبدا، پیشرفت‎های چشمگیر را شاهد بودیم همچنین در برخی از شهرها و تفیکیک زباله از مقصد را داریم که بسیار نامناسب است و بحث آلودگی بسیار بیشتری تولید می‌کنند.

وی افزود: پروژه طرح تفکیک زباله ۱۵ درصد اشتغال را افزایش می‎دهد و حضور دستگاه‌های فرهنگی رسانه‌های گروهی و خصوصا صدا و سیما در بستر سازی بسیار نقش اساسی را دارند.

مدیر موسسه بازیافت مازندران با بیان اینکه این طرح امسال شروع شده و تلاش های زیادی برای انجام آن در حال شکل گیری است و نباید شکست بخورد افزود:
مسایل زباله مربوط به شهرداری هاست اما مشارکت مردمی را می طلبد تا بتوان از وقوع یک بحران جدی جلوگیری کرد.

این مسوول با تأکید بر اینکه تفکیک در مقصد باید تعطیل شود، خاطرنشان کرد: ۳ شهر مازندران در گذشته طرح تفکیک را انجام می‌دادند، اما در حال حاضر ۲۱ غرفه در آمل، هشت غرفه در ساری، ۵غرفه در رامسر برای خرید زباله‌های تفکیکی از مردم دایر است.

مهدوی ادامه داد: جلسه‌ای با حضور ۱۱۰دهیار، بخشدار قائم‌شهر و نمایندگانی از دفتر استانداری و فرمانداری برگزار شد، تصمیم بر این شد اقدامات اساسی در این راستا انجام شود به طوری که در روستاها با توزیع کیسه‌های زباله تفکیکی با آرم مشخصات و در اختیار قرار دادن آنها زباله‌های خشک جدا شود و روستاییان باید بدانند که زباله های تر را در بخشی از حالت کمپوست و کود دهی درختان و بخشی هم برای غذای حیوانات خانگی می توانند استفاده کنند و با این حرکت از تولید بیشتر جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در بابل نیز کارخانه کمپوست با ظرفیت ۲۵۰تن در حال کار است و تنکابن نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و مردادماه سال آینده به احتمال قوی راه اندازی می شود، در شهر نور نیز فراخوان انتخاب پیمانکار انجام شده اما در قائم‌شهر قبلا این کارخانه احداث شده ولی به بهره برداری نرسیده و در حال پیگیری برای راه اندازی کارخانه کمپوست و زباله سوز در این شهر هستیم.

مدیر موسسه بازیافت مازندران، بیان کرد: براساس قانون مدیریت پسماند، متولی زباله های شهر و حریم آن شهرداری ها، روستا و حریم آن دهیاری‎ها و مناطق بین راهی بخشداری‌ها هستند اما متاسفانه در استان سازمان پسماند استانی با بدنه کارشناسی شده برای نظارت بر کار این متولیان وجود ندارد و موسسه بازیافت در نبود این سازمان به عنوان هماهنگ کننده این نهادها عمل می‌کند.

 

این مسوول خاطرنشان کرد: طرح تفکیک زباله اصولی ترین و باصرفه‌ترین راهکار برای حل معضل زباله در مازندران است زیرا با توجه به ویژگی‌های اقلیمی، تراکم جمعیتی، مجاورت شهر‌ها و روستا‌ها، بالا بودن سطح آب‌های زیر‌زمینی، وجود آب‌های سطحی و پوشش گیاهی و جنگلی و دریا در مازندران و ایجاد محدودیت‌های گسترده برای پیش‌بینی محل دفن زباله با وجود تدوین و تصویب قانون مدیریت پسماند مکانی برای دفن زباله وجود ندارد.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: اکنون در شرایط عادی روزانه قریب به سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود که این رقم در ایام تعطیلات به سه برابر افزایش می یابد و این محیط زیست استان را با بحران جدی روبه رو ساخته است.

وی گفت: شهرهای بهشهر، تنکابن، نور، بابل و قائم‌شهر نیز از شهرهای هدف برای راه اندازی کارخانه کمپوست هستند که در بهشهر کارخانه کمپوست به علت تکمیل تجهیزات تعطیل شده بود اما اکنون در راه احیای مجدد است.

مدیر موسسه بازیافت مازندران با بیان اینکه شیرابه‎های حاصل از زباله آفتی برای محیط زیست است، بیان کرد: این شیرابه ها باید تصفیه شود و دانشگاه بابل وارد عمل شده است تا جهت بهبودی وضعیت کنونی به محیط زیست منطقه کمک کند.

این مسوول با تاکید بر اینکه با تفکیک زباله ۳۵ درصد از تولید زباله‌ها کاهش می‎یابد، خاطرنشان کرد: در شهرهای تنکابن رامسر, بابل و آمل سرمایه‌گذار انتخاب شده و پیمانکار در حال انجام کار هستند و در برخی شهرها پیمانکار ها هنوز معرفی نشدندف سلمانشهر پیمانکار بسیار فعالی دارد که نمونه کشور شده است.

در ادامه بهمن معین‎پور شهردار قائم‎شهر در گفت‎و‎گویی با خبرنگار ما، اظهار کرد: جهت اجرای تفکیک زباله از مبدا به سرمایه‌گذاران فراخوان داده شد تا برای مسئله تفکیک زباله از مبدا اقدام شود و در این راستا این مصوبه در شورا مطرح و این فراخوان داده شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران و افرادی که می‌توانند در مسئله پسماند سرمایه گذار باشند و زمینه مشکلات شهرداری را نیز حل کنند باید برای همکاری فراخوان می‌کنیم تا به کمک ما بیایند.

نبییان معاون عمرانی استانداری مازندران در مورد این سوال که سطل زباله‌های در درون شهرها بسیار کم و محدود است، اظهار کرد: این مهم را در دستور کار قرار می‌دهیم و به صورت جدی پیگیر هستیم تا شهرداری‌های هر شهرستان نسبت به تهیه سطل‌های زباله در سطح شهر اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون عمرانی استانداری مازندران تاکید کرد: صرفا کارخانه کمپوست و بدون طرح تفکیک زباله و انجام این طرح بدون کمپوست زباله سوز و بدون حضور مردم کنارما این امر محقق نمی‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: اگر مردم در بحث تفکیک زباله همکاری نکنند و در شهرها و هنگام تردد برزمین بریزند من اگر تمام پرسنل اداری شهرداری‌ها را برای جمع آوری زباله‌ها در سطح شهر بسیج کنیم باز هم نیرو کم می آورم.

نبییان تصریح کرد: طی سه ماه اخیر تنها نیروهای پرسنل شهرداری بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بلکه نیروهای راهداری‌های ما هم در حال جمع آوری نخاله ها در سطح راه ها هستند و این موضوع باعث تاسف است اما من باز هم به آنها دستور می‌دهم که دوباره نخاله‌ها را از صفحه جاده‌ها جمع‌آوری کنند تا مردم خود به این نتیجه برسند که ریختن زباله در شهر کار درستی نیست.

به گزارش قائم آنلاین، تفکیک زباله باید در کشور فرهنگ‎سازی شود تا عموم مردم این کار را در مبدا انجام دهند تا هم از تولید زباله کم شود و هم اینکه برای بازیافت زباله بتوان بهتر کار کرد و فرهنگ سازی برای عموم مردم انجام شود و این چنین برای بازیافت و دپوی آن با مشکل روبه رو نشویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =