کد خبر : 52324
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
-

تشریح عملیات بزرگ ارتش سوریه در صحرای سوریه+نقشه

تشریح عملیات بزرگ ارتش سوریه در صحرای سوریه+نقشه

به گزارش قائم آنلاین،عملیات آزادسازی دیرالزور با توجه به حساسیت و اهمیت آن برای ارتش سوریه و تکفیری‌ها، مسئله‌ای است که باید بسیار حرفه‌ای و با یک شیوه متقن با آن برخورد می‌شد که مناسب وضعیت آن باشد. لذا عملیات آزادسازی صحرای وسیع سوریه، دارای چند مرحله بود که بخشی از عملیات ارتش و متحدین

به گزارش قائم آنلاین،عملیات آزادسازی دیرالزور با توجه به حساسیت و اهمیت آن برای ارتش سوریه و تکفیری‌ها، مسئله‌ای است که باید بسیار حرفه‌ای و با یک شیوه متقن با آن برخورد می‌شد که مناسب وضعیت آن باشد.

لذا عملیات آزادسازی صحرای وسیع سوریه، دارای چند مرحله بود که بخشی از عملیات ارتش و متحدین در ریف شرقی حلب و بخشی در صحرای سوریه بود و تا مرز اردن و عراق رسید.

در جریان عملیاتهای ارتش سوریه موسوم به فجر ۱ و ۲، منطقه شرق «الضمیر» تا مرزهای اردن، مثلث البصیری، مرزهای عراق، نیروگاه سوم و محور السخنه تا دیرالزور آزاد شد.

عملیات الفجر سه نیز در تکمله این عملیات صورت گرفت تا نیروهای مقاومت بتوانند خود را به منطقه بوکمال در مرز عراق برسانند و این منطقه را از لوث داعش پاکسازی کنند.

در اواسط ماه گذشته میلادی بود که فرمانده اتاق عملیات همپیمانان سوریه این اظهارات را مطرح کرد. واشنگتن نیز که دست خود را در شمال «التنف» کوتاه شده میدید، این پیام را دریافت کرد.

در واقع ارتش سوریه و همپیمانانش در عملیاتهای خود در صحرای سوریه جدیت خاصی نشان دادند، خاصه بعد از اینکه «جو بایدن» معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا مدعی تجزیه سوریه به ۳ کشور شده بود.

اقدامات ارتش و متحدینش در نقشه سوریه بسیار دقیق و حساب شده بود. رنگ قرمز که متعلق به ارتش سوریه است از قسمت بالای نقشه گسترش خود را آغاز کرد و به صورت تدریجی به سمت جنوب شرق این کشور گسترش یافت.

اندازه بزرگتر  

تاکتیک ارتش سوریه

روه اطلاع رسانی الاعلام الحربی درباره تاکتیکهای ارتش سوریه در این عملیاتها می نویسد، نیروهای سوری سیاست جداسازی و محاصره تروریست‌های داعش را در پیش گرفتند.

اعلام آزادسازی ریف شرقی حلب و تسلط بر مناطق غرب رقه و صدها کیلومتر از مناطق ریف‌های شرقی حمص و حماه سبب شد که داعش متحمل تلفات و خسارات بسیاری شود. در واقع ارتش سوریه توانست کنترل کامل صحرای «السویداء» را به دست گیرد که مساحت آن ۴ هزار کیلومتر مربع بود. با این آزادسازی، راههای امدادرسانی که از منطقه جنوب سوریه به گروههای تروریستی تحت حمایت اتاق عملیات الموک در استان درعا میرسید، قطع شد.

آزادسازی مناطق گسترده‌ای از دیرالزور و شسکت محاصره این شهر بسیار سریع صورت گرفت، به گونه ای که این مسئله در محاسبات آمریکا دیده نمی شد. ضربه دوم، پس از رسیدن نیروهای سوری به شمال التنف در مرزهای عراق در ۱۰ ژوئیه بود که در پی آن نیروهای مقاومت در این منطقه با نیروهای بسیج مردمی عراق دست دادند.

این مسئله به خودی خود، یک پیروزی راهبردی برای محور مقاومت بود؛ چرا که خطوط قرمزی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ترسیم کرده بودند، زیر پا گذاشته و مسیر ایران-عراق-سوریه و لبنان باز شد.

در مرحله بعدی، ارتش سوریه موفق شد کنترل کامل روستاها و شهرکهایی را به دست گیرد که در کرانه باختری رود فرات قرار دارند و از شهر دیرالزور آغاز شده و به شهر المیادین میرسد؛ شهری که مهمترین مرکز داعش است.

صحرای سوریه ۴۸٫۵% از مساحت سوریه را تشکیل میدهد که به ۹۰ هزار کیلومتر مربع میرسد. ارتش سوریه موفق شد حدود ۵۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از مساحت آن را آزاد کند. در حال حاضر مساحتی که داعش در صحرای سوریه در اشغال خود دارد به ۱۰% رسید یعنی ۱۹ هزار کیلومتر مربع.

اندازه بزرگتر   

در کرانه شرقی رود فرات نیز، نیروهای کُرد با حمایت آمریکا توانستند بر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مسلط شوند. آمریکا نیز مساحت ۵ هزار کیلومتری را در منطقه التنف اشغال و پایگاه نظامی ایجاد کرده است.

اندازه بزرگتر   

اما ریفهای که به همراه دهها شهر و صدها روستا آزاد شد، عبارتند از: ریف شرقی حلب، ریف جنوبی رقه، ریف شرقی حماه و ریف جنوبی حمص است.

در پایان باید گفت که طرح خبیثانه آمریکا و برخی از اعراب حاشیه خلیج فارس موسوم به داعش آخرین نفسهای خود را در سوریه و عراق میکشد و تنها مساحتهای محدودی را در اشغال خود دارد.

اندازه بزرگتر   

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 17 =