کد خبر : 58978
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
-

جنگ‌ های قرن ۲۱ تا کنون جان۴ میلون کودک را گرفته!

جنگ‌ های قرن ۲۱ تا کنون جان۴ میلون کودک را گرفته!

به گزارش قائم آنلاین،معصومه ابتکار با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی کودک و صلح همزمان با روز جهانی کودک و سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک اظهارکرد: امروز کارنامه بشر در تحمیل آسیب‌ها به کودکان در اثر جنگ و درگیری بسیار تاریک، دردناک و موجب سرافکندگی است و امیدواریم ملتها و مجامع بین المللی اصلاح این

به گزارش قائم آنلاین،معصومه ابتکار با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی کودک و صلح همزمان با روز جهانی کودک و سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک اظهارکرد: امروز کارنامه بشر در تحمیل آسیب‌ها به کودکان در اثر جنگ و درگیری بسیار تاریک، دردناک و موجب سرافکندگی است و امیدواریم ملتها و مجامع بین المللی اصلاح این وضعیت را جدی تر دنبال کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور برگزاری نشست بین المللی کودک و صلح به مناسبت روز کودک و سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک، در کشورمان را اقدامی مهم در ابعاد تخصصی و ملی برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق کودک، به عنوان یکی از متعهدان به این کنوانسیون، اهمیت زیادی برای حقوق کودکان قائل بوده و در قانون اساسی و قوانین بالادستی برای کودکان جایگاه و توجه ویژه‌ای در نظر گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری این نشست در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارکرد: در ایران علاوه بر توجه و تلاش برای ارتقای وضعیت کودکان با همت نهادهایی چون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی شاهد اقدامات و تلاش‌های موثر نهادهای مدنی متعدد نیز در این زمینه بوده‌ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: اگر چه عنوان این همایش صلح است اما در این همایش می‌خواهیم آثار منفی و دلخراش جنگ،ناامنی و تروریسم بر کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

ابتکار با بیان اینکه اقدامات و تلاش های زیادی برای در امان نگاه داشتن کودکان از آثار و تبعات جنگ، ناامنی و تروریسم انجام شده است، تصریح کرد: برای ما تصویر شهادت حضرت علی اصغر در جریان واقعه کربلا نماد مهمی است از مظلومیت کودکان در درگیری‌ها و مخاصمات و نمادی از حقانیت دعوت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است؛ دعوتی که برای اعتلای بشر و بقای شرافت و انسانیت بود.

وی خاطرنشان کرد: تصویر حضرت علی اصغر شش ماهه و بلایی که آن نابخردان بر سر این کودک آوردند، نمادی دردناک از میلیون‌ها کودکی است که تا امروز در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در دنیا کشته شده‌اند علاوه بر این آسیب‌ها، معلولیت‌ها، جراحات، بی‌خانمانی و آوارگی کودکان از دیگر آثار دردناک جنگ برای کودکان است. تصویر کودک قربانی شده در دریا نماد دیگری از قربانی شدن کودکان در جنگهاست.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور آسیب و مشکل دیگر مبتلا به کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌ها را به کار گرفتن مستقیم یا غیرمستقیم، سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان در جنگ‌ها ذکر کرد و گفت: گزارش‌های ناگوار و تکان دهنده‌ای از بردگی کودکان در جنگ‌ها منتشر شده است. شاید تصور کنیم در این عصر بردگی نیست اما گاهی شاهد بدترین نوع بردگی هستیم. در جنگ‌ها مثلا کودکان و نوجوانان دزدیده شده و به بردگی گرفته می شوند و از آنان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در جنگها استفاده می شود.

ابتکار از بین رفتن مدارس و بیمارستان‌ها در جنگ‌ها را درد بزرگ دیگر و یکی دیگر از آسیبهایی دانست که غیرمستقیم کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و اظهارکرد: این روزها شاهد هستیم که بر اثر زلزله کرمانشاه، تعداد زیادی مدرسه به خصوص مدارس روستایی از بین رفته و این درد بزرگی است که کودکان نتوانند زیر سرپناه درس بخوانند. در جنگ‌ها و درگیری‌ها علاوه بر این اساسا مدارس ناامن می شوند.

وی محرومیت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در جنگ‌ها و درگیری‌ها را برای کودکان دارای اثرات نامطلوب و مخرب مضاعف توصیف کرد و گفت: امروز یمن مثال روشنی از این موضوع است که در سخت‌ترین شرایط، به دلیل محدودیتها در دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و بهداشتی و امدادی، سختی و مشکلات مضاعفی به کودکان آن تحمیل می شود. امروز شرایط کودکان یمنی خیلی وخیم است و علاوه بر آسیبهای مستقیم جنگ، آثار روانی وحشتناک ناشی از جنگ نیز به طور کامل آنان را در بر گرفته و تحریم و محاصره کامل این کشور نیز وضعیت را به مراتب بدتر از بد کرده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه این نشست باید پیامی مبنی بر محکومیت جنایات در یمن به ویژه علیه کودکان داشته باشد، تصریح کرد: گرسنگی و فقر حین و بعد از جنگ مشکل دیگری است که کودکان حتی تا سال‌ها بعد از جنگ‌ها و درگیری‌ها از آن متاثر می شوند و این مشکل امروز در یمن به شدت مشاهده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، ابتکار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاشهای زیادی برای مدیریت آسیبهای ناشی از درگیری‌ها و جنگ‌ها بر کودکان داشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال امروز تعداد بسیار زیادی از کودکان و نوجوانان افغانستانی در ایران علاوه بر اقامت از امکان تحصیل تا مدارج عالی برخوردار هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای کمک به مسلمانان و آوارگان روهینجایی انجام داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + چهارده =