کد خبر : 50412
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
-

نیروهای عراقی به منظور جلوگیری از چپاول نفت کرکوک اقدام به آزادسازی این استان کردند

نیروهای عراقی به منظور جلوگیری از چپاول نفت کرکوک اقدام به آزادسازی این استان کردند

به گزارش قائم آنلاین،سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو در خصوص روند ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک و آزادسازی مناطق نفت‌خیز، اظهار داشت: دولت و پارلمان عراق به منظور جلوگیری از چپاول نفت مناطق شمال و استان‌های کردنشین توسط سیستم بارزانی تصمیم به انجام اقداماتی در منطقه گرفتند که نخستین اقدام آنها حرکت به سمت

به گزارش قائم آنلاین،سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو در خصوص روند ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک و آزادسازی مناطق نفت‌خیز، اظهار داشت: دولت و پارلمان عراق به منظور جلوگیری از چپاول نفت مناطق شمال و استان‌های کردنشین توسط سیستم بارزانی تصمیم به انجام اقداماتی در منطقه گرفتند که نخستین اقدام آنها حرکت به سمت استان کرکوک بود.

وی افزود: پارلمان عراق در نشست فوری که طی روزهای اخیر برگزار کرد به دولت عراق اعلام کرد که هرچه زودتر مناطق تحت تصرف پیشمرگه‌های طرفدار بارزانی آزاد شود؛ بنابراین با توجه به آمادگی و توان نظامی ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه در مناطق نزدیک به کرکوک و چاه‌های نفت منتهی به این منطقه مقاومت زیادی نکرده و ارتش عراق توانست در زمان کوتاهی بسیاری از مناطق نفت‌خیز، چاه‌های نفت، فرودگاه‌ها و پادگان‌های این منطقه را به طور کامل آزاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه بیان کرد: در شرایط کنونی و با درایتی که دولت عراق از خود نشان داد؛ گفت‌وگوهایی میان دولت عراق و ترکیه در خصوص مسائل منطقه صورت گرفت که در آن این دولت‌ها به توافق رسیدند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در شرایطی که صادرات نفت قطع شود، لوله‌های نفت به طور کامل بازسازی شده و انتقال نفت به سرعت به نقطه قبلی بازگردد. بنابراین با توجه به اینکه بخش‌های عمده‌ای از مراکز نفتی و پالایشگاهی در اختیار عراق است هیچ نگرانی از قطع نفت عراق و انتقال آن به ترکیه وجود ندارد.

صدرالحسینی گفت: ارتش عراق به تمام استان‌های کردنشین احاطه کامل دارد و در تلاش است تا با کمترین تلفات بتواند در این مناطق امنیت برقرار کند.

وی در ادامه با اشاره به مقاومت پیشمرگه‌ها در برابر ماموریت نیروهای عراقی در کرکوک اظهار داشت: پیشمرگه‌ها که از نیروهای مردمی کردستان عراق هستند اگر قصد مقاومت در برابر این ماموریت نیروهای عراقی را داشتند باید در همان ساعات اولیه مقاومت می‌کردند. این در حالی است که تعدادی از فرماندهان پیشمرگه حرف‌شنوی لازم را از بارزانی ندارند و به فساد اقتصادی بارزانی معترض هستند. به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط طی روزهای آینده مقاومت پیشمرگه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تمام اتفاقات اخیر به علت بی تدبیری، دیدن سراب استقلال و مشاوره‌های اشتباه مستشاران رژیم صهیونیستی بارزانی است که موجب ناامنی و اختلافات در این مناطق شده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر مدیریت شهرها از دست بارزانی خارج شده و اکثر مناطق عراق تحت اختیار ارتش است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − هشت =