کد خبر : 78413
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
-

پیشرفت بهداشتی در روستاها و کاهش بیماری‌های واگیردار پس از انقلاب اسلامی در ایران

پیشرفت بهداشتی در روستاها و کاهش بیماری‌های واگیردار پس از انقلاب اسلامی در ایران

به گزارش قائم آنلاین، انقلاب اسلامی با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» در ایران به پیروزی رسید و مهم‌ترین دستاورد این پیروزی، فروپاشی نظام سلطنتی و دیکتاتوری طاغوت با سابقه ۲۵۰۰ ساله از یک طرف و برقراری حاکمیت ملی با استقرار نظام مردم‌سالاری دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» با رای بیش از ۹۸ درصد ملت

به گزارش قائم آنلاین، انقلاب اسلامی با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» در ایران به پیروزی رسید و مهم‌ترین دستاورد این پیروزی، فروپاشی نظام سلطنتی و دیکتاتوری طاغوت با سابقه ۲۵۰۰ ساله از یک طرف و برقراری حاکمیت ملی با استقرار نظام مردم‌سالاری دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» با رای بیش از ۹۸ درصد ملت از طرف دیگر بود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، در اصل ششم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه ا نتخابات: انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد، بر اساس این اصل، ایران در طی ۳۵ سال گذشته از حاکمیت ملی برخوردار بوده و تمامی مسئولان در حوزه‌های مختلف با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده‌اند.

ساختار حکومتی و قدرت در جمهوری اسلامی، با محوریت ولایت فقیه برگرفته از آموزه‌های دینی و شرع مقدس ایران است که انقلابی با ماهیت دینی را پدید آوردند.

اصول استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت بر مبنای اسلام، از اصول اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و رویکرد آرمانی این نظام، ایجاد تمدن نوین اسلامی است و اقتصاد ایران و وضعیت اقتصادی مردم با انقلاب اسلامی به‌طور کلی متحول گردید.

هرچند هم اکنون به دلایلی کشور با مشکلات اقتصادی و از جمله به دلیل تحریم‌ها و فشارهای خارجی دست‌ و پنجه نرم می‌کند، لیکن وضیعت اقتصادی ایران و میزان برخورداری مردم در حوزه‌های گوناگون با دوران قبل از انقلاب بسیار متفاوت است.

پس از انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از نهادهای انقلابی با هدف رفع فقر و محرومیت به‌ویژه از مناطق روستایی و شهرهای کوچک تشکیل گردید و هر یک از نهادها در ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی مردم و کشور نقش مؤثری ایفاء کردند.

جهاد سازندگی، بنیاد مسکن، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) نمونه‌هایی از این نهادها هستند که با انقلاب اسلامی، بسیاری از شاخص‌های زندگی در ایران به دلیل دستاوردهای اقتصادی و خدمات‌رسانی جمهوری اسلامی بر اساس سیاست پیشرفت و عدالت تغییر کرد.

در قبل از انقلاب بیماری‌هایی همچون وبا، سرخک و همچنین فلج اطفال بسیار زیاد بود اما در حال حاضر این بیماری‍ها ریشه کن شد، این روزها وارد هر روستایی که می‌شویم برای بررسی وضعیت بهداشتی آنجا می‌توانیم به مراکز بهداشت هر روستا مراجعه کنیم که هر ساله نیز در بسیاری از روستاها مراکز بهداشتی مجهز افتتاح می‌شود.

قبل از انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از نیازمندی‌های روزانه مردم از قبیل مرغ از فرانسه، گوشت از استرالیا، تخم‌مرغ از رژیم صهیونیستی، سیب از لبنان، مواد لبنی از دانمارک و … وارد می‌شد، بر اساس آمار در رژیم گذشته کشور تنها قادر بود غذای ۳۳ روز را در داخل تهیه کند که اکنون با توجه به ۲ برابر شدن جمعیت، کشور می‌تواند غذای ۳۰۰ روز را در داخل تهیه نماید و با روندهای موجود در آینده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

تعداد مرگ و میر کودکان از ۱۱۱ نفر در ۱۰۰۰ به ۲۶ نفر کاهش یافته و امید به زندگی از ۵۸ به ۷۲ سال افزایش یافته است، این شاخص نشان‌دهنده میزان تحول در نظام سلامت و افزایش میزان خدمات درمان، بهداشت و پیشگیری است.

هادی ابراهیمی کارشناس علوم سیاسی در گفت‎وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه از نمونه‌های بارز دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ پربرکت انقلاب اسلامی، جایگاه بالای علمی است که هر روز بر اوج افتخارات آن افزوده می شود، اظهار کرد: علم و فناوری مقدمه اساسی و بنیادین توسعه پایدار و پیش‎نیاز ضروری پیشرفت و اعتلای کشورها است و امروزه اصلی‎ترین مؤلفه توانمندی کشورها را می‎توان علم و فناوری دانست که در مقایسه با سایر توانمندی‎ها مانند اقتصاد، توانمندی‎های سیاسی و نظامی، بهره‎مندی از مواهب طبیعی و غیره به مراتب بیشتر در کانون توجه دولت‎ها قرار دارد.

وی افزود: از جمله شاخص‌های پیشرفت یا عقب‌ماندگی هر کشوری، وضعیت تولید علم در آن است که توسط پایگاه‌های معتبر علمی جهانی در بازه‌های زمانی خاصی منتشر می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: دستیابی به فناوری‏های نوین و استراتژیک «هسته‎ای»، «نانو تکنولوژی»، «سلول‏های بنیادی»، «هوافضا» و «پزشکی» نمونه‏ای از این دستاوردهاست که این ارتقای سطح علمی و تلاش برآمده از توان داخلی کشور و تکیه بر نیروی جوان، خشم و کینه بسیاری از دولت‏های غربی را بر انگیخته است و یکی از دلایل اعمال فشارها و تحریم‏ها بر علیه کشور ما همین جایگاه علمی کشور و تلاش برای پیشرفت و توسعه است.

این کارشناس یادآور شد: در زمینه بهداشتی ایران دارای چالش‌های زیادی در زمینه وبا و فلج اطفال و نیز سرخک بود اما امروزه این بیماری‌ها ریشه کن شده است. با توجه به پیشرفت در کشور قائم‌شهر نیز از این پیشرفت جدا نبوده و در تمامی روستاها مراکز بهداشتی مختلفی وجود دارد که مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند.

هادی مومنی کارشناس بهداشت شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه امروزه هر روستایی یک مرکز بهداشت دارد، گفت: در تمامی مراکز بهداشتی مردم می‌توانند در صورت ایجاد مشکلات بهداشتی از راهنمایی‌ها و توصیه‌های آنان توجه کنند.

وی افزود: مراکز بهداشتی در روستاها در زمینه کاهش آلودگی در روستاها نظارت می‌کنند و به روستائیان در زمینه بهداشت فردی و همچنین بهداشت محله خود توصیه‌های لازم را انجام می‌دهند که این موارد خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیماری در روستاها داشته باشد.

کارشناس مسائل اجتماعی، بیان کرد: امروزه در علم پزشکی سرعت عمل یکی از نکات بسیار مهمی است ه باید در معالجه بیماری‎ها به آن توجه کرد و بعد از انقلاب روستاهای کشور با برپایی خانه بهداشت‌ها و بودن آمبولانس‌های ویژه در بخشی از روستاها نشان از پیشرفت بعد از انقلاب بوده است.

به گزارش قائم آنلاین، انقلاب پابرهنه‎گان برای پیشرفت امورات روستاها فعالیت‎های گوناگونی را داشته که رسیدگی به مسائل بهداشتی در روستاها از نکات بسیار مهم و قابل پیگیری پس از انقلاب بوده که در این سال‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در کشور داشته و مردم نسبت به پیشرفت بهداشتی پس از انقلاب و حضور اساتید و دکترها مجرب در روستاهای کشور برای مردم قابل قدردانی بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − چهارده =